خون و خونریزی با چاشنی کمدی | نقد و بررسی بازی Murderous Pursuits
Murderous Pursuits جدیدترین کار شرکت Blazing Griffin، یک شرکت تازهکار اسکاتلندی است. شرکتی که روی پروژههای سینمایی و بازیسازی کار میکند و در سابقه خود تعدادی بازی دارد که بهصورت همکاری با گروههای مستقل تولید شدهاند. از جمله این بازیها که شاید شما برخی از آنها را تجربه کرده باشید میتوان اشاره کرد به Distant Star، Gentlemen، Dino Tribes و APB Retribution؛ بازیهایی که اکثراً در دستهبندی کلی بازیهای آنلاین قرار میگیرند. روز ششم اردیبهشت امسال، آخرین محصول این شرکت با نام Murderous Pursuits، در قالب یک بازی آنلاین گروهی (On-Line Multi-Player) در سبک اکشن با زاویه دوربین سوم شخص روی شبکه استیم منتشر شد. با توجه به بازخوردهای مثبت Murderous Pursuits تصمیم گرفتیم که تجربهمان از بازی را با شما خوانندگان دنیای بازی در میان بگذاریم؛ در ادامه با نقد و بررسی بازی Murderous Pursuits همراه ما باشید.
قانون جنگل: وارد بازی میشویم
پس از بارگذاری بازی Murderous Pursuits برای دفعه اول که کمی زمان میبرد، یک پیشنمایش غیر متحرک متشکل از تعدادی عکس و تصویر پخش میشود. فردی به نام آقای ایکس در حال صحبت کردن و توضیح دادن در مورد به اصلاح داستان بازی است. داستان Murderous Pursuits دو خط بیشتر نیست: یک کشتی هوایی (HMBC-Britannic) با قابلیت سفر در زمان که برای ملکه ویکتوریا ساخته شده است اما برای این مأموریت به زمان ژوراسیک برده شده تا آقای ایکس (مرد نقابداری که از او هیچچیزی نمیدانیم) از بین افراد حاضر در کشتی بهترین فرد را برای انجام مأموریت های خود در شب جشن تولد ملکه انتخاب کند؛ همین.
سپس وارد صفحه فهرست میشویم، اما پیش از آن یک پیام روی صفحه ظاهر میشود که از شما میخواهد حتماً راهنمای روش بازی کردن را مطالعه کنید (وقتی روی دکمهی «بعداً» کلیک میکنید بازی با طعنه میگوید که اگر تا سری بعد زنده ماندید، میتوانید مجدداً از قسمت فهرست راهنما را بخوانید). اما اگر دکمهی «بعداً» را کلیک نکنید و راهنما را بخوانید، اطلاعات کاملی دستگیرتان میشود. ازجمله اینکه: Murderous Pursuits یک بازی با هدف کشتن و کشته نشدن است. بازیکن می تواند از بین هشت شخصیت که به صورت پیشفرض در بازی جای دارند، انتخاب کند. این شخصیت ها Admiral، Tracker، Dutches، Assassin، Brute، Dodger، Doxy و Prince هستند. شخصیتهایی که فقط تفاوت ظاهری دارند و برای سلیقههای مختلف طراحی شدهاند. شخصیسازی هم فقط به صورت پیش فرض برای هر شخصیت چهار حالت دارد که ترکیب رنگ لباس و جزئیات را تغییر میدهد (این قابلیت غیر رایگان است). پس از انتخاب شخصیت، بازیکن میتواند از بین پنج قابلیت، دو تای آنها را انتخاب کند تا در بازی با استفاده از آنها امتیاز بیشتری کسب کند. حالا بیایید یک دور بازی کنیم و ببینیم چه اتفاقی میافتد.
شکار شروع می شود
انتخاب شخصیت و قابلیت که تمام شد باید منتظر همه افراد دیگر نقشه بمانید تا Murderous Pursuits شروع شود (حداکثر دو دقیقه). بازی Murderous Pursuits امکان همبازی بودن هشت نفر را در هر نقشه ایجاد کرده است. بقیه افراد حاضر در نقشه هوش مصنوعی هستند. با شروع نقشه، پیامهای راهنما نیز روی صفحه ظاهر میشوند که قرار است شما را راهنمایی کنند اما چون طولانی و توضیحی و تقریباً وسط صفحه هستند با فشردن دکمه X خودتان را از شر آنها خلاص خواهید کرد. بازی Murderous Pursuits به این صورت است که برای شما یک هدف یا بهاصطلاح شکار مشخص میکند. یک نوار بالای صفحه وجود دارد که جهت شکار را مشخص میکند. شما باید به سمت شکار حرکت کنید تا جایی که نوار کاملاً سبزرنگ بشود. اینجاست که زیر نوار عبارت «شکار همین نزدیکی است» نمایان میشود و اینجا زمانی است که بازیکن باید هدف خود را شکار کند؛ اما قصهی Murderous Pursuits به این سادگی نیست.
درست زمانی که نوار بالای صفحه کاملا پر شده است، شما خود را در مقابل چندین فرد مختلف می بینید که ممکن است یک، دو یا حتی بیشتر از پنج تا شش نفر باشند. تمام نکتهی بازی Murderous Pursuits همین است: در هر مکان سعی کنید هدف را درست شناسایی کنید و او را از بین ببرید. اشتباه کردن در انتخاب هدف بزرگترین اشتباه شما در بازی است که میتواند به قیمت فرار کردن هدف یا کشته شدن شما تمام شود؛ چهطور؟ به این شکل که در صورت انتخاب هدف اشتباه، درجه مخفی بودن شما صفر میشود و شکار شما که در نزدیکی شما است، متوجه حضورتان میشود و میتواند شما را گیج (STUN) کند و این یعنی نه تنها شکار از دست شما فرار کرده، بلکه یعنی یک رقیب بالقوه سه امتیاز از شما جلو افتاده است. از این بدتر، ممکن است شما خودتان شکار بازیکن دیگری باشید و در این لحظه موقعیت شما لو برود و کشته شوید که این هم به معنی جلو افتادن یک رقیب دیگر از شماست.
در بازی شما هم شکار هستید و هم شکارچی؛ هم یک هدف برای از بین بردن دارید و هم خودتان هدف بازیکن دیگری هستید که این شما را مجبور میکند علاوه بر چشم دوختن به نوار موقعیت شکار، همیشه یک نیمنگاه به پایین نوار، جایی که علامت یک یا دو جمجمه پدیدار میشود، داشته باشید. جمجمه یعنی شما تحت تعقیب هستید و خودتان هدف یک بازیکن دیگر هستید. شکار بودن هم فرصت است و هم تهدید. اگر بتوانید شکارچی خودتان را زود تشخیص بدهید و پیش از اینکه وارد عمل بشود، او را غافلگیر (STUN) کنید، سه امتیاز بهدست خواهید آورد. خیلی اوقات هم شکارچی شما خودش شکار فرد دیگری میشود و عملا بدون زحمت از میان برداشته میشود. بعضی اوقات در بازی، در یک لحظه چهار یا پنج نفر یکجا پشت سر هم روی زمین پهن میشوند که این نشاندهنده چرخه شلوغ شکار و شکارچی است.
انتخاب برنده هر نقشه براساس امتیاز است. امتیازبندی، با تعداد شکارهای موفق ارتباط دارد؛ اما همه شکارها امتیاز یکسان ندارند. سه عامل در امتیازدهی به بازیکن برای شکار کردن موثر هستند؛ عامل اول سلاح است: سلاحهای بازی تفاوت عملکرد ندارند (چاقو، پنجه بکس، شمشیر، تپانچه، باتوم). یعنی با هر سلاحی با یک ضربه (آن هم خیلی سینمایی) شکار از پا در میآید؛ اما بازی بهصورت شانسی پس از هر شکار، نمرهبندی سلاح را تغییر میدهد. سلاحها بین نمره یک تا پنج متغیر هستند و در جاهای مختلف کشتی درون جعبههای بزرگ و براق قرار دارند. امکان حمل سلاح و سیستم کولهپشتی وجود ندارد. باید در لحظه یک سلاح را از جعبه بردارید و به شکار بپردازید، پس حواستان به امتیاز سلاح باشد.
عامل دوم، میزان مخفیکاری در شکار کردن است. یک دایره سفید و بزرگ پایین وسط صفحه وجود دارد. این دایره نمایشگر میزان مخفی بودن بازیکن است که بین یک تا پنج متغیر است. هر کاری به جز ایستادن در فضاهای طبیعی کاری (محیطهایی که دور آنها خط چینهای سفید کشیدهاند) سطح مخفیکاری شما را پایین میآورند و این امتیاز شکار کردن را کم میکند؛ دویدن و سریع راه رفتن، سریعتر درجه مخفیکاری را پایین میبرد و اسلحه کشیدن (چه منجر به شکار موفق بشود و چه نشود) کاملا شما را تابلو میکند. جدای از امتیاز، هنگامی که میزان مخفی بودن بازیکن صفر باشد، هم شکار شما و هم شکارچی(ها) میتوانند شما را در نقشه ببینند.
عامل سومی که در نمره گرفتن عمل شکار در Murderous Pursuits تاثیر دارد، استفاده از قابلیت ها در فرآیند شکار یا پس از آن است. قابلیتها شامل کشتن شکارچی، مسخره کردن شکار، رو کردن دست شکار و شکارچی اطراف بازیکن، گیج کردن کل افراد حاضر در محل و قابلیت تبدیل شدن به یک شخصیت دیگر میشوند. در هر نقشه فقط میتوانید دو عدد از اینها را همراه خود داشته باشید و هر مرتبه استفاده از قابلیت، یک دقیقه زمان شارژ مجدد از شما میگیرد. اگر شکار خود را با کمک یکی از این قابلیتها به دام بیاندازید یا شکارچی خود را با آنها دست به سر کنید، سه نمره اضافی دریافت خواهید کرد. از این پنج قابلیت، مسخره کردن شکار را باید پس از از بین بردن هدف اجرا کنید که البته بسیار شما را در معرض دید قرار خواهد داد.
حالا این بازیکن است که با سرعت عمل، اما کاملاً خونسرد و متمرکز باید در نقشههایی که بهصورت تصادفی انتخاب میشوند، با سلاحهایی که بهصورت تصادفی نمره بندی میشوند، با رقبایی که بهصورت تصادفی به نقشه اضافه شدهاند ده دقیقه مبارزه کند. نقشههای Murderous Pursuits پیچ در پیچ و کوچک هستند تا این امکان را به شکار بدهند که بتواند راحتتر فرار کند و این موضوع بسیار روی هیجان بازی تأثیر مثبت داشته است. هم اوقاتی که در حال فرار هستید و هم اوقاتی که در تعقیب شکار هستید با پیچیدن در یک اتاق یا رفتن به یک قسمت دیگر از طبقه، وضعیت بازی کامل عوض میشود و ممکن است در همین لحظه شکار یا گیج شوید.
در انتها بازیکنی که در ده دقیقه بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد برنده و نفر اول نقشه اعلام میشود. از طرف دیگر، کارهایی که در بازی میکنید امتیاز دیگری هم دارند و آن امتیاز تجربه است. Murderous Pursuits دارای سیستم ارتقا درجه است و هرچه بیشتر و هنرمندانهتر بازی کنید، خط تجربه سریعتر پر میشود تا ارتقا درجه پیدا کنید. سیستم ارتقا درجه دو کاربرد در بازی دارد. اول اینکه با توجه به درجهبندی، بازیکنهای یک نقشه تقریباً با توانمندیهای برابر انتخاب میشوند. دوم اینکه هرچه سطح شما بالاتر باشد شکارچیهایی که به دنبالتان هستند بیشتر میشوند (حداکثر همزمان دو تا) بهطوری که در سطوح ده و بالاتر تمام مدتی که منتظر هستید تا شکار جدید پیدا کنید باید در حرکت باشید تا شکار نشوید.
همانطور که گفتم، در Murderous Pursuits حرف اول را سرعت عمل در عین خونسردی میزند. سرعت عمل اهمیت بالایی دارد. اول اینکه اگر سریع نباشید شکار میشوید یا هدفتان را زودتر از شما شکار میکنند. دوم اینکه فقط ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا بیشترین امتیاز را بهدست بیاورید؛ حس ششم هم مقداری به کارتان میآید، یعنی بعضی اوقات فقط باید روی حس ششم عمل کنید چرا که یا زمان ندارید یا اینکه در موقعیت بدی (مثلاً تعقیب شدن توسط شکارچی یا تابلو بودن کامل) هستید. در عین حال باید خونسرد باشید تا بتوانید تصمیم درست بگیرید. مثلاً همیشه حواستان به نگهبانها باشد چون اگر در حضور آنها کاری انجام بدهید جز اینکه امتیازی به شما تعلق نخواهد گرفت کاملاً نمایان خواهید شد. اینها همه باعث میشوند Murderous Pursuits خیلی جذاب و هیجانی باشد و بردن و باختن در آن کاملاً روی احساسات شما تأثیر بگذارد.
طرح، نقش و رنگ
Murderous Pursuits گرافیک خوبی دارد. طراحی شخصیت، مکان، فهرست و لباسها همه و همه یک ترکیب نسبتا شاد و غیر تیره دارد. یکی از عوامل کمکی به فضای کمدی بازی همین طراحیهاست. طراحی شخصیتها با استفاده از مولفههای کاریکاتوری انجام شده. جالب اینجاست که چند تا از شخصیتها (بهویژه Admiral ،Brute و نگهبانها) و تعدادی از منوها و آیکونها خیلی خیلی شبیه بازی Dishonored هستند (چیزی در مورد علت این تشابه دستگیرم نشد). جزئیات این شخصیتها هم کاملا ریزبینانه و هنری پیاده شده است. هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تنوع و ته مایهی کمدی، شخصیتهای Murderous Pursuits خوب از کار درآمدهاند.
طراحی فضا هم کامل است. فضاها جزئیات دارند و بافتها کیفیت. اشکال فنی در طراحی فضاها نیست. انیمیشن شخصیتها هم کامل است؛ هم از لحاظ تکنیکی خطایی در راه رفتن و حرکات نیست و هم از لحاظ هنری هر شخصیتی تقریباً به سبک خودش راه میرود؛ به این اضافه کنید، ژست سینمایی خاص هر شخصیت در هنگام برنده شدن یا حرکات فوقالعاده خندهدار آنها. تصور کنید یک عده قاتل بالفطره با چهرههای ترسناک و خشن دور هم ایستادهاند و در حال نواختن سازدهنی هستند؛ یا مثلاً همین عده، مقابل یک تابلوی نقاشی ایستادهاند و آن را بررسی میکنند. از همه خندهدارتر زمانی است که این جماعت جنایتکار مقابل یک تخته گچی بزرگ که پر از فرمول و نوشتههای بهاصطلاح علمی است، میایستند و دست به چانه، آن را نظاره میکنند. در Murderous Pursuits هیچ جیز خیلی جدی نیست.
صدای دلنواز آقای ایکس
اولین چیزی که نظر شما را به بازی Murderous Pursuits جلب خواهد کرد، موسیقی صفحه فهرست آن خواهد بود. یک آهنگ بسیار گوشنواز و آرام با یک ریتم کمدی و کمی خندهدار با تم نسبتاً کلاسیک (بنده اطلاعات موسیقیایی ندارم پس لطفاً خرده نگیرید). این موسیقی با همین وضع در زمینه بازی هم همراه شما خواهد بود، اما چون بازی هیجان و صداهای محیطی زیادی دارد خیلی متوجه موسیقی زمینه و تکراری شدن آن نخواهید شد.
اما صدایی که پیوسته و پشت سر هم از اولین دقیقه شروع بازی (پیشنمایش) تا آخرین لحظه (پایان زمان نقشه) شما را رها نخواهد کرد، صوت «دلنشین» آقای ایکس است. کسی که در ابتدا برایتان قصه را توضیح میدهد و در طول بازی گاه و بیگاه با اظهار نظرهای خنک اعلام وجود میکند. مثلاً وقتی کشته میشوید، ممکن است بگوید: «چه مهمانهای بیادب و بینزاکتی» یا مثلاً اگر بلافاصله پس از شکار کردن هدف، خودتان شکار بشوید، میگوید: «چهقدر حیف که این خوشحالی اینقدر سریع تمام شد» و از این دست جملات که بعد از چند ساعت بازی کردن به روتین تبدیل میشوند و دیگر آنها را نخواهید شنید.
صداهای محیط و شخصیتها جزئیاتی ندارند که بتوان به آنها نقدی وارد کرد. در حقیقت Murderous Pursuits با ساده نگهداشتن همه صداها، توجه بازیکن را روی گیمپلی متمرکز میکند و دیگر جایی برای انتقاد از تعداد صداها یا تکرار صداها و این موارد نمیگذارد. صداگذاری اشکالی ندارد، اما چیز خارقالعادهی هم در مورد آن وجود ندارد.
اشکالاتی که کاش نبودند
Murderous Pursuits خداوندگار باگ است. مدلهای مختلف باگ و لگ را میتوانید در آن پیدا کنید. رد شدن افراد از بین هم یک اتفاق کامل معمول است؛ همه مثل روح از یکدیگر رد میشوند اما وقتی میخواهید بین یک عده بایستید، موتور بازی طبق قوانین از پیش تعیین شده شما را تا جای ممکن هل میدهد که مقابل یا داخل هیچ شخصیت دیگری قرار نداشته باشید. این موضوع بعضی اوقات که لازم دارید از شکارچی فاصله بگیرید و یا سریع میزان مخفیکاری خود را افزایش بدهید، یک دردسر بزرگ خواهد بود.
بعضی وقتها ممکن است از فاصله بیشتر از ۱ متری کشته شوید. تصور کنید یک شخصیت یک متر آن طرفتر دست به اسلحه میشود و شما یک متر این طرفتر پخش زمین میشوید (منظور سلاحهای سرد مثل شمشیر). یا ممکن است شما هدف خود را در یک جای خاص، مثلاً بین دیوار و کمد یا نزدیک به پلهها ناکار کنید؛ اینجاست که میبینید جسد شکار به شکلهای مختلف در میآید و در گوشه و کنار گیر میکند. مشکل این مسئله این است که دیگر نمیتوانید روی این جنازهها از قابلیتها استفاده کنید و به همین سادگی سه نمره را از دست میدهید.
از دیگر باگها میتوان به مسئله نگهبان اشاره کرد. بعضی وقتها نگهبان فقط شما را میبیند و دیگر بازیکنها ممکن است بتوانند بدون دستگیر شدن به هدف خود برسند. اگر اتصال اینترنت یا صفحهکلید قطع و وصل بشود، شخصیت خودتان را مشاهده خواهید کرد که آزادانه به سمت جلو حرکت خواهد کرد یا پشت سر هم دور خودش خواهد چرخید؛ اما در مجموع باگهای Murderous Pursuits خیلی آزاردهنده نیستند و خللی در گیمپلی بازی ایجاد نمیکنند.
از باگها که بگذریم، چند نکته فنی هستند که ممکن است کمی بازیکن را اذیت کنند. اول اینکه راهنماهای متنی بازی خیلی دستوپا گیر و بدجا هستند و با دیدن آنها ناخودآگاه دستتان به سمت کلید X حرکت خواهد کرد تا آنها از روی صفحه محو کنید. دوم اینکه صفحه جزئیات زیادی برای توجه کردن دارد؛ درست است که این موضوع به چالش و هیجان بازی کمک میکند، اما شلوغی صفحه گاهی آزاردهنده میشود و در لحظات حساس ممکن است حواس بازیکن را پرت کند. سومین موضوع هم همانطور که قبلاً اشاره شد، در مورد نظرها و توضیحات تکراری آقای ایکس است؛ این بهاصطلاح کامنتها پس از چند ساعت بازی کردن کاملاً بیاستفاده و بینمک میشوند.
نتیجهگیری
در مجموع Murderous Pursuits بازی خوب و قابل قبولی است. شخصا از قیمت آن راضی نیستم و ترجیح میدهم این مقدار هزینه را صرف عناوین شناخته شدهتر کنم؛ اما بهعنوان یک بازی آنلاین گروهی با هدف دستیابی به بالاترین نمره در بین هشت بازیکن دیگر، و با توجه به مایههای کمدی، خندهدار و دستاوردهای هنری بازی در زمینه طراحی و موسیقی، Murderous Pursuits ارزش وقت گذاشتن و تجربه کردن را دارد و اگر وقت کافی داشته باشید، میتواند شما را تا مدتی درگیر خود کند.
Resolution
Platform: PC – Score: 8 out of 10
Murderous Pursuits is a nice multiplayer experience with an exciting innovating gameplay. The game’s presentation of sarcasm with its graphics, animations and sounds, and putting the player in the role of a hunter and the hunt at the same time, offers the players an enjoyable time of hunting other players or getting hunted by them; of course, if you can ignore some major bugs in the game.
(نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی Murderous Pursuits بود که توسط ناشر آن یعنی Blazing Griffin برای دنیای بازی ارسال شده است.)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
ممنون بابت نقد خوبتون خسته نباشید…
خیلی ممنون
لطف داری