نفس عمیق بکش! | نقد و بررسی بازی موبایلی MadBall
تسلیم شدن و قبول شکست یا تلاش بیوقفه و چشیدن طمع پیروزی یکی از رایجترین دوراهیها و چرخههایی است که ما گیمرها با آن سروکار داریم. با اینکه امروزه گیمرها را براساس انواعشان در دستهبندیهای مختلف قرار میدهیم، اما میتوان گفت تمامی آنها تجربه به پیروزی به هر قیمتی را داشتهاند؛ البته قیمت خیلی هم گران نبوده و چیزی بیشتر از بستن چشمها، کشیدن نفسی عمیق و تمرکز ۱۰۰٪ روی صفحه نمایشگر نیست. گیمرهای هاردکور، مثلث ذکر شده (بستن چشمها، کشیدن نفسی عمیق و تمرکز ۱۰۰٪…) را بسیار بیشتر از دیگر گیمرها تجربه میکنند و گاهی آنقدر این مثلث را تکرار میکنند و تلاش میکنند تا روند پیشروی آن مرحله از بازی در ناخودآگاهشان ضبط و گاهی نیز برای همیشه ثبت میشود! اولین بازی استودیو مستقل Madness Game Studio با اینکه شمایلی ساده، تفننی، کژوال یا هر چیز دیگری که صدایش میکنید دارد، اما گیمرهای هاردکور را نیز به نفسنفس میاندازد و در میانه راه بسیاری را تسلیم میکند؛ باور نمیکنید؟ فقط کافیست امتحان کنید. در ادامه با نقد و بررسی بازی موبایلی MadBall همراه دنیای بازی باشید.
برای دیوانگی دست تکان دهید!
زمانی که وارد توپ دیوانه یا همان MadBall میشوید، گرافیک ساده و در عین حال چشمنواز منوی آن چشم را جذب خود میکند و همزمان موسیقی خوشساخت منوی آن این حس را به شما القا میکند که با یک بازی آشنا اما ناب روبهرو شدهاید. اگر در کافه بازار عبارت «توپ دیوانه» را جستجو کنید، چندین و چند عنوان شبیه هم را خواهید دید و علاقهی شدید به توپهای دیوانه را با تمام وجود درک میکنید! اما توپ دیوانه (MadBall) استودیو Madness با تمامی توپهای دیوانه دیگر متفاوت است. بعد از اینکه بازی را شروع کردید، توپ دیوانه اوایل کار برای خوشآمدگویی با شما مهربان است و چند مرحله اولیه را میتوانید راحت پشت سر بگذارید که در این حین نیز کپشنهای هر مرحله شوخیهایی گاها آبدار با شما میکنند. در MadBall شما کنترل توپی نارنجی رنگ را برعهده میگیرید و در هر مرحله آن را از موانع عبور میدهید تا به خط پایان برسید؛ کلیت کار به همین سادگیست و بس! حال با همین تصور به تصویر زیر نگاهی بیندازید.
باید اعتراف کنم هنوز بعد از ۵۰ دفعه تلاش (مرگ) هنوز نتوانستهام به بازی ثابت کنم که مرحلهی هجدهماش را بردارد، ببرد و بیشتر از اینها نشانم دهد؛ با اینکه من نخواستم، ولی بازی بیشترش را نیز نشانم داده است! به جرات میتوان گفت شما هیچ مرحلهای در MadBall پیدا نمیکنید که الگویی شبیه به مرحله پیشین یا پسین خود داشته باشد. با پیشروی بیشتر در بازی، بیشتر و بیشتر غافلگیر میشوید؛ گاهی از درون دیوار رد میشوید، گاهی باید مسیری که میروید و مداوم میبازید را حفظ کنید تا بتوانید برنده خارج شوید، گاهی جاذبه توپ و مسیر زیر پایش را ۱۸۰ درجه برایتان تغییر میدهد و گاهی نیز تمامی این الگوها و بسیاری غافلگیری دیگر همگی باهم به استقبالتان میآیند! این الگوهای متنوع با چالش تنظیم زمان پرشتان، توجه به مسیر و انجام مساحبات اینچنینی مخلوط میشود و این میشود که میگوییم نفسی عمیق بکشید و تسلیم نشوید. ترجیه میدهم بیشتر دربارهی انواع مراحل بازی صحبت کنم و الگوهایشان را لو ندهم تا بیشتر از این اسپویل نشود.
بازی در کل دارای دو حالت یا Mode است: حالت مرحلهای (Levels) و حالت بیانتها (Endless). در حالت مرحلهای، در این نسخه بازی با ۵۳ مرحله روبهرو میشوید که یا میتوانید پشت سر هم آنها را تجربه کنید، یا به میل خود بهصورت Random از میان آنها انتخاب کنید. برای باز کردن مرحله ۲۰ به بعد میبایست ۱۴ مرحله را به پایان برسانید و برای باز شدن مرحله ۴۰ به بعد نیز ۳۰ مرحله را باید با موفقیت پشت سر بگذارید. در حالت بیانتها، برخلاف حالت مرحلهای، پایین دکمه Pause تعداد مرگهایتان نمایش داده نمیشود، چون این حالت با شمارش امتیاز و میزان پیشروی شما برتریتان را میسنجد.
هر کس حالت بیانتها خواهد، جور مراحل خاص کشد!
برای باز کردن تمامی حالتهای بخش بیانتهای بازی میبایست مراحل خاصی را پشت سر بگذارید که از پا درآوردن آن مراحل نیز بهخودی خود چالش اندر چالش است؛ اما بعد از اینکه موفق به از پا درآوردنشان شدید، طعم پیروزی زیر زبانتان قلقلکتان میدهد. حالتهای مختلف بخش بیانتها متمرکز برالگوی مراحلی هستند که برای آزادسازی آنها باید به سراغشان بروید. این الگوها بهصورت بینهایت تکرار میشوند و شما را در تمامی جهتهای نمایشگر موبایلها و تبلتهایتان به چالش میکشند تا رکورد امتیازتان را تقدیمتان کنند. تنها کمبودی این بخش از بازی دارد، نبود سیستم پاداش مناسب است. درست است که گیمر بیش از هر چیزی از چالش پیش رویش لذت میبرد و سپس از پشت سر گذاشتن آن، اما چیزی که خستگی گیمر را حسابی در میکند، یک پاداش سنگین و رنگارنگ است. البته، میتوان انتظار طراحی چنین سیستمی برای بازی را در نسخههای آینده و بهروز رسانیهای پیشرو پیشبینی کرد؛ اما در کل جای سیستم پاداش در بازی خالیست.
تمام سختی بازی به و کپشنهای مراحل که گاهی راهنما هستند، گاهی شوخی و گاهی مخلوطی از هر دو به کنار، توپ دیوانه آنقدری که فکر میکنید بیرحم نیست. برای بخش مرحلهای بازی، حالت نقشه طراحی شده که با Pause کردن میتوانید دکمه یا آیکون آن را در سمت راست بالای نمایشگر خود ببینید. در این حالت بازی باز هم سعی میکند به شما یاری برساند و با نشان دادن پیشنمایشی از موانع پیش رو تا خط پایان، در پیروز شدن شما سهیم باشد.
با اینکه MadBall بیشتر در گیمپلی خود و الگوی مراحلش تنوع دارد، اما همانطور که تا الان از تصاویر متوجه شدهاید، تنوع جلوههای دیداری بازی نیز در نوع خود خوب کار شده است. با پیشروی بیشتر شما در مراحل و در حالت بیانتها، رنگ پسزمینه تغییر میکند و رنگ مسیر و موانع نیز مدام متغیر است. برای یک بازی با هویت MadBall، همینقدر تنوع گرافیکی کافیست و وظیفه خود را بهخوبی انجام میدهد؛ البته، این بخش از بازی بدون مشکل نیست و زمانی که تعداد موانع زیاد و پدیدار شدن آنها سریع میشود، بازی با افت نمره فریم مواجه میشود که برای گیمپلی سریع و چالشی بازی یک نکته منفی محسوب میشود و Madness باید به فکر رفع این مشکل در بهروز رسانیهای بازی باشد.
یکی از نکات مثبت بازی، موسیقی فوقالعاده آن است. قطعه موسیقیهایی که حین تجربه بازی بهگوشتان میخورد، علاوه بر اینکه واقعا شنیدنی هستند، بههیچوجه نمیگذارند احساس خستگی کنید و تجربه بازی را بسیار لذتبخش و همچنین اعتیادآور میکنند. در کنار موسیقی، افکتهای صوتی انگشتشمار در بازی که به گوش میرسند نیز بهخوبی کار شدهاند و نقش را خود بهخوبی ادا میکنند؛ اما در اکثر مواقع با توجه به صدای بلندتر موسیقی خیلی کم شنیده میشوند.
درنهایت، میتوان گفت تیم مستقل Madness Game Studio در ارائه اولین کار خود و آغاز کارنامه کاریاش موفق ظاهر شده و یک بازی ساده، آشنا ولی در عین حال بسیار سرگرمکننده و چالشبرانگیز را راهی بازار بازیهای موبایلی کرده است. این بازی برای تمامی گیمرها و کسانی که دنبال به چالش کشیدن قابلیتها و مهارتهای خود هستند و میخواهد اوقات فراغتشان را با اثری باکیفیت سپری کنند، ساخته شده و لازم به ذکر است که تجربه آن کاملا رایگان است. در ادامه میتوانید MadBall را از کافه بازار دریافت کنید.