نقد و بررسی بازی PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS
در دنیای امروز و با گسترش اینترنت، علاقهمندان به سبک بازیهای آنلاین بسیار زیادتر از چند سال گذشته شدهاند. همین موضوع سبب شده تا سازندهها و ناشران به فکر ارائه سبکهای متفاوت و جدیدی باشند تا بتوانند ساعتها مخاطبان خودشان را با یک محیط و گیمپلی فوقالعاده درگیر کنند، کاری که امروزه خیلی سخت میتوان به آن دست یافت. در طول سال، بازیهای زیادی منتشر میشوند که روند و تکنیک یکسانی را به مخاطب تحویل میدهند، برای همین سازنده باید به قدری از هوش و زکاوت خود در ساخت و ایدهپردازی بازی استفاده کند که بازیکن با دیدن آن به وجود آید، حتی اگر سبک کلی شبیه همان چیزی باشد که کاربر شاید قبلا نمونهی آن را تجربه کرده، اما با دیدن این اثر گویی دارد در یک دنیای جدید قدم میگذارد. این مقدمه را برای این بازگو کردم تا برسم به این نکته که میشود با استفاده از ایده و تکنیکهای بهموقع به یک اثر بسیار با کیفیت هم رسید، حتی اگر آن سبک در بازار اشباع هم شده باشد! بازیهای آنلاین و خصوصا عناوینی که دارای سبک بتلرویال هستند، بهصورت کلی طرفداران بسیار زیادی در نسل جاری پیدا کردهاند، از سازندههای مختلف تا انواع و اقسام عناوین با اسمهای مختلف سعی کردهاند با پیادهسازی این سبک طرفداران را به بازی خودشان جذب کنند. یکی از همین عناوین موفق (بهتر است بگوییم بسیار موفق!) عنوان PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS یا به اختصار PUBG است که توانسته دل هر گیمری را برباید. در ادامه با نقد و بررسی PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS از دنیای بازی با ما همراه باشید.
همه چیز از جایی شروع شد که کارگردان خوش استعداد و البته با تجربهی این سبک، یعنی «برندان گرین» ایدهی ساخت و توسعه «پابجی» به سرش میزند و تیم «بلوهول» (Bluehole) هم آن را به عنوان یک بازی دسترسی اولیه در شبکه استیم عرضه کرد. «گرین» قبلا هم تجربه ساخت بازی در سبک «بتلرویال» را داشته، اما عناوین قبلی هیچگاه نتوانستند به موفقیتی که پابجی هماکنون کسب کرده، دست یابند. نقطه شروع موفقیتهای پابجی از همین بخش آغاز شد و با موج عظیمی از بازیکنها که روزانه ساعتها در این عنوان میگذراندند، سپری شد. رکورد زدن در زمینه، داشتن بازیکن یا فروش این روزها کار زیاد آسانی نیست، اما پابجی تا زمان نوشتن این نقد به هر چیز غیرممکنی رسیده است! از جابجا کردن رکورد بیشترین بازیکن همزمان و جلو افتادن از بازی پرطرفدار «دوتا ۲» (Dota 2) با بیش از ۲ میلیون بازیکن در یک بازه زمانی مشخص گرفته، تا فروش ۱۵ میلیون نسخهای آن تنها بر روی یک پلتفرم در شبکه استیم طی شش ماه بخشی از کارهایی است که پابجی موفق به انجام آن شده است. اینجا سوال خیلی بزرگ و البته مهمی در ذهن کسانی که هنوز این عنوان را تجربه نکردهاند شکل میگیرد، چرا این بازی یکدفعه اینقدر محبوب شد؟ واقعا چه لذتی دارد که روزانه این همه بازیکن وقتشان را در بازی صرف میکنند؟ در ادامه این بررسی من قصد دارم به بخش مهمی از این مدل سوالات پاسخ بدهم.
قبل از پاسخ به سوالات بالا میخواهم راجببه خود بازی صحبت کنم؛ اول باید بگویم این بازی یک عنوان دسترسی اولیه است و مشکلات، باگ و ایرادات فراوانی دارد که هنوز حتی فیکس هم نشده! پس وقتی قصد ورود به بازی را دارید باید سطح انتظارات خودتان را کنترل کنید. البته، جمله فوق به این معنی نیست که نمیشود از بازی لذت برد، مثلا پرفرمنس (عملکرد) بازی اصلا خوب نیست و اگر سیستم متوسط رو به بالا دارید میتوانید بازی را تقریبا بدون نقص اجرا کنید و کلا برای کسانی که سیستم رده بالا دارند مشکل زیادی وجود ندارد. باگ و این مسائل هم طبیعی است که در بازی وجود داشته باشه و امیدواریم در نسخه نهایی رفع بشوند.
توجه: در طول این نقد هم بنده نمرهای به این بازی نخواهم داد (چون بازی کامل نیست) و صرفا به بررسی خود بازی و در نهایت اینکه آیا در حال حاضر این بازی ارزش خرید دارد یا خیر، خواهیم پرداخت.
با اولین ورود به منوی بازی، میتوانید شخصیت خودتان را انتخاب و برای آن لباس، کفش، کلاه و غیره انتخاب کنید که این شخصیسازیها برای هر فردی کاملا متفاوت است. همچنین در اینجا یک سیستم امتیازدهی داریم که بعد پایان بازی بسته به اینکه چه ردهای کسب کنید، به شما پاداش داده میشود و با این امتیازات میتوان جعبه غنایم (بخوانید لوت باکس!) باز کنید و صاحب لباس و امثالهم شوید. این جعبه غنایم را حتی میتوان از طریق فروشگاه استیم خریداری کرد ولی خیلی از بازیکنان به این موارد اهمیتی نمیدهند چون فقط جنبهی تزئیینی دارند و همچنین هیچ آسیبی هم به خود بازی وارد نکرده است. در قسمت بعد، شما سه حالت پیشرو دارید؛ حالت اول به صورت انفرادی (Solo) بوده، حالت دوم اینکه به صورت دونفره به همراه دوست خود بازی را پیش ببرید و حالت سوم تیمی چهارنفره (Squad) که میتواند شامل دوستان خودتان یا به صورت بازیکنان اتفاقی باشد، پیدا و وارد بازی شوید. البته، لازم به توضیح است که میتوانید بازی را در سرورهای اولشخص یا سوم شخص بسته به انتخاب خودتان دنبال کنید! حالت اولشخص برای کسانی که دنبال چالش و سختیهای بیشتری هستند بسیار توصیه میشود.
با ورود به بازی به همراه ۹۹ نفر دیگر (بله ۱۰۰ نفر!) در داخل یک هواپیما و بر فراز یک جزیره بسیار بزرگ و با تنوع فوقالعاده بالا به وسعت ۸ در ۸ کیلومتر مربع قرار خواهید گرفت. تا قبل از عبور هواپیما، از کل جزیره باید انتخاب کنید در کدام قسمت نقشه قرار است فرود بیایید، اگر انتخاب نکنید یا نپرید در انتها بازی خودش شما را به بیرون پرت میکند. با پریدن و فرود آمدن روی جزیره باید یک کار روتین و همیشگی را انجام دهید، در طول بازی باید به پیدا کردن لوازم بازیابی سلامتی، اسلحه و زره و موارد شبیه به این بپردازید؛ البته همه چیز به این سادگی نیست و گاهی ۱۰۰ها متر باید دوید که شاید یک بانداژ گیر بیارید، گاهی اوقات هم میان انبوهی از آیتمها قرار خواهید گرفت. ما در طول بازی از هر کوله پشتی، کلاه و لباس ضدگلوله سه سطح داریم که سطح سوم بالاترین میزان دفاع و قابلیت را برای شما به ارمغان آورده و از کشته شدن احتمالی شما تا حدودی بهتر پیشگیری میکند و کولهپشتی سطح ۳ هم به شما کمک میکند وسایل و مهمات بیشتری حمل کنید. پابجی یک بازی بقا هست! یعنی باید زنده بمانید، پس به فکر جمعآوری بانداژ و نوشابه انرژیزایی که در سراسر نقشه است باشید. با جمع کردن این آیتمها در صورت زخمی شدن میتوانید سلامتی خودتان را دوباره بازیابی کنید. ضمن اینکه در حال جمعآوری موارد فوق هستید، دقت کنید که باید درون دایره سفید رنگی که بازی تعیین میکند باشید، اگر خارج از آن قرار بگیرید، یک دایره آبی رنگ منطقه را برای شما کوچک میکند که تا قبل زمان حرکت به شما گفته میشود چهقدر طول میکشد دایره حرکت کند، در این بازه اگر فاصله شما از دایره سفید دور باشید باید به فکر یک وسیله نقلیه باشید. اگر هم دایره آبی از شما عبور کند، از میزان سلامتی شما کم خواهد شد و باید سعی کنید خودتان را هرچه سریعتر به منطقه امن برسانید. با کم شدن تعداد بازیکنان، دایره سفید کوچک و کوچکتر میشود و هرچقدر این اتفاق پیش برود، دایره آبی هم مرگبارتر شده و اگر در اواخر بازی از دایره بیرون باشید مرگ شما ۱۰۰٪ است!
در ادامه کار، اگر مسیر شما نسبت به دایره سفید دور باشد بهترین کار پیدا کردن وسیله نقلیه است. راستش در بازی چندین وسیله برای رانندگی وجود دارد؛ موتور، باگی، جیپ و امثال اینها را در طول بازی زیاد خواهید دید. همچنین در حاشیه دریا قایق هم وجود دارد که در صورت لزوم میتوانید از آن استفاده کنید. به دلیل کامل نبودن بازی، این وسیلههای نقلیه فاقد هرگونه فیزیک واقعی هستند، همچنین انیمیشنهای بازی نیز هنوز به بازی اضافه نشده (سازنده گفته طی ماه آینده قرار است این بخش به بازی اضافه شود). نبودن فیزیک باعث میشود اگر سوار موتور باشید و سرعت زیادی هم داشته باشید، به صورت کاملا غیرطبیعی به جایی برخورد کنید و درصد زیادی از سلامتی شما از بین برود که این مسائل امید است تا کامل شدن بازی حل شود. در بخش سلاح هم با سطح وسیعی از سلاحهای گرم و سرد طرف هستیم! سلاحهای سرد قدرت زیادی ندارند، اما برای درگیری تن به تن نسبتا خوب هستند. بخش مهمی از گیمپلی بازی حول محور سلاحهای گرم میچرخد و نقطه عطف بازی همین گانپلی بسیار عالی پابجی است. دسته عظیمی از سلاحها شامل اسامجی، اسلالت، تکتیرانداز و پیستولها را در گوشه کنار نقشه پیدا خواهید کرد که همه این اسلحهها قابلیت شخصیسازی بالایی دارند. به عنوان مثال اسلحه m416 خود را میتوانید با انواع اقسام دوربین، ریلود سریع، صدا خفهکن و شبیه این موارد شخصیتسازی کنید تا در ادامه به شما کمک شایانی شود.
نکته خیلی مهم دیگر هم مربوط به چرخه آب و هوایی در این بازی است، ما در این جزیره چندین حالت آب و هوایی داریم که هر کدام لذت و چالشهای خاص خود را دارد. هوای آفتابی، بارانی و مهآلود بهصورت اتفاقی در بازی جریان دارد و هر بار که وارد بازی شوید، با یکی از این آب و هوا روبرو خواهید شد. شاید چالشبرانگیزترین حالت در آب و هوای بارانی باشد، شنیدن صدای پا و احتمال حضور دشمن را برای شما بسیار سخت خواهد کرد. آب و هوای مه هم دید شما را محدود میکند و باعث میشود دیگر نتوانید بالای کوه نشسته و نظارهگر منطقه دوردست و کشتن دیگران باشید. این جور مسائل واقعا به بازی رنگ و بوی خاصی بخشیده که از نظر من هم بسیار خوب از آب در آمده است.
گانپلی بازی بسیار واقعی و دقیق طراحی شده و ساعات اول قطعا با این مدل کمی مشکل خواهید داشت، اما به مرور زمان اگر به سبک تیراندازی واقعی علاقهمند باشید از آن لذت وصفناپذیری خواهید برد و البته به آن عادت میکنید. هر اسلحه هم یک بُرد مشخص دارد، مثلا با بعضی اسلحهها نمیشود بیش از ۱۰۰ متر را هدف قرار داد و نیازمند اسلحه قویتری هستید. بعضی اسلحهها (تعداد کم) هم تنها مختص Air Drop است که این گزینه در طول بازی چندین بار خودش را نشان میدهد. درحالی که مشغول بازی هستید، صدای هواپیمایی را میشنوید که نقشه را در حال طی کردن است و بهصورت اتفاقی یک بسته بزرگ را در آسمان رها میکند، این همان Air Drop بوده که خاطرخواه هم زیاد دارد! اگر بتوانید (اگر!) به این بسته برسید، و زنده هم بمانید بخت با شما یار شده و اسلحههای کمیاب با تجهیزات خفن (!) مثل لباس مخصوص استتار که تشخیص شما در علفزار را به شدت سخت میکند به همراه اسکوپ اسلحه ۱۵ برابر و شبیه اینها بهدست خواهید آورد.
گیمپلی بازی خیلی غنی و پرمحتوا تهیه شده، بهشکلی که هر دفعه وارد نقشه شوید یک اتفاق کاملا متفاوت در انتظار شما است. در طول بازی هم یک دایره قرمز کوچک به اسم Red Zone در طول نقشه جابجا میشود و اگر در این محدوده قرار بگیرید بهتر است برای مدتی داخل خانههای امن بمانید، چرا که این منطقه برای مدت کوتاهی بمباران میشود و در صورت قرار داشتن در محیط باز بهراحتی کشته خواهید شد. لوت کردن و کامل کردن تجهیزات بخش اول ماجرا بود، زنده ماندن و رسیدن به نفرات آخر هم بخش دیگر ماجرا! برای زنده ماندن باید برنامه داشته باشید و البته صبر زیاد که خودش خیلی زمانبر خواهد بود تا کلیت کار دستتان بیاید. جزیره بازی از انواع و اقسام مناطق تشکیل شده؛ خانههای سازمانی، علفزارها، دریا، کوهها و غیره است. شما باید هنگامی که سعی میکنید در درون دایره سفید میمانید، درون خانه یا علفزار مخفی شوید که این باعث میشود از گزند دیگر افراد تا حدودی در امان بمانید. رسیدن به ۱۰ نفر آخر هم بهشدت استرسزا و هیجانانگیز است! چرا که هم تعداد کم شده، و هم باید تمام تلاشتان را بکنید تا دیده نشوید. وقتی هم برنده شوید (که خیلی کم اتفاق میافتد مگر اینکه با گروه باشید) جمله دوستداشتنی Winner Winner Chicken Dinner نقش میبندد که به عقدهی من لذت دیدن این جمله بهشدت وصف ناپذیر است، چرا که به مانند دیگر عناوین روتین بردن برای شما راحت نخواهد بود و این باعث میشود دیدن هر بار این جمله به شما حس خوبی منتقل کند. برای لذت بردن هر چه تمامتر توصیه میکنم بهصورت اسکواد و با دوستانتان بازی را تجربه کنید که بنده از توصیف فراسرگرمکننده و لذتبخش این بخش عاجزم!
حال میرسیم به پاسخی که در بالا سوالش را نیز مطرح کردیم؛ اگر صحبتهای من را مطالعه کرده باشید، پابجی یک ایده ناب در خودش دارد، بردن راحت نیست؛ نوع جدیدی از همکاری تیمی، گانپلی جذاب و همچنین یک بتلرویال واقعا دیوانهوار که میتواند ساعتها شما را با خودش درگیر کند. هر باری که بازی را شروع میکنید تجربهای جدید کسب خواهید کرد که کمتر عنوانی در سبک آنلاین این روزها این مورد را به شما یادآوری میکند. اصولا کسانی که تا حالا تجربه بازی آنلاین نداشتهاند، هدف از ساخت این بازی (و کلا این سبک) را درک نخواهند کرد؛ اما کسانی که تجربه بازی آنلاین و بهخصوص تجربه سبک بتلرویال را قبلا در بازیهایی مثل H1Z1 داشتهاند، از این بازی چند صد برابر لذت خواهند برد.
در نهایت میرسیم به اینکه آیا پابجی بخرم یا نه؟ با توضیحاتی که بالا دادم بیشتر به علایق خودتان بستگی دارد! این بازی حالا حالاها در فاز دسترسی اولیه قرار خواهد داشت (شاید یک سال دیگر) و مشکلاتاش با گذشت زمان رفع خواهد شد و سازنده هم اعلام کرده قیمت نسخه فعلی در نسخه نهایی تغییری نخواهد کرد و این یعنی بازی با قیمت ۳۰ دلار که اکنون در دسترس است، به بازار عرضه میشود. اگر بتوانید با چیزهایی که گفتم کنار بیایید، پابجی بازی فوقالعادهای است. اگر هم کلا به سبک بتلرویال، بقا و البته مجموعه فیلم «عطش مبارزه» (The Hunger Games) علاقه دارید که در خرید آن اصلا شک نکنید! امیدوارم استودیو بلوهول که به تازگی استودیو شخصی PUBG Corp را هم تاسیس کرده، زودتر به اضافه کردن محتوای جدید و رفع مشکلات بازی بپردازند، چرا که جدیدا روند بهروز رسانی بازی کمی کند شده و هنوز نقشه صحرا که از E3 سال جاری قول آن داده شده بود، منتشر نشده است. لازم به ذکر است که این بازی هماکنون برای کنسول اکسباکس وان هم در دست توسعه قرار دارد و بهزودی کاربران این پلتفرم هم میتوانند وارد دنیای عجیب و البته پر رمز و راز پابجی شوند.
نکات منفی:
پرفرمنس بازی زیاد جالب نیست
اشکالات کلی به دلیل ناقص بودن
نبود فیزیک و انیمیشن مناسب
نکات مثبت:
گانپلی بینظیر
محیط بزرگ و پر جزئیات
صداگذاری خوب
سرورها
حالت اولشخص!
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
به دنیای بازی خوش امدید؛ جایی که بازیای ارلی اکسس رو هم نقد میکنن : |
من به شخصه عنوان Fortnite battle royale رو جایگزین بهتری برای این بازی میدونم، به نظرم خیلی خوش ساخت تر و کامل تره با این که کاملا مجانی هست. تنها مشکلش فیلتر بودن سروراش از سمت خود Epic Games هست.
«وضعیت سرور های آسیای شرقی و آسیا اینقدر خرابه که اصلا نمیتونن اونجا بازی کنن حالا شما این رو نکته مثبت بازی میدونید»
این اشتباه از سمت شماست، بودن چینی ها در سرور آمریکای شمالی و اروپا ربطی به کیفیت سرور آسیا نداره! شما اگر تجربه آنلاین میداشتید باید میدونستید که مشکل عدیده این روز گیمرا تو سرورای آنلاین همین چینی ها هستن؛ به عنوان مثال GTA Online هم تو کل سرورهای اروپایی بازی هستند، تو بازی ARK هم چینی ها سرورهای اروپا و آمریکا رو تسخیر کردن.
دلیلش چیه؟ چینی ها اکثرا چیتر هستن و حتی با وی پی ان میان وصل میشن به سرورهای اروپایی، دلیلش هم چیت و اینجور چیزا هست؛ کاربرای زیادی هم نسبت به موضوع اعتراض کردن و واقعا وضعیت مسخره ای رو بوجود اوردن تو بیشتر بازیای انلاین… پس این حرف شما رد میشه.
« من دیروز از زیر سنگم بیدار شدم شما به بزرگی خودت ببخش…»
اینم نشون میده بجای جواب دادن به سوالات من هی میخوایید بحث رو به حاشیه ببرید و من باعث میشه دیگه بحث رو ادامه ندم، حرفمم کاملا مشخص بود.
«۸۰% سرور های بازی های تریپل ایی که شما میگی از این بازی بهترن … ولی شما مثل اینکه یه بازی مثل COD WWII رو ملاک قرار دادید»
کدوما بهترن؟ مثال بزنم دونه دونه؟ رین بو سیکس که تا ۱ سال پیش سرورهاش همش کاربر رو پرت میکرد بیرون و سرور اختصاصی هم نداشت
For honor هم زمان انتشار سرورای P2P داشت و ایرانیا هم خیلی سخت بهم وصل میشن و تایم اوتم زیاد داره
سرورهای NFS 2015 هم به قول خودش تماما آنلاینه و گند زده به تجربه کاربر
کالاف هم تکلیفش از قدیم مشخص بود الانم همونه… بازی های بالا هم تمرکز بالایی روی سبک آنلاین دارند. بازم بخوای برات مثال میزنم.
اینا جزو همون ۸۰ درصدهایی هستن که گفتید؟ پس میبینید فقط کالاف ملاک نبوده و مثال بوده فقط! ضمن اینکه یک بازی دسترسی اولیه که من حداقل توش مشکل کانکشن لاست و جوین شدن و تاخیر مداوم نداشتم قابل قبول هست.
«اما توی استیم اولا مطمئن هستی که طرف حداقل بازی رو خریداری کرده , دوما میتونی ساعت پلیش رو ببینی سوما نقد های خوبش آپوت میخوره و خب کسی که از نظر شما ساعت پلی پایین داشته باشه و چرت پرت بگه مسلما آپوت نمیخوره.»
خب، اینکه گفتم تازه با استیم آشنا شدید برای همینه؛ از کسانی که تجربه بیشتری دارند برید سوال کنید متوجه میشید که یوزر اسکور استیم بیشتر جنبه فان و سرگرمی داره تا یک معیار جدی.
مثال میزنم؛ ولفنشتاین ۲ یا اسسین کرید جدید بازیای بدی بودن؟ خیر! اما مثلا عمده نظرات دوستان در ولفنشتاین اینه که چرا نازی میکشیم. یا مثلا روز اول سرورهای WW2 وصل نمیشده یک گروه ریختن همینجوریی کیلویی منفی دادن.
پس نتیجه میگیریم یوزر اسکور استیم معیار مناسبی نیست…. حالا شما نظر خودت رو که نمیگی :۲۴: معیارتونم واقعا ارزش اعتماد بالا نداره که بگم بله حق با شماست….
« متاسفانه مقاله ارزش خوندن پایینی دارن … فکر نمیکنم با نخوندنش چیز خاصی رو از دست بدم…»
پس چرا وقتتون رو با کامنت دادن به من دارید تلف میکنید؟ ترجیح میدم دیگه جوابی ندم چون کسی که وقت نمیزاره مقاله ای رو بخونه نظرشم از نظر من واقعا ارزش وقت گذاشتن نداره که بخوام جواب بدم… دلیلشم اینه بحث بی فایده هست و به جایی هم نمیرسه چه برسه به نتیجه گیری.
«شما میخوای بازی رو بکوبی دلایل خوبی بیار (دلایل خوبی هم هست) اگر هم میخوای از بازی تعریف کنی دلایل خوبی بیار (دلایل خوبی هم هست)»
من الکی چیزیو نمیکوبم و تعریف الکی هم نمیکنم… مطلب رو مطالعه نکردید و بیشتر حرفاتون هم متاسفانه از سر بی اطلاعی و کلی نگریه همچنین نظر خودتونم نمیگید فقط بسنده کردید یوزر اسکور استیم که پیرامون اونم جوابتون رو دادم. بعد این پست دیگه جوابی از بنده دریافت نخواهید کرد، چون صحبتتون کاملا گویای همه چیز هست.
من قضاوت رو میسپارم با کاربران؛ با تشکر.
جالبه کامنتتون ساعت ۱۸:۴۵ اومد بالا و ۱۸:۴۶ چهار تا لایک خورد… جدی جدی اینطوری میخواید توی بحث جلو بیوفتید؟
——-
من هم حرف آخرم رو میزنم و دیگه به سلامت…
tick rate سرور های پابجی ۲۰mz هست درحالی که به طور متوسط سرور یه بازی شوتر باید ۶۴mz باشه تیک ریتش… این یعنی مشکلات فراوان دی سینک و غیره برای کاربرا…
از نظر فنی بخوای حساب کنی –> تیک ریت بازی شوتر : چیزی که باید باشه “۶۴mz” چیزی که هست “۲۰mz’
از نظر بقیه پلیر ها ——————> افتضاح
کامنت آقای سهیل حسینی ——>”من قضاوت رو میسپارم با کاربران”
مرز های منطق دو متر جا به شد با تشکر.
———–
در مورد فید بک های اسسین کرید اوریجین و یا ولفنشتاین:
اتفاقا قدرت کامیونیتی قوی استیم رو سر این دو بازی دیدیم و من به شخصه خیلی ستایشش میکنم…
اسسین کرید اوریجین بعلاوه قفل دنوو یک قفل دیگه هم بهش اضافه شده بود که پرفورمنس بازی رو به شدت کاهش میداد و سی پی یو یوزیج رو به شدت افزایش میداد … حالا ری اکشن گیمر های مختلف چی بود؟ یه سریا مثل شما میتونن ساکت باشن و هیچی نگن و بذارن در آینده هم از این قفل ها استفاده بشه و پی سی گیمر هایی که بازی اوریجینال تهیه میکنن مجبور باشن پرفورمنس خیلی پایینی داشته باشن…اما کامیونیتی استیم جلوی این قفل وایستاده و داره مخالفت میکنه تا وقتی که این قفل بره.
“از کسانی که تجربه بیشتری دارند برید سوال کنید متوجه میشید که یوزر اسکور استیم بیشتر جنبه فان و سرگرمی داره تا یک معیار جدی”
“بیشتر حرفاتون هم متاسفانه از سر بی اطلاعیه”
اگر حرف های من از سر بی اطلاعیه ثابت کنید
ثابت کنید تیک ریت سرور های پابجی بالای ۶۰mz هست
ثابت کنید تنوع محیطی بازی بالا هست و تعداد ساختمان ها و مناطق یونیک بالایی داره
ثابت کنید سیستم صدا گذاری بازی در محیط های باز فاجعه نیست.
تمامی کامنت های من بدون استثنا دارن میرن برای تایید شدن… خیلی جالبه
عزیز این مساله ربطی به کامنتهای فردی مشخص نداره که دلخور شدی شامل حال من و بقیه عزیزان هم میشه. تعداد کلمات کامنتها از یک تعداد مشخصی که فراتر بره و بعضی کلمات (حتی نزدیک به آن کلمات) در کامنت ذکر بشه میره برای بررسی مشکلیست که باید برطرف بشه و یقه شخص خودم رو هم بارها گرفته :۱۲:
از کی تاحالا بازی ارلی اکسس رو نقد میکنن؟
متاسفانه وقت نمیذارم که مطلب رو کامل بخونم فقط به نکات مثبت و منفی اکتفاء میکنم…
“محیط بزرگ و پر جزئیات” – پر جزئیات؟ تعداد آپارتمان ها و خونه های یونیک بازی انگشت شمار هست … تمامی اون خونه هارو میشه تو یه شهرک کوچیک جا داد , باقی مپ کپی پیست از اونجا هست…
“نکات مثبت:صدا گذازی” – کیفیت صدا گذاری سلاح های بازی در حد قابل قبولیه اما میکس صدا ها فاجعه هست … یکی از ایراداتی که ازش میگیرن این هست که صدای سلاح ها و افکت هایی مثل بارون خیلی زیاد و آزار دهنده هست و از اونطرف صدای راه رفتن ها و باز کردن در ها در حد معمولیه … حالا توی ستینگ فقط یک گزینه sound effect هست که اگر اون رو در حدی پایین بیاری که صدای بارون و گان ها معمولی شه از اون طرف صدای راه رفتن و در باز کردن و … خیلی پایین میاد که خب دردسر ساز میشه…
“نکات مثبت:سرورها” سرورهای بازی فاجعه هست تا حدی که تعداد قابل توجهی از فید بک های منفی در استیم مربوط به سرورهای افتضاح بازی هست …سرورهای اروپا و آمریکایه شمالی در حد ضعیفی هستند ولی خب قابل بازی اند اما وضع توی سرورهای دیگه مثل SEA به طوریه که بازیکن چینی کانکشن بهتری از سرور های NA میگیره…
—
سلام دوست عزیز؛
همونجور که تو خود متن هم گفتم صرفا نقد نیست، بررسی کلی بازیه و اینکه آیا در حال حاضر بازی ارزش خرید داره یا خیر.
درمورد حرف اولتون موافق نیستم، بازی دارای کلی مکان مختلفه، از پایگاه نظامی، علفزار، خونه های سازمانی و کلی پوشش گیاهی و غیره. کلا تنوع خوبی هم داره که بعد صدها ساعت حس تکراری بودن رو به کاربر منتقل نمیکنه، به عقیده بنده که اینگونه هست.
در رابطه با صداگذاری هم بازی تا این مرحله خوب عمل کرده، کافیه کیفیت صداگذاری رو با عناوین مشابه مثل H1Z1 یا غیره قیاس کنید (زمانی که دسترسی اولیه بودن در همین دوره) بعد متوجه منظور من میشید، ضمن اینکه تلفیق صدای اسلحه و محیطها بسیار با دقت صورت گرفته و نوع صدای شلیک اسلحه ها و پخش شدن صدای اونا بسیار خوب صورت گرفته (عناوین مشابه در همین بازه زمانی از چهارتا افکت ساده صوتی استفاده میکردند)
فیدبک استیم که ۹۰ درصدش جوکه برادر من :۲۴: یارو شاید ۱۰ دقیقه هم بازی نکرده میاد میگه کرش کرد یا وصل نشد یه تگ منفی هم میده میره! سرورهای بازی برای یک بازی دسترسی اولیه که بنده هم تاحالا کوچکترین مشکلی باهاش نداشتم بزرگترین نکته مثبت بازیه! بازیهای پرمدعای ۶۰ دلاری زیادی هستند که هنوز یک کانکشن استیبل ندارن و در کانکشن P2P خودشون موندن؛ نمونه همین COD: WW2 که تازه اومده… بنظرم شما قبل از صحبت پیرامون سرورها، یه نگاه به وضع سرورهای اون بازی ۶۰ دلاری و کامل داشته باشید، بعد راجب افتضاح بودن سرورهای این بازی انتقاد کنید… به شخصه اونم در سرور EU اصلا مشکل دیلی یا کانکشن لاست یا نمیدونم جوین شدن شبیه اینا نداشتم.
“بازی دارای کلی مکان مختلفه، از پایگاه نظامی، علفزار، خونه های سازمانی و کلی پوشش گیاهی و …”
درسته اما همونطور که گفتم تمام مدل های یونیکشون رو میشه تو یه شهرک خیلی کوچیک جا داد , بقیشون کپی پیست هستن , بازی یک مدل شک داره که همون یک مدل رو حدود ۱۰۰ بار کپی پیست کردن … فقط یک مدل ویزارد تاور داره و همون رو صد بار کپی پیست کردن … تعداد خونه های بازی انگشت شمار هست … تمامی شهرک ها یک شکل هستند…
“نوع صدای شلیک اسلحه ها و پخش شدن صدای اونا بسیار خوب صورت گرفته”
اصلا شوخیه خوبی نیست… اون افتضاح بالانس صدا ها که گفتم بماند , اما الان یکی از بدترین مشکلات بازی رو یاد آورم شدید ( البته مثل دفعات قبل در قالب نکته مثبت )
توی فضای باز از فاصله ۳۰۰+ متر اگر کسی بهتون شکلیک کنه ( بدون سایلنسر ) تشخیص اینکه صداش از کدوم طرف میاد خیلی غیر طبیعی و مسخره هستش…من توی توییچ استریم های بازیکن های حرفه ایه پابجی مثل ninja , shroud , break , viss رو میدیم این مورد منفور ترین مشکل بازی هست براشون…
“فیدبک استیم که ۹۰ درصدش جوکه برادر من :۲۴: یارو شاید ۱۰ دقیقه هم بازی نکرده”
:۲۳: شما اصلا تو صفحه فید بک هاش رفتید ؟ چون اون فیدبک هایی که آپوت خوردن همشون به طور متوسط ۵۰۰ ساعت پلی دادن بازی رو… بعضی هاشون ۹۰۰ ساعت و کمترینشون ۱۲۰ ساعت…
از ۱۰ فیدبکی که آپوت خورده و تو صفحه اصلی تمامشون منفی هستند , و اکثرشون هم تو نکات منفی به سرور های افتضاح بازی اشاره دارن… دیگه نمیخوام حرف هاشون رو اینجا کپی پیست کنم خودتون برید بخونید…
من خودم حدود ۳۵۰ ساعت پابجی پلی دادم و هرشب هم با دوستان به صورت اسکواد داریم بازی میکنیم و از بازی لذت میبریم… اما بازی مشکلات زیادی داره که باید قبول کرد…
در کل خوشحالم که توی کامیونیتی این بازی شما تنها کسی هستید که این نظرات رو داره چون اگه تعداد کسایی که به صورت فن بویانه نکات ضعیف و واضح بازی رو به صورت نکات مثبت عنوان کنن زیاد میشد بازی به مشکل بر میخورد و پیشرفتی نمیکرد , و درنهایت آینده ای مثل h1z1 و یا dayZ میداشت… در حالی که بقیه اعضای کامیونیتی دارن سازنده هارو تحت فشار میذارن تا هر چه سریع تر مشکلات واضح بازی بر طرف بشه…
در باره بخش اول صحبتتون، کپی پیست که میگید، الان بقیه بازیا با همچین مساحتی وضعیتشون در چه حالتیه؟ پابجی تنوع محیطی و پوششی خوبی داره، دشت که طبیعیه باید اون مدلی باشه، حالا میگید خونه ها و اینا کپی پیسته میگیم باشه قبول، اما اونجور هم که شما توصیف میکنید نیسته که بازی هیچی نداره.
والا صداگذاری بازی من با سیستم خونگی و هدست ۷.۱ کاناله دارم تجربه میکنم، شما وقتی تو یک محیط باز مثل دشت قرار بگیری و کسی به شما شلیک کنه قطعا نباید دقیقا تشخیص بدید صدا از چه سمتی داره به شما میرسه، کلا خودتون وقتی شلیک میکنید هم صدای پخش شدن شلیک رو میتونید حس کنید. یجورایی اشاره میکنم به پژواک و پخش صدا، گاهی اوقات خود صداگذاری باگ داره که اینا صدرصد تو نسخه نهایی رفع میشه.
شما مثل اینکه تازه به یوزر اسکور استیم آشنا شدید؛ یه زمانی نقدای منفی بازی زیاد شد بخاطر تبلیغات و این مسائل، بعدش یک سری دیگه اومدن بازیو کوبیدن چرا آنتی چیت آپدیت نمیشه، قبلش هم میکوبیدن چرا انیمیشن و فیزیک بازی ترکیده، و اینکه من از سازنده پول نگرفتم بیام اینجا بگم به به عجب سروری داره. لُپ کلام، یوزر اسکور استیم (نه این بازی) معیار مناسبی برای سنجش نیست چون اکثرا نقدای مسخره توش وجود داره که یا الکی میکوبن، یا ایراد چرت و پرت میگیرن یا طرف اصلا پلی تایم نداره اومده منفی میده و خیلی چیزای دیگه….
یک نکته هم بگم، من چیزی رو که دیدم و تجربه کردم نقد کردم، اگر مثل سایتای دیگه برم ببینیم اکثریت چی میگن بیام همون رو کپی کنم اسمش رو بررسی یا نقد دیگه نمیشه گذاشت؛ بازی دسترسی اولیس و طبیعیه مشکل داشته باشه، اگر جمله بالای منم خونده بودید، گفتم برید همین کیفیت سرور رو با یک بازی ۶۰ دلاری پر مدعا که سرور هم نداره مقایسه کنید.
بخش آخر هم، بازم مربوط به اینه که صرفا تکیه کردید به نکات مثبت و منفی و نقد رو نخوندید، من توی نقدم به مشکلات اشاره کردم و اینکه بازی دسترسی اولیه هست طبیعیه این مشکلات و بودنش قابل توجیه هست!
من هم اصلا فن بویانه به ماجرا نگاه نمیکنم تو نقد، و اینکه تماما تجربه خودم رو گفتم و اگر قرار باشه همه بکوبن یا همه تعریف کنن دیگه چه فایده داره تفاوت ایده ها؟ یک سری چیزا معیاره که خب برای همه یکسانه، اما مثلا شما میگی چون یک گروهی گفتن بده حتما بده، نه اینطور نیست. مثل اینه که گیم اسپات به یه بازی ۴ داده بفیه ۹ ۸ دادن، پس گیم اسپات داره چرت میگه؟ قطعا نه.
بازم تاکید میکنم، خیلی از مشکلات در نسخه نهایی رفع میشه و منکر مشکلاتی که داره نیستم. ضمن اینکه خوشحال میشم تجربه شخصی خودتون رو بیشتر بشنوم بجای اینکه به یوزراسکور استیم که از نظر معیار ارزش قابل اعتماد بالایی هم نداره، بسنده کنید …
موفق باشید
“اگر مثل سایتای دیگه برم ببینیم اکثریت چی میگن بیام همون رو کپی کنم اسمش رو بررسی یا نقد دیگه نمیشه گذاشت”
اینجا ربطی به نظر متفاوت نداره , سرور یه بازی یا خوبه یا بده … درصد بالایی از پلیر هایه این بازی چینی ها هستند … وضعیت سرور های آسیای شرقی و آسیا اینقدر خرابه که اصلا نمیتونن اونجا بازی کنن حالا شما این رو نکته مثبت بازی میدونید … بعد ما میگیم این کجاش نکته مثبته شما میگی نظرم اینه؟ :۲۳: ماست هم سیاه هست این نظر شخصیه منه…
“بقیه بازیا با همچین مساحتی وضعیتشون در چه حالتیه”
وضعیتشون جالب نیست اما به مراتب بهتر هست…
“شما مثل اینکه تازه به یوزر اسکور استیم آشنا شدید”
من دیروز از زیر سنگم بیدار شدم شما به بزرگی خودت ببخش…
“قطعا نباید دقیقا تشخیص بدید صدا از چه سمتی داره به شما میرسه”
لازم نیست دقیق بفهمیم از کجا صداش میاد اما تو همچین بازیی خیلی مهمه که حداقل جهت رو تشخیص داد …
“گفتم برید همین کیفیت سرور رو با یک بازی ۶۰ دلاری پر مدعا که سرور هم نداره مقایسه کنید”
۸۰٪ سرور های بازی های تریپل ایی که شما میگی از این بازی بهترن … ولی شما مثل اینکه یه بازی مثل COD WWII رو ملاک قرار دادید هر چیزی که سرور بهتری داشته باشه باشه میشه خوب؟
“یوزر اسکور استیم معیار مناسبی برای سنجش نیست”
معیار خیلی مناسب تری از مقاله شما و یا حتی متا اسکور و یوزر متا اسکور هست…
یوزر متا اسکور که فاجعه هست , فن های مایکرو میریزن به انحصاری های سونی ۰ میدن و فن های سونی میرن به انحصاری های مایکرو ۰ میدن…
اما توی استیم اولا مطمئن هستی که طرف حداقل بازی رو خریداری کرده , دوما میتونی ساعت پلیش رو ببینی سوما نقد های خوبش آپوت میخوره و خب کسی که از نظر شما ساعت پلی پایین داشته باشه و چرت پرت بگه مسلما آپوت نمیخوره.
“صرفا تکیه کردید به نکات مثبت و منفی و نقد رو نخوندید”
متاسفانه مقاله ارزش خوندن پایینی دارن … فکر نمیکنم با نخوندنش چیز خاصی رو از دست بدم…
“اگر قرار باشه همه بکوبن یا همه تعریف کنن دیگه چه فایده داره تفاوت ایده ها؟”
همین چند وقت تو همین سایت این بازی کوبیده شد من ازش دفاع کردم … الان داره ازش تعریف میشه اما دارم مخالفت میکنم… شما میخوای بازی رو بکوبی دلایل خوبی بیار (دلایل خوبی هم هست) اگر هم میخوای از بازی تعریف کنی دلایل خوبی بیار (دلایل خوبی هم هست)
“مثل اینه که گیم اسپات به یه بازی ۴ داده بفیه ۹ ۸ دادن، پس گیم اسپات داره چرت میگه؟ قطعا نه.”
این هم جوابش همین چیزیه که بالا گفتم , مشکل تعریف یا مخالفت نیست … مشکل تعریف یا مخالفت با دلیل مسخره هست…
oh yeah
winner winner chicken dinner
به جمع نوابین خوش آمدید
———————————————————–
بازی ناب با لذتی وصف ناپذیر
وین ریت من ۲۳ درصد هستش
تقریبا ۴ تا ۵ بازی یک بار چیکن میشویم
تو این بازی بخش اسکواد یا دو نفره هم ساپورت و کری وجود داره
———————————————————
اسکواد ما سه نفره شد
من و علی بیگ ددی و محسن لینکن پارکی
از زمانی که بامی خدا بیامرز تیم کیل کردیم
نفری ۱۰۰ عدد گلوله ۵.۵۶ رسید بهمون ( اوج تیم پلی بامی معنی کرد )
درهای خوشبختی تعداد بالای چیکن به روی ما سه تا باز شد
با تشکر از بامی
———————————————————-
نوسینده این مطلب یک نوب تمام عیار هستش
که به جمع بقیه نوابین پیوسته که هوش انسانی به هوش نخود فرنگی
بخش سینگل بازی ترجیح داده
داداچ : شما کمی نخود فرنگی بکشی پرو پلیر میشی ولی هوش انسانی بکشی
نوب میشی
پ.ن : این بخش نوب مربوط به مقاله میکروترنسیشن درون بازی هاست
که اگر پلیر پاب جی باشی نوبی بیش نیستی صفحه دوم مقاله پاراگراف آخر
با تشکر از استاد