گمشده‌ای به نام اِش | نقد و بررسی بازی Sundered

در ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ , 19:30:08

تاریکی و ظلم مطلق، موضوع جدیدی در دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب نمی‌شوند و بارها شاهد عناوینی با روایتی مشابه بوده‌ایم اما آنچه که از بازی Sundered عنوانی تاثیرگذار ساخته چالش‌ها و ارتباطی فی‌مابین بازیکن و محیط است؛ محیطی که سراسر پوشیده شده از ظلم و نیرنگ اهریمنانی خون‌خوار است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Sundered همراه دنیای بازی باشید.

بازیکن کنترل دختری به نام «اِش» (Esh) را برعهده دارد که به‌دنبال یافتن یک مقبره قدیمی، به‌صورت ناخواسته وارد جریانی شوم و پلید می‌شود که تنها راه نجات‌اش از این مخمصه پیروزی نور به تاریکی است. از این رو به اجبار تعالیم رزمی را می‌آموزد تا بتواند با نیروهای اهریمنی به مقابله بپردازد. در این بین شخصیت دیگری به نام Shining Trapezohedron به عنوان مربی و راهنما در کنار شما حضور خواهد داشت و در مواقعی که دچار دردسر و مشکل شده‌اید با صدای مخوف خود به یاری‌تان می‌آید. بازی Sundered در بخش داستانی، نکته جدیدی را به همراه ندارد و محور اصلی آن تبدیل شما به شخصیتی ابرقهرمانانه که با از بین بردن تاریکی منجی جهان می‌شود، است. عمل کردن به دستورات Trapezohedron، کسی که هیچ‌گونه اطلاعات و پیش زمینه خاصی درمورد او روایت نشده کمی نامعقول به‌نظر می‌رسد؛ چرا باید به شخصی با چنین صدای کلفتی که در این غار ناشناخته و سرشار از موجودات اهریمنی است، اعتماد کرد؟

طراحان در شخصیت‌پردازی اِش کوتاهی زیادی کرده‌اند. زمانی که شما مشغول رمزگشایی از اسرار نهفته در این غار شیطانی هستید هیچ چیز قابل پیش‌بینی در خصوص احساسات این دختر جنگجو به گوش‌نمی‌رسد چرا که وی بیشتر مواقع سکوت اختیار کرده و کمتر واکنش او در قبال اتفاقات را می‌توان با چشم دید.

زمانی را به یاد می‌آورم که بازی‌های ویدیویی برای رسیدن به بهترین گرافیک از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کردند تا از یکدیگر پیشی بگیرند. این رقابت طولانی منجر شد که سطح گرافیکی بازی‌های ویدیویی تا حد قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کند و با عناوین واقع‌ گرایانه‌تری از لحاظ بصری روبرو شویم اما یک مشکل وجود داشت و  آن هم این بود که بسیاری از همین بازی‌ها با الگوبرداری‌های مشابه، جلوه‌های بصری یکسانی را ارائه می‌دادند و در نتیجه تعداد کثیری از همین دنیاهای فانتزی زیبا، سبک و سیاقی تکراری و یکنواخت به خود گرفت.

استودیو «تاندر لوتوس گیمز» (Thunder Lotus Games) به‌خوبی توانسته از عناصر سبک Metroidvania در ساخت گرافیک دوبعدی Sundered بهره ببرد و باید اقرار کرد که با طراحی شگفت‌انگیزی روبه‌رو هستیم. طراحی محیط در نوع خود کم نظیر بوده و در کمتر بازی می‌توان چنین خلاقیتی را مشاهده کرد.

Metroidvania چیست؟

برای آن دسته از افرادی که آشنایی با این سبک ندارند باید گفت که نام این سبک برگرفته شده از دو بازی Metroid و Castlevania است که ترکیب آنان Metroidvania را به‌وجود آورده است. معمولا عناوینی که طبق این سبک ساخته می‌شوند دارای گرافیکی دوبعدی و پلتفرمر با عناصر اکشن و ماجراجویی هستند.

آنچه که بیشتر از هرچیز دیگر در طراحی Sundered به چشم می‌آید، محیطی با رنگ‌بندی چشم‌نواز است. سازندگان به‌خوبی توانسته‌اند محیطی مناسب با دنیایی نفرین شده به‌وجود بیاورند؛ پس‌زمینه‌ها نقش گسترده‌ای را در القا احساسات به بازیکن ایفا می‌کنند و شرایط را طوری برای‌تان رقم می‌زنند که از قرار گرفتن در آن به وجد بیایید؛ البته جا دارد به انیمیشن‌های متفاوتی که در بیشتر نقاط بازی پخش می‌شوند نیز اشاره داشت که به جذابیت هرچه بیشتر عنوان مذکور اضافه می‌کند.

با این حال فراموش نکنید که همه نکات یک بازی موفق در گرافیک خلاصه نمی‌شود و به‌شخصه عناوین پلتفرمر و ARPG زیادی را می‌شناسم که علی‌رغم گرافیکی خیره‌کننده از فقدان مکانیزم‌های مربوط به گیم‌پلی رنج می‌برند. در Sundered ضربات ترکیبی یا کمبوها هیچ‌جایی ندارند و تنها قابلیت شخصیت اِش هنگام مبارزات، بیرون کشیدن شمشیر از قلاف و وارد کردن چند ضربه پیاپی و از قبل برنامه‌ریزی شده است. قبل از اینکه عصبانی شوید و به صفحه‌کلید رایانه یا کنترلر کنسول آسیب وارد کنید، باید بگوییم اینکه نتوانید به دل‌خواه از خلاقیت خود در ایجاد ضربات استفاده کنید از خصوصیات بارز عناوین Metroidvania است؛ البته جای شکی وجود ندارد که استودیو تاندر لوتوس کمی پیاز داغ آن را بیشتر کرده چرا که می‌توانستند از چندین الگوریتم استفاده بکنند. از سایر توانایی‌های شخصیت قابل‌ بازی می‌توان به دویدن به طرفین، پرش‌هایی بلند و سپر دفاعی نام برد که رعایت آنان در پیش‌برد بازی بسیار تاثیرگذار است. اهریمنان تمامی ندارند و در هر نقطه از این غار اسرارآمیز که قرار داشته باشید، باید حالت تدافعی خود را حفظ کنید چرا که ممکن است هر لحظه از چپ و راست یا بالا و پایین سپاهی از موجوداتی بدترکیب و زشت به سوی‌تان حمله‌ور شوند. آن‌چه که توجه من را به خود جلب نمود و باعث شد که بار دیگر اطلاعات سبک Sundered را چک کنم، نبود مکان‌هایی عاری از دشمن است. بدون شک در بازی‌های ماجراجویی که نیاز به گشت و گذار دارند، بعد از یک نبرد نفس‌گیر، استراحتی لازم بوده تا بازیکن به‌راحتی بتواند محیط را کاوش کند اما متاسفانه این عنوان فاقد این مهم است و هر لحظه امکان مرگ شما وجود دارد. صحبت از مرگ شد و جا دارد به نکته‌ای حایز اهمیت اشاره داشته باشم. در Sundered هیچ چک‌پوینتی (Checkpoint) وجود ندارد و شکست شما در مبارزات به معنی شروع دوباره از جایگاه ابتدایی است؛ تصور کنید بعد از یک ساعت بازی خسته‌کننده و مبارزه با ارتشی از جانورانی اهریمنی به غول مرحله رسیدید و درست هنگام وارد نمودن ضربه آخر، کشته می‌شوید و بازی از نخستین مکانی که در آن حضور داشتید شروع می‌شود؛ لطفا احساس خود در چنین لحظه‌ای را با ما در میان بگذارید!

وجود چک‌پوینت در چنین عنوانی بسیار الزامی بوده اما چرا سازندگان از قرار دادن آن صرف نظر کرده‌اند جای سوال دارد. به هر حال اگر اعصاب ضعیفی دارید Sundered جزو ضررهای مالی و خرید صفحه‌کلید و کنترلر جدید چیزی دیگری برای شما به همراه ندارد؛ البته فراموش نکنید که همین عامل سبب شده که چالشی جدید برای بازیکنان حرفه‌ای و وارد در سبک Metroidvania  به‌وجود بیاید. به‌طور کلی این بازی می‌تواند شما را مدتی از دنیای پرزرق و برگ ۴K و مباحث گرافیکی خسته‌کننده دور سازد و با ارائه ساده‌ترین الگوها، لحظات شاد و مهیجی را به ارمغان بیاورد که فقط کافیست کمی صبور باشید و باحوصله هرچه تمام به طی نمودن مراحل مشغول شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر