خانه » نقد و بررسی سنگ، کاغذ، شمشیر! | نقد و بررسی بازی SoulCalibur VI × توسط علی حسنزاده در ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ , 17:30:26 1 سری عناوین SoulCalibur همواره جایگاه خاصی در بین هواداران ژانر «مبارزهایی» Fighting داشته است. دلیل این جایگاه ویژه را نه تنها در شخصیتهای دوست داشتنی و داستان جذاب، بلکه باید در گیم پلی خاص این سری و مبتنی بر استفاده از سلاحهای سرد جست و جو کرد که به جرأت میتوان گفت در کمتر عنوان دیگری در این سبک دیده شده است. پس از عرضهی پنجمین شماره، شایعاتی مبنی بر کنار گذاشته شدن این سری توسط Namco Bandai به گوش میرسید که به گمان عدهای از طرفداران، عملکرد ضعیف این نسخه چه در بخش داستانی و چه در گیم پلی را میتوان از دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی Namco Bandai عنوان کرد. اما در خلال مراسم The Game Awards 2017، این کمپانی با معرفی ششمین نسخه در این سری رسماَ به تمامی شایعات پایان داد. به گفته کارگردان بازی، آقای Motohiro Okubo، این عنوان بیش از ۳ سال در دست ساخت بوده و مکاتبات زیادی با مسئولان Namco Bandai برای ساخت یک نسخه جدید و به خصوص برای سالگرد ۲۰ سالگی این سری انجام شده است. حال باید دید که پس از یک غیبت ۶ ساله، آیا جدیدترین نسخه در این سری پرطرفدار، خواستههای طرفداران را برآورده میکند؟ در ادامه با نقد و بررسی بازی SoulCalibur VI همراه دنیای بازی شوید. بخش داستانی بازی، شامل خط داستانی اصلی (بالا) و خط داستانی هر شخصیت (پایین) ۲۱ شخصیت به انضمام ۱ شخصیت که پس از اتمام بخش داستانی، قابل بازی خواهد بود، شالوده شخصیتهای قابل بازی در این نسخه را تشکیل میدهند. شایان ذکر است که چهار شخصیت دیگر نیز به عنوان بخشی از نسخه Deluxe، در تاریخی نامشخص به بازی عرضه خواهند شد اما در اقدامی عجیب و غیر قابل قبول از سوی Namco Bandai، این کمپانی یک شخصیت قدیمی و پرطرفدار که در حال حاضر به صورت کامل ساخته و آماده بوده است را از هسته اصلی شخصیتهای قابل بازی جدا کرده و به عنوان بخشی از نسخه Deluxe و جداگانه به فروش میرساند. جالب است که بدانید که در طول خط داستانی با این شخصیت و شخصیتهایی که از سبک مبارزهی او استفاده میکنند، بارها روبرو میشوید حتی اگر او را نداشته باشید! شاید دیر زمانی در ژانر مبارزهایی، با تمام کردن بخش داستانی یا آرکید، شخصیتهای مختلف و مخفی گنجانده شده قابل بازی میشدند، اما این سیاست نوظهوری که متاسفانه در چندین عنوان دیگر نیز اجرا شده است (همانند عرضهی بالغ بر ۲۰ شخصیت کاملا آماده به صورت DLC در عنوان Blazblue Cross Tag Battle)، بدون شک با واکنش منفی طرفداران مواجه خواهد شد. راستر بازی. دایرههای سفید رنگ، محل شخصیتهای DLC را مشخص میکند طراحی شخصیتها به خوبی صورت گرفته و هر کدام سبک مبارزه و به طبع آن، سلاح مخصوص به خود را دارند و نیز تنوع جالبی در طراحی شخصیتها، از دزد دریایی تا سامورایی، نینجا، شوالیه و حتی شخصیت محبوب Geralt از سری موفق The Witcher را شاهد هستیم. در کنار تمامی این موارد، همانند گذشته، بخش جالبی با نام Creation در بازی گنجانده شده است که به بازیکنان این اجازه را داده که به ساخت یک شخصیت به دلخواه خود بپردازند. این بخش به دو قسمت تقسیم شده است؛ در قسمت اول بازیکنان میتوانند یا به شخصیسازی شخصیتهای موجود در بازی بپردازند و آن ها را آن گونه که میخواهند، از نظر ظاهری تغییر دهند یا اینکه خود، دست به ساخت یک شخصیت کاملا جدید بزنند. بدین گونه که پس از انتخاب یکی از نژادهای ارائه شده (همانند عناوین RPG)، به انتخاب اجزاء چهره و بدن، نوع لباس و تجهیزات، سلاح، سبک مبارزه (که بر اساس شخصیت های اصلی میباشد) و بسیاری از موارد دیگر خواهد پرداخت. ویژگی جالبی که سازندگان در خصوص این قابلیت ارائه دادهاند، به اشتراک گذاشتن شخصیت خلق شده خود با دیگر بازیکنان است که این قابلیت در قسمت دوم این بخش صورت میپذیرد. شما میتوانید شخصیتی که خلق کردید را به اشتراک بگذارید تا توسط دیگر بازیکنان، قابل دانلود شدن باشد و از طرف دیگر میتوانید شخصیتهای خلق شده توسط دیگر بازیکنان را نیز دانلود و استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای استفاده از شخصیتهای دیگران، بایستی آیتمهای استفاده شده توسط آنها را داشته باشید. میتوانید شخصیتهای ساخته شده توسط دیگر بازیکنان را دانلود و استفاده کنید از آن جا که همواره دو گروه از بازیکنان (بازیکنان حرفه ای و بازیکنان عادی) مخاطبین عناوین مبارزهایی هستند، از ملزومات ساخت یک عنوان موفق در این ژانر، در نظر گرفتن هر دو گروه و ایجاد یک تعادل در کمیت و کیفیت محتوای ارائه شده و همچنین پیچیدگی و سادگی گیم پلی است؛ چرا که ساخت یک عنوان پیچیده و بدون محتوای تک نفره که تنها مخاطبین آن، بازیکنان حرفهای باشند، بدون شک فروش این عناوین را تحت الشعاع قرار خواهد داد چرا که بازیکنان حرفهای، درصد کمی از افرادی که بازی را تهیه میکنند را در بر میگیرد و حتی در اکثر موارد، باعث شکست میشود. از طرف دیگر، ساخت یک عنوان کاملا ساده و بدون پیچیدگی از طرف بازیکنان حرفهای مورد انتقاد قرار گرفته و در حیطهی مسابقات و ترویج بازی، موفقیت چندانی حاصل نمیکند. لذا سازندگان SCVI، برای بخش تک نفره و برای افرادی که صرفا به دنبال جنبه سرگرمی در عناوین مبارزهایی هستند، چندین بخش مختلف در نظر گرفتهاند. بخش Libra of Soul، که بازیکن در آن به انجام ماموریت های اصلی و فرعی بی شماری میپردازد بخش اصلی داستانی بازی که تحت نام Soul Chronicle در بازی گنجانده شده است، به طور کلی به بازگو کردن اتفاقات نخستین شماره از دیدگاهی دیگر میپردازد. بازیکن در طول این بخش، به مبارزه با دیگر شخصیتها خواهد پرداخت و روایت داستان از طریق گفت و گوهایی در قالب پرتره شخصیتها و نوشتهها صورت میپذیرد و شاهد هیچ کات سینی مگر در مواردی بسیار نادر، نخواهیم بود که نسبت به عناوین گذشته، تا حدودی پسرفت داشته است. علاوه بر خط داستانی اصلی این بخش، هر کدام از شخصیت ها بخش داستانی کوتاه و مخصوص به خود را نیز دارند. روایت داستانی هر شخصیت نیز همانند خط داستانی اصلی صورت میپذیرد و بازیکن عمدتاً با شخصیتهای فرعی و در موارد معدودی، با شخصیتهای اصلی، به مبارزه خواهند پرداخت. دومین بخش که در واقع خط داستانی دوم بازی را تشکیل میدهد، Libra of Soul نام دارد و داستان را از نگاه یک شخصیت فرعی که خود بازیکن است، دنبال میکند. این بخش که به عقیدهی نگارنده یکی از جنبههای جذاب و سرگرم کننده بازی است، بسیار بزرگتر از بخش اصلی داستانی است. در ابتدا، بازیکن میبایست یک شخصیت کاملا جدید و مطابق علایق خود را بسازد و پس از آن به سرعت در بطن بازی قرار میگیرد. در این بخش بازیکن به انجام ماموریتهای اصلی پرداخته و با پیش رفتن در این بخش، همانند عناوین RPG، شخصیت و همچنین سلاح انتخابی، لول آپ شده و به طبع آن قویتر میشود. در همین راستا، با انجام دادن هر ماموریت اصلی، تعداد زیادی ماموریت فرعی نیز برای انجام دادن در دسترس قرار میگیرد. در عین حال در حین طی کردن مسیر خود، بازیکن به شهرهایی میرسد که میتواند در آن جا، به خرید سلاحهای بهتر و آیتمهای موثرتر برای چالشهای پیش رو بپردازد. با انجام دادن ماموریتهای فرعی هر شهر، لول آن شهر ارتقا پیدا کرده و در نتیجه آیتمهای بهتر و موثرتری برای شما عرضه میکنند. تعداد ماموریتهای فرعی گنجانده شده در این بخش آن قدر زیاد است که شاید ساعتها شما را به خود مشغول کند. در طول مسیر، بازیکن بعضاً با شخصیتهای اصلی بازی نیز دیدار میکند که هر کدام در حال انجام دادن خط داستانی اصلی خود هستند. با تمامی این تفاسیر، شاید این بخش پس از مدتی برای برخی از بازیکنان به دلیل عدم تنوع، خسته کننده به نظر برسد اما سوال اینجاست که از یک عنوان مبارزهایی که کلیت آن پیرامون مبارزات است، چه انتظار بیشتری میتوان داشت؟ بخش آرکید که از گذشته جزو بخشهای جدانشدنی عناوین مبارزهایی بوده است، در این عنوان بسیار ضعیف عمل میکند. این بخش که تنها در هشت مبارزه خلاصه شده است، به معنای واقعی کلمه چیزی برای عرضه کردن ندارد. حال که از بخشهای تک نفره صحبت کردیم، آیا گیم پلی بازی نیز به همین اندازه قوی است؟ میتوانید به دلخواه خود، شخصیت جدیدی ساخته و با آن به مبارزه بپردازید افرادی که از گذشته جزو طرفداران این سری بودهاند، مسلماً به این نکته آگاهی دارند که گیم پلی سری SC پیچیدگی زیادی ندارد و در واقع بسیار ساده است و بیشتر جنبه سرگرمکننده آن مد نظر بوده است. بازیکنان به راحتی میتوانند بازی را شروع کرده و در مدت زمان بسیار کمی، بازی را فرا بگیرند. کلیت ضربات به دو گروه ضربات افقی و عمودی و لگد تقسیم شده و هیچ گونه کامبوی پیچیدهای در بازی وجود ندارد یا بهتر است که بگوییم هسته گیم پلی بازی به گونهای طراحی شده است که خبری از کامبویهای طولانی همانند سری Tekken نیست. با این حال سازندگان برای عمق دادن به گیم پلی، سیستم هوشمندانهای تحت عنوان Reversal Edge به بازی اضافه کردهاند که اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، همان سنگ، کاغذ، قیچی است! بدین گونه که پس از اجرای این قابلیت، دو رقیب در وضعیت سنگ، کاغذ، قیچی قرار میگیرند و بسته به دکمهای که فشار میدهند، یکی از این سه وضعیت رخ میدهد. به عنوان مثال، ضربات افقی، ضربات عمودی را شکست میدهند، ضربات عمودی، لگد را شکست میدهند و لگد، ضربات افقی را شکست میدهد. در صورت برنده شدن در این سکانس کوتاه، حریف برای مدت بسیار کوتاهی، در وضعیتی آسیبپذیر قرار میگیرد که میتوانید بیشترین دمیج را به او وارد کنید. علاوه بر این موارد، مکانیزم Reversal Edge به بازیکنانی که در بلاک کردن ضربات مهارت بالایی ندارند، این مزیت را میدهد که با نگه داشتن دکمهی مخصوص، تمامی ضربات وارد شده از طرف حریف را دفع کرده و پس از آن، با اجرای ضربهای، او را به وضعیت سنگ، کاغذ، قیچی ببرد. این مکانیزم شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما تا حدودی سرعت و روند مبارزه را خدشهدار میکند و شاید آن گونه که باید و شاید چیزی که سازنده انتظار داشته است، عمق آنچنانی به هسته گیم پلی اضافه نکند. مکانیزم دیگری با نام Soul Charge در بازی وجود دارد که با پر شدن نوار زیر خط سلامتی، قابل اجرا است. با فعال کردن این قابلیت، برای مدت مشخصی حرکات اجرا شده توسط بازیکن ارتقا داده میشوند. مکانیزم آخر که تحت عنوان Critical Edge به بازی اضافه شده است، نقش Super Moveهای عنوان Street Fighter را ایفا میکنند. ضربات بسیار قدرتمندی که طی سکانسی سینمایی اجرا شده و سلامتی حریف را به میزان زیادی کم میکند و به نوعی، آخرین برگ برنده هر بازیکن برای داشتن یک شانس دوباره و برگشتن به بازی را ایفا میکنند. گرافیک بازی واقعا زیباست. جزئیات شخصیتها و پسزمینهها بسیار بالاست گرافیک ساده و زیباست و بازی به شدت نرم و روان اجرا میشود. شاید در نگاه اول صورت شخصیتها تا حدودی ساده و مصنوعی به نظر برسند اما به طور کلی و با در نظر گرفتن کلیت هر کدام، متوجه جزئیات بالا در لباسها و طراحیها خواهیم شد. استیجها نیز به نوبه خود طراحی بسیار خوبی دارند. دورنماهای برفی، بیابانی، بارانی و جنگلی به خوبی پیاده شدهاند و به جرات میتوان گفت در کمتر عنوانی دیده شده است. علاوه بر این موارد، برخی از استیجها نیز در طول هر راند، تغییر زمان دارند و شاهد تغییر پس زمینه آسمان از صبح به غروبهای دل انگیز هستیم. حضور منطقهی Kaer Morhen از سری بازیهای ویچر به عنوان استیج اختصاصی شخصیت Geralt نیز از جمله تصمیمات هوشمندانه از جانب تیم سازنده بوده است. به طور کلی، بازی در زمینه گرافیکی و تکنیکی بسیار خوب عمل کرده است و حتی با یک سیستم متوسط – خوب نیز میتوانید از بازی لذت ببرید. بخش آنلاین بازی به مراتب بهتر از عنوان Tekken 7 عمل میکند. این بخش به سه قسمت Ranked، Casual و Replays تقسیم شده است. در بخش Ranked میتوانید به مبارزه با دیگر رقبا در سطح جهان بپردازید و رنک خود را در جدول ردهبندی بالا ببرید. در بخش Casual میتوانید فارغ از هرگونه ردهبندی و با ساختن یک لابی و یا پیوستن به لابی دیگران، به مبارزه با دوستان و یا دیگر رقبا بپردازید. بخش Replays نیز همانگونه که از نام آن پیداست، برای دیدن بازپخش مبارزات انجام شده گنجانده شده است. همان طور که بالاتر ذکر شد، نت کد این عنوان، بهبودهای به مراتب بیشتری نسبت به Tekken 7 که حتی پیدا کردن یک رقیب به سختی صورت میگرفت، داشته است. پیدا کردن رقبا سریعتر صورت گرفته و مشکلات ناشی از نت کد ضعیف چون لگ و تاخیر در اجرای حرکات، به مراتب کمتر خودنمایی میکنند. البته همانطور که میدانید، یکی از ملزومات رقابت در بخش آنلاین، داشتن یک اینترنت خوب و با کیفیت نیز هست. بخش Museum که اطلاعات کاملی از Lore این سری در اختیار میگذارد در نهایت، بخش تحت عنوان Museum در بازی گنجانده شده شده است که شامل کاملترین تاریخچهی سری SC است. در کنار آن، اطلاعات شخصیتهایی که در طول بخشهای داستانی با آن ها روبرو میشوید، تاریخچهی شخصیتهای اصلی، هزاران تصویر هنری، موسیقی و موارد بی شمار دیگری هستیم که بدون شک برای افرادی که علاقمند به Lore این سری هستند، خبر خوشایندی است. در نهایت عنوان SoulCalibur VI به ریشههای این سری پایبند بوده و با داشتن گیم پلی ساده و سرگرم کننده به همراه شخصیتهای جذاب و بخشهای تک نفره چون Libra of Soul و بخش آنلاین خوب، بدون شک در رضایت طرفداران قدیمی این سری که از نسخهی پیشین ناامید شده بودند، موفق عمل میکند. هر چند که انتظار بیشتری در زمینه تنوع محتوای ارائه شده در بخش تک نفره و همچنین جدا کردن شخصیتها از پیکره بازی (در قالب DLCها)، میرفت. Resolution Platform: PC – Score: 8 out of 10 SoulCalibur VI is a good game while it adheres to the series origins. Simple and entertaining gameplay, interesting characters, Libra of Soul mode and a good online mode, all make SCVI a title which the fans appreciate. However, it was expected that more variety of content would be added to the game’s campaign and the roster wouldn’t be incomplete for the DLC’s sake. (نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی SoulCalibur VI بود که توسط ناشر آن یعنی Bandai Namco برای دنیای بازی ارسال شده است.) نویسنده علی حسنزاده Fighting Games Enthusiast/3D Animator/Achievement Whore/Spoiled Brat soulcaliburSoulCalibur VIبازی ویچر (The Witcher)شرکت باندای نامکوگرالت آف ریویا نقد و بررسی 1 دیدگاه ثبت شده است دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخبرای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید. ممنون از نقدتون. مثل بقیه نسخه هاش ارزش تجربه داره. ۱۰ برای پاسخ، وارد شوید