هر گردی گردو نیست | نقد و بررسی بازی Bridge Constructor Portal

در ۱۳۹۷/۰۱/۰۶ , 13:19:47
portal, شرکت والو (Valve), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch), گوشی موبایل - Mobile Phones (Smart Phones)

ممکن است که در نگاه اول فکر کنید که این بازی یک نسخه جدید از بازی معروف Portal است؛ ولی باید بگویم که متاسفانه هرچه‌قدر هم که دل همه گیمر‌ها می‌خواهد که یک تجربه تازه از بازی Portal داشته باشند، این بازی به این منظور ساخته نشده است. نمی‌دانم تا به‌حال تجربه بازی کردن Bridge Constructor را داشته‌اید یا نه ولی اگر این بازی و Portal را با هم ترکیب کنید، طبیعتا معجونی به نام Bridge Constructor Portal را به‌دست خواهید آورد که در آن باید با تکنولوژی پرتال‌های بازی Portal، از سویی به سوی دیگر، آیتم‌هایی را جابجا کنید. در ادامه با نقد و بررسی بازی Bridge Constructor Portal همراه دنیای بازی باشید.

سیستم کلی بازی بسیار ساده است. شما به‌عنوان یک معمار وظیفه‌شناس شرکت Aperture Science، که همان شرکت معروف در نسخه اصلی بازی Portal، وظیفه دارید تا پُل‌هایی طراحی کنید که ماشین‌های باربری کوچکی روی آن‌ها حرکت کنند برای جابه‌جایی بار خود؛ اما چیزی که در این میان دشواری زیادی برای شما ایجاد می‌کند این است که برخی مراحل (یا بهتر است بگوییم همه مراحل!) به‌طوری طراحی شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به سادگی به پایان رسند. در بازی ۶۰ پازل قرار داده شده است و شما در چند مرحله اول پایه و اساس این بازی را با کمک GLaDOS معروف می‌آموزید. اگر بخش گیم‌پلی بازی را فعلا فاکتور بگیریم، بازی رنگ و بوی Portal را دارد ولی دیگر شما قدرت کنترل و ساختن پرتال ندارید و همه چیز از پیش تعیین شده است و شما فقط می‌توانید پُل بسازید! GLaDOS همانند نسخه‌های اصلی Portal شما را راهنمایی، مسخره و اذیت می‌کند و البته شما را زیاد به خنده خواهد انداخت. اگر یادتان باشد GLaDOS ذاتی ضدبشری‌ داشت و همیشه سعی می‌کرد که نشان دهد که برایش جان انسان‌ها مهم نیست. او در این بازی هم همین‌گونه متلک‌های زیادی بار شما خواهد کرد تا روحیه شما را ضعیف کند ولی گاهی هم شما را تشویق می‌کند.

توجه: به‌دلیل این‌که این بازی دارای بخش داستانی نیست، نمره داستان صفر وارد شده است و میانگین نمرات سه بخش دیگر بازی برای نمره نهایی لحاظ شده است.

portal, شرکت والو (Valve), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch), گوشی موبایل - Mobile Phones (Smart Phones)

اما اگر نخواهیم از تاثیر Portal روی گیم‌پلی بازی را فاکتور بگیریم، باید بگوییم که عناصر زیادی در بازی وجود دارند که شما را به یاد Portal خواهند انداخت. به‌عنوان مثال در بازی مکعب‌های Companion Cube گنجانده شده‌اند که باید آن‌ها را روی سکویی قرار دهید تا دربی باز شود و البته پُرتال‌هایی که در بازی وجود دارند که باید از آن‌ها تقریبا در تمامی مراحل استفاده کرد. متاسفانه بخش آموزشی بازی کمی مختصر است و به‌صورت تخصصی به شما در مورد ساخت پُل‌ها آموزش نمی‌دهد؛ گرچه در منوی بازی بخشی همانند Help وجود دارد که با شکل و متن به شما توضیحات مختصری می‌دهد ولی آموزش کاربردی در کار نیست. بنابراین شما باید با آزمون و خطا (که کاری متداول در بازی‌های پازل می‌باشد) به حل مراحل بازی بپردازید. در برخی مراحل بازی همانند پرتال turretهایی قرار داده شده‌اند که ماشین‌های باربری را از بین می‌برند و شما باید آن‌ها را قبل از شروع مرحله نابود کنید که خود نیازمند طراحی و فکر کردن جداگانه است.

portal, شرکت والو (Valve), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch), گوشی موبایل - Mobile Phones (Smart Phones)

یکی از ویژگی‌های خوب بازی (که متاسفانه به آن اشاره نمی‌شود و من خودم آن را کشف کردم) این است که شما می‌توانید از دیوارها و سطوح بازی به‌صورت فیزیکی برای مانور دادن ماشین‌ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید یک ماشین را به یک دیوار بکوبید (نگران نباشید چون ماشین منفجر نخواهد شد؛ فقط ممکن است یک کارگر آن به داخل اسیدهای پایین هر مرحله بیفتد) که ماشین به‌آرامی سُر بخورد و به داخل یک پُرتال برود.

برای پایان یک مرحله کافی‌ست تا فقط یک ماشین باربری را به مقصد برسانید؛ ولی برای تست کردن کامل پُل‌های خود می‌توانید یک دسته بزرگ از ماشین‌ها را پشت سر هم با فاصله به حرکت بیندازید تا ببینید که آیا پُل شما قدرت و استحکام کافی برای این حجم از ماشین را دارد یا خیر. گاهی حتی ممکن است چند ماشین به‌صورت افقی یا عمودی با هم برخورد کنند که صحنه‌های خنده‌دار و جالبی را در بازی ایجاد می‌کند که باعث رفع خستگی فکری از ذهن شما خواهد شد.

portal, شرکت والو (Valve), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch), گوشی موبایل - Mobile Phones (Smart Phones)
در پایان هر مرحله هر سنت از هزینه‌ای که برای ساختن سازه‌های بازی صرف کرده‌اید (هدر داده‌اید) را بر سر شما خواهند کوباند.

باید اعتراف کنم که پیشرفت مراحل به‌طور بی‌ربط به مرحله قبل صورت می‌گیرد. منظورم این است که وقتی مرحله ۶ را تمام می‌کنید و وارد مرحله هفتم می‌شوید، احساس می‌کنید که آزمون و خطای شما در مرحله ۶ خیلی کم شما را برای پازل مرحله هفت آماده کرده است. این مسئله را شاید بتوان هم جزو نقطه مثبت و هم منفی در نظر گرفت؛ منفی بدین‌خاطر که نباید یک کانسپت کاملا جدید را به‌طور ناگهانی به یک بازیکن معرفی کرد و انتظار داشت که او اعصابش به هم نریزد (!) و مثبت بدین‌خاطر که باعث می‌شود خلاقیت شما شکوفا شود و البته قدرت سازگاری شما با مراحل بازی بیش‌تر خواهد شد.

portal, شرکت والو (Valve), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch), گوشی موبایل - Mobile Phones (Smart Phones)

در مورد دو مقوله موسیقی و گرافیک بازی حرف زیادی برای گفتن نیست. در این بازی شاید چند قطعه انگشت‌شمار موسیقی وجود داشته باشد که گاها تکراری خواهند شد و به‌شخصه مرا مجبور کرد که موسیقی بازی را قطع کنم و موسیقی‌های خودم را پخش کنم ولی ممکن است که این بدین‌خاطر باشد که من در این زمینه آدم کم حوصله‌ای هستم. در مورد گرافیک بازی هم باید بگویم که بازی بار گرافیکی زیاد بالایی ندارد چون اساسا در بازی‌های پازل بیشتر تمرکز بر روی گیم‌پلی است و این‌که یک بازی پازل گرافیک زیبایی داشته باشد بیشتر یک امتیاز فراستاندارد به‌حساب می‌آید؛ البته باید اعتراف کنم که طراحی انیمیشن‌های بازی به‌خوبی انجام شده است (مخصوصا وقتی به ماشین‌های شما شلیک می‌شود و آن‌ها منفجر می‌شوند).

portal, شرکت والو (Valve), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch), گوشی موبایل - Mobile Phones (Smart Phones)
اگر فکر کردید که به بازی‌های ویدیویی از ریاضیات و هندسه دبیرستان پناه برده‌اید، سخت در اشتباهید.

در کل باید گفت که تجربه بازی Bridge Constructor Portal به تمام طرفداران سبک پازل (و البته تمام طرفداران سری Portal) توصیه می‌شود. در این بازی شما با یک گیم‌پلی زیبا و سرگرم‌کننده که نیازمند صبر و حوصله و آزمون خطای زیاد است روبه‌رو می‌شوید که می‌تواند بعد از یک روز طاقت‌فرسا روح و روان شما را آرام کند (اگر در هنگام بازی کردن موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید قطعا تجربه بهتری خواهید داشت) و البته ممکن است گاهی اعصاب شما را کمی خُرد کند. به دسته دوم باید این وعده را بدهم که بعد از سختی انجام مرحله، به شیرینی پایان مرحله خواهید رسید که خستگی را از تن شما در خواهد کرد.

 

Resolution

Platform: PC – Score: 9.1 out of 10

Whether you are a Portal fan or a Bridge Constructor fan, Bridge Constructor Portal is here for all of the fans and Puzzle Genre lovers. Bridge Constructor Portal presents pure entertainment for those who had a tiresome day and need peace of mind and those who are bored and need some kind of a challenge.

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Bridge Constructor Portal بود که توسط ناشر آن یعنی Headup Games برای دنیای بازی ارسال شده است.)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر