کلکسیون نوستالژی | نقد و بررسی بازی Mega Man X Legacy Collection 1 & 2

در ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ , 16:44:45
Mega Man, Mega Man Legacy Collection, شرکت کپکام (Capcom), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)

یکی از مزایای نسل هشتم کنسول‌های بازی، مرور خاطرات گیمرها و زنده کردن آنهاست. هر چند، به همین بهانه واقعا سودآور، از دست ریمسترها و ریمیک‌ها بی‌امان شدیم! اما الان دیگر حساسیتی روی این مورد نیست، زیرا دیگر اوایل نسل نیست، چرخه‌ی بازی‌سازی و انتشار بازی‌های نو و بازی‌های بزرگ راه افتاده و دیگر فقط ریمیک و ریمستر بازی نمی‌کنیم. کپکام، برای این‌که از این قافله عقب نماند، در انتشار کلکسیون‌ها و ریمسترها کم نگذاشته و مجموعه بازی‌های Mega Man و Mega Man X را که اخیرا روی هر سه کنسول نسل هشتم و رایانه‌های شخصی منتشر شد، هم به دیگر مجموعه ریمسترها و ریمیک‌هایش افزود. در ادامه با نقد و بررسی بازی Mega Man X Legacy Collection 1 & 2 همراه دنیای بازی باشید تا ببینیم آیا دو مجموعه مذکور باکیفیت ریمستر و کنار هم چیده شده‌اند یا خیر.

 

مجموعه‌ای مملو از خاطره

اگر شما هم با تماشای ویدیوی بالا مثل من لبخندی بر لب‌هایتان نشست، حتما Mega Man X Legacy Collection 1 & 2 را تهیه کنید و برای همیشه آن را نگه دارید. این دو مجموعه مگامن اکس، شامل اولین مگامن اکس تا مگامن اکس ۸ که دیگر عنوانی سه‌بعدی می‌شود. همه‌ی عناوین سری اکس، تمام و کمال در این دو مجموعه برای زنده کردن خاطرات حاضر هستند و در کنار خود بازی‌ها، والپیپرها، اکشن فیگورها، تریلرها، انیمیشن‌ها، قطعه‌های موسیقی و… نیز در بخش موزه (Museum) در بازی برای نوستالژی تمام شما آماده‌اند.

Mega Man, Mega Man Legacy Collection, شرکت کپکام (Capcom), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)
بهتر از این نمی‌شود!

مجموعه‌های Mega Man Legacy Collection به‌مناسبت ۳۰ سالگی این حلبی آبی (!) برای کنسول‌های نسل هشتمی و رایانه‌های شخصی منتشر شده‌اند و صرفا مجموعه‌هایی هستند که همان بازی‌های قدیمی را کنار یکدیگر با اندکی محتوا و هماهنگ‌سازی فنی قرار داده‌اند. پس اگر انتظار گرافیک‌های نسل هشتمی و باز‌سازی‌های کامل دارید، این مجموعه‌ها چنین چیزی را ارایه نمی‌دهند. به‌طور کلی خرده‌ای به بازی‌های این مجموعه‌ها وارد نیست، زیرا آنها همان عناوین اکشن-پلتفرمر کلاسیکی هستند که ۳۰ سال است خاطره‌سازی کرده‌اند و مگامن را در دل بسیاری از دوست‌داران بازی‌‌های ویدیویی و انیمیشن جا داده‌اند. گرافیک، گیم‌پلی، موسیقی و صداگذاری و داستان تمامی عناوین همان چیزی است که در نسخه‌های اصلی بود. در هر عنوان، یک اتفاقی چون کشته شدن فردی خاص یا گم شدن فردی از تیم دکتر لایت (Dr. Light) بهانه‌ای می‌شود برای ماجراجویی جدید مگامن یا زیرو (Zero) که شما را در مجموعه‌ای مراحل شش تا ده‌گانه قرار می‌دهد و هر مرحله نیز خصوصیات ویژه خو چون دشمنان متفاوت و باس‌های متفاوت را دارد.

Mega Man, Mega Man Legacy Collection, شرکت کپکام (Capcom), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)
اگر به بخش X Challenge سر می‌زنید، قابلیت‌هایی را انتخاب کنید که در تضاد با نیروهای باس‌های منتخب‌تان باشند تا در مبارزه نتیجه بهتری بگیرید؛ مثلا اگر نیروی یخی را انتخاب کردید، یکی از باس‌هایی که با آن مبارزه می‌کنید، می‌بایست نیروی آتش داشته باشد.

از محتواهای جدیدی که در مجموعه Mega Man X Legacy Collection وجود دارد، می‌توان به بخش X Challenge اشاره کرد که به شما اجازه می‌دهد به دلخواه خود یک تا دو قابلیت ویژه برای مگامن انتخاب کنید، سپس دو باس نیز به دلخواه انتخاب کنید و با آن دو مبارزه کنید. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، زمان و درجه سختی در میزان پاداشی که بعد از شکست دادن باس‌ها دریافت می‌کنید، موثر هستند.

به‌غیر بخش چالش اکس، محتوای جدیدی به گیم‌پلی بازی اضافه نشده و صرفا تنظیمات گرافیکی و فنی هستند که اجرای بازی را طبق میل شما به‌راحتی پیش می‌برند. از میان این تنظیمات، می‌توان به سیستم ذخیره‌سازی یا Save بازی اشاره کرد که به شما اجازه می‌دهد در هر بازی، بعد از هر چکپوینت (Checkpoint) بازی را سیو کنید و درصورت تمایل از آن خارج شوید و به سراغ یک بازی دیگر بروید؛ سپس با خیال راحت به همان بازی برگردید و به پیشروی خود ادامه دهید.

Mega Man, Mega Man Legacy Collection, شرکت کپکام (Capcom), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)
خوشبختانه، این‌جا کمی تصویر تیره شده و می‌توان متن در کادر را به‌راحتی خواند!

تنها مشکلی که به بهینه‌سازی و تنظیم بازی وارد است، رنگ‌بندی و سایز نوشته‌های منوهای آن است. رنگ اکثر گزینه‌های لیست‌ها و منوها در بازی یک‌رنگ است و گاهی این رنگ سبز بسیار روشن و آزاردهنده می‌شود، و متن را کاملا ناخوانا می‌کند. خوشبختانه، بازی از این نظر دیگر مشکل خاصی ندارد که در روند تجربه آن اخلال وارد کند. گرافیک بازی همان طراحی‌های خلاقانه و تماشایی خود در محیط‌ها و باس‌ها را دارد، با این تفاوت که در این مجموعه، شما می‌توانید رزولوشن صفحه را به میل خود تنظیم کنید، بازی را تمام صفحه تجربه کنید و پس‌زمینه کادر اطراف بازی را سریعا حین انجام بازی عوض کنید.

چیزی که می‌توانست به جذابیت بازی بیافزاید، اضافه کردن صداپیشه‌ها و صداگذاری واقعی بازی بود. هنگام انتقال اطلاعات و صحبت دکتر لایت و دیگر شخصیت‌ها با شخصیت اصلی، صرفا متنی در کادر روبه‌روی شما ظاهر می‌شود که می‌توانید با نگه داشتن دکمه A (روی کنترلر اکس‌باکس وان) به آن را سرعت بدهید یا آن را سریع رد کنید. رد کردن صحبت‌ها حین تایپ و پدیدار شدن‌شان روبه‌روی شما، افکتی را پخش می‌کند که دیگر تاریخ مصرف‌اش گذشته و گاهی برای گوش آزاردهنده می‌شود. این نکته به خودی خود کمبود عناوین این سری که بیشتر از ۱۰ سال عمر دارند نیست، بلکه می‌شد با به‌روز رسانی بخش صداگذاری بازی‌ها، جذابیت این مجموعه را با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد، چندین برابر کرد.

Mega Man, Mega Man Legacy Collection, شرکت کپکام (Capcom), کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch)
باس‌فایت‌های متنوع، خلاقانه و چالش‌برانگیز همیشه جزوی جدایی‌ناپذیر از شناسنامه بازی‌های مگامن بوده‌اند.

نتیجه‌گیری

Mega Man X Legacy Collection 1 & 2 بازی‌های خاطره‌انگیز سری مگامن اکس را به‌خوبی گرد هم می‌آورد و ما را دوباره با موسیقی‌های نوستالژی و شنیدنی، باس‌فایت‌های متنوع و ربات‌های دوست‌داشتنی و چالش‌برانگیز همراه می‌کند. اگر دنبال یک بازی اکشن-پلتفرمر باکیفیت هستید یا اصلا از دوست‌داران مگامن هستید، تجربه Mega Man X Legacy Collection را شدیدا به شما توصیه می‌کنم.

 

Resolution

Platform: Xbox One – Score: 9 out of 10

Mega Man X Legacy Collection 1 & 2 brings together the memorable titles in Mega Man X series and let us experience all their goodness once again. If you are into a quality Action-Platformer game, or if you are a Mega Man fan, you should own these collections.

 

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Mega Man X Legacy Collection 1 & 2 بود که توسط ناشر آن یعنی Capcom برای دنیای بازی ارسال شده است.)


1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. واقعا ممنون که خیلی خاطره ها رو زنده کردید :58:
    همیشه میخواستیم طوری مراحل رو طی کنیم که هیچ ضربه ای نخوریم. دوست داشتیم مثل خود مگامنی که کارتونش رو هر هفته میدیدیم شکست ناپذیر باشیم. در هر مرحله باید اینقدر میرفتیم جلو تا به باسش برسیم و چه باسای نفس گیری بودند انصافا. توی دیوار یا هرجایی رو میگشتیم که یه نیرویی از مگامن رو پیدا کنیم… یادش بخیر!!!

    ۱۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر