یک ابرقهرمانیِ خانوادگی | نقد و بررسی بازی Lego Incredibles
زمانی که اولین شگفتانگیزان اکران شد، من فقط ۸ سالم بود. نمیدانم چرا، ولی همیشه علاقه خاصی به قصهها و ماجراهایی داشتم که از دید خودمانیتر، آشناتر و در قالب زندگی عادی به ابرقهرمانان نگاه میکردند و شگفتانگیزان یک اثر نمونه و فوقالعاده در این زمینه بود. بارها (شمارش از دستم در رفته) اولین قسمت این انیمیشن فوقالعاده را طی ۱۴ سال گذشته تماشا کردم و هیچوقت ازش سیر نشدم. همزمان با اکران قسمت دوم این انیمیشن، Tt Games که در ساخت بازیهای لگویی تبهر دارد با همکاری شرکت برادران وارنر، بازی Lego Incredibles را وارد بازار کردند که شامل برداشت لگویی از هر دو قسمت انیمیشن و دنیای آنها میشود. الان که نسخه بلوری قسمت دوم این انیمیشن وارد بازار شده، فرصت را مناسب شمردیم تا نگاهی به شگفتانگیزان لگویی بیاندازیم که بهانهی خوبی است برای گذران بیشتر وقت با اعضای خانواده Parr و دنیای شگفتانگیزشان. در ادامه با نقد و بررسی بازی Lego Incredibles همراه دنیای بازی باشید.
شگفتانگیزان لگویی را دونفره بازی کنید
بهعنوان کسی که از بچگی با بازیهای لگویی را بازی میکرده، پیشنهادم به شما این است که شگفتانگیزان لگویی را دونفره الی چهارنفره بازی کنید. این بازیها ذاتا برای بازی چندنفره یا Co-op ساخته شدهاند و در حالت عادی و تکنفره نیز شما با دو شخصیت بازی را پیش میبرید که هر از گاهی لازم است شخصیتتان را عوض کنید تا مانع یا معمایی را پشت سر بگذارید. رویکردی که Tt Games از بازی Lego Batman: DC Superheroes برای نگه داشتن بیشتر بازیکنان در بازیهایش اتخاذ کرده، طراحی جهان باز آنهاست. اگر یک بازی لگویی از مجموعه بازیهای اقتباسی این مجموعه را بازی کرده باشید، میدانید که با یک دور طی کردن مراحل داستانی نمیتوان تمامی اسرار و آیتمهای آنها را کشف کرد و نیاز دارید تا در بخش جهان باز بگردید و در چالشهای مختلف شرکت کنید تا شخصیتهای بیشتری که هر کدام قابلیتهای خاصی دارند را آزاد کنید. شخصیتهای مختلف را برای آزاد کردن آیتمها و کشف اسرار تمام مرحلهها نیاز دارید، البته اگر بخواهید بازی را بجوید و در نقش تروفی/ اچیومنت هانتر با آن رفتار کنید. حال چرا چندنفره باید بازیهای لگویی را بازی کرد؟ گذشته از اینکه در برهوت بازیهای Co-op بهسر میبریم و بازیهای لگویی تنها راه فرارمان شدهاند تا با دوستان و خانواده بتوانیم بازی ویدیویی بازی کنیم و خوش بگذرانیم (ببخشید دلم پر است!)، سرعت کارتان در بازی بیشتر میشود و بازی کمتر برایتان خستهکننده میشود. در مجموعه بازیهای اقتباسی لگو ساخت Tt Games، معدود بازیهایی بهنظر من وجود دارند که میتوان تکنفره از آنها لذت برد: سهگانه Star Wars + نسخه The Force Awakens و Lego Marvel Superheroes. هر چند که مکانیکهای تکرارشونده و همیشگی در تمامی بازیهای لگو وجود دارند و بازیهای نامبرده نیز استثنا نیستند، اما این بازیها تنوع بیشتر و بهتری نسبت به دیگر بازیهای سری لگو دارند و خلاقیت و ظرافت بیشتری در طراحی گیمپلی و کارگردانیشان دیده میشود.
Lego Incredibles داستان هر دو قسمت انیمیشن را در خود جا داده که به اتمام رساندن هر کدام با احتساب زمان جستجو برای یافتن آیتمها، هر کدام ۴ ساعت شما را سرگرم میکند. داستان هر دو انیمیشن را که میدانیم، فقط در بازیهای لگو تغییراتی چون آوردن بستنی، خوک و ماهی در دستان و روی سرهای شخصیتها حین گفتگو برای بخش شوخیهای لگویی و اضافه کردن یک شخصیت اضافه برای بازی دونفره و دنبال شدن روال عادی بازی رخ میدهد. طنز بهکار رفته در بازی، مثل تمامی بازیهای لگو، بیشتر شامل پرت کردن اشیا و جانوارن نام برده شده در سر و صورت شخصیتها و پرت کردن خودشان به این طرف و آن طرف حین نمایش کاتسینها میشود که گاهی بامزه و گاهی واقعا حشو هستند!
استفاده از موقعیتها و ایدههای موجود و خلق آنها برای طراحی یک بازی اقتباسی از فیلم و انیمیشن در کارهای لگو چیزی است که تقریبا همیشه مرا به تحسین طراحان این بازیها وا میدارد.
نمونههای Gamify کردن
شاید تا بهحال کلمه گیمیفیکشن (Gamification) به گوشتان خورده باشد. در تمامی صنایع، زمانی که برای بخشیدن جذابیت بیشتر و افزایش تعامل کاربر و مشتری با محصول المانهای بازیمحور به آن اضافه میشود یا بخشهایی در قالب بازی برای تبلیغ و ارایه آن محصول طراحی میشود را گیمیفیکشن میگویند. در واقع همه ما با گیمیفیکشن روبهرو شدهایم؛ چیزی که طراحان بازیهای لگو در آن استاد هستند. همیشه در فیلم-بازیها طراحان بازی میبایست سعی کنند روایت آن فیلم را با اندکی تغییرات در قالب یک بازی پیاده کنند و این یعنی از قسمتهای بهره ببرند که عینا در انیمیشن یا فیلم مورد نظر نمایش داده نشده، اما جزوی جداییناپذیر از روایت و هویت آن اثر است. برای مثال در اولین شگفتانگیزان، زمانی که آقای شگفتانگیزان در غارهای جزیره گیر میافتد و پی میبرد که اکثر قهرمانان معروف و همکاران او در این جزیره کشته شدهاند، در شگفتانگیزان لگویی شما این بخش از انیمیشن را بازی میکنید و جنبههایی از آن را تجربه میکنید که در انیمیشن آنها را تجربه نکردهاید. این مهم، یکی از اصول طراحی یک فیلم-بازی موفق است که تیم بازیهای لگوساز حسابی از آن شناخت دارند و سعی میکنند در تمامی عناوین خود آن را به نحو احسن پیاده کنند.
گذشته از سیر داستانی بازی، شما بعد از انجام هر مرحله داستانی چون بازیهای جهانباز کلاسیک، به دنیای آزاد بازی برمیگردید و میتوانید گشت و گذارتان را از سر بگیرید. در بازی فعالیتهای زیادی برای سرگرم کردنتان گنجانده شده، از آیتمهای مختلف برای جمعآوری و باز کردن شخصیتها گرفته تا مسابقات و عملیاتهای دستگیری مجرمان شهر که با نام Crimewave در بازی گنجانده شدهاند.
Crimewaveها در هر منطقه شهر تقسیم شدهاند و با انجام هر کدام از آنها، در نهایت به باس آن Crimewave میرسید که بیشتر شخصیتی منفی از دنیای شگفتانگیزان است. پس از اینکه Crimewave منطقهای از شهر را به پایان رساندید، مکان تمامی آیتمهای آن منطقه روی نقشه مشخص میشود و میتوانید به شکار آنها مشغول شوید. جمعآوری آیتمها، ماموریتهای فرعی و اصلی و هر فعالیت دیگری در بازی با مهارت تمام طراحی شده تا حس عضو خانوادهای شگفتانگیز بودن از شما دور نشود. تقسیم وظایف و استفاده از قابلیتهای خاص هر شخصیت و عضو خانوادهی شگفتانگیز یکی از نکات مثبت این عنوان است که باعث میشود حین ایفای نقش شگفتانگیز خود، لبخندی بر لبهای خودتان و همراهان شگفتانگیزتان بنشیند.
پس از انجام هر Crimewave، یک Pixar Builder در همان منطقه از شهر ظاهر میشود که با ساخت آن، ساختمان یا نشانی از انیمیشنهای معروف پیکسار را دریافت میکنید و یکی از شخصیتهای آن را. در شگفتانگیزان لگویی، المانی جدید به بازی اضافه شده تحت عنوان Incredible Builder (که Pixar Builder نیز زیرمجموعهی آن است). در هر مرحله داستانی و غیرداستانی (در شهر) میبایست آیتمها و قسمتهایی پخش شده از یک وسیله را جمع کنید و سپس هر دو تا چهار بازیکن روی صفحهای با نشان i معروف بایستند و مشغول ساخت وسیله و ساختمانی میشوند که در آن جایزه (مکعب طلایی یا قرمز) یا سکه لگویی نهفته است. مهمترین آیتمهای اکثر بازیهای لگویی، مکعبهای قرمز هستند که قدرتهایی ویژه و بسیار کاربردی به کل بازیکنان و اعضای تیم میدهند که روی دنیای بازی نیز تاثیرگذار هستند. در شگفتانگیزان لگویی، با Pixar Builder بیشتر مکعبهای قرمز را بهدست میآورید و مثلا یکی از قدرتهایی که میتوان از طریق این مکعبها آزاد کرد، آسیبناپذیر شدن است که دیگر هیچ کس نمیتواند از جان شما کم کند. یک قابلیت دیگر نیز این است که میتوانید تمام مدت در شهر و در بازی تم اصلی شگفتانگیزان را پخش کنید تا هم گوش خودتان سرگرم شود و هم شهروندان و پیادهروها شروع به رقصیدن کنند!
با تمام این اوصاف، بعد از مدتی گشت و گذار و آشنایی با دنیای بازی و شهرهای آن، روند پیشروی در فعالیتها تکراری و یکسان میشود و همین باعث خستهکننده شدن بازی میشود. مثال بارز این مهم، طراحی یکسان تمامی Crimewaveهاست که در برخی قسمتها اهداف ماموریتها و روند پیشروی در آنها عملا کپی-پیست دیگری است.
شگفتانگیز خود را بسازید!
این بخش نیز دارد کمکم به بخشی ثابت در بازیهای لگویی تبدیل میشود. در Lego Marvel Superheroes 2 بخش ساختن شخصیت ابرقهرمانی به بازی اضافه شده بود و حال پس از آن بازی، نوبت شگفتانگیزان لگویی است تا میزبان خلاقیتهای بازیکناناش شود. از ظاهر و لباس ابرقهرمانتان تا نام و نیروهایش را میتوانید خودتان بهصورت کامل شخصیسازی کنید و سپس آن را در دنیای آزاد بازی یا مراحل داستانی رها کنید و بیش از پیش خودتان را عضوی از این خانوادهی شگفتانگیز بدانید!
نیروها و قابلیتها بسیار متنوعی در بازی گنجانده شده و شما تا ۱۲ ابرقهرمان میتوانید تولید کنید و جمع دیگر قهرمانان اضافه. من اولین قهرمانی که ساختم با نیروی آتش سروکار داشت و با فشردن B (کنترلر اکسباکس) آتش پرتاب میکرد. با اینکه افکت پرتاب آتشاش خیلی باکیفیت و بهروز نبود، اما تجربهی جالبی برایم خلق کرد.
میتوانم بگویم پس از Lego Batman: DC Superheroes، بازیهای لگویی هیچ پیشرفتی در جلوههای دیداری خود نداشتهاند و شگفتانگیزان نیز در این مجموعه استثنا نیست. بهشخص فکر میکنم بازیکنان این مجموعه بازیها انتظار گرافیک و جلوههای آنچنانی ندارند، اما خیلی وقت است که Tt Games این جنبه بسیار مهم از عناویناش را بهروز نکرده و اگر این عدم بهروز رسانی ادامه پیدا کند، شاید تا انتهای نسل هشتم که یکی دو سال با ما فاصله دارد، هنوز گرافیک نسل ششمی ارتقا یافته را میبایست در بازیهای لگویی نظارهگر باشیم. گذشته از بحث دیداری، در بحث فنی نیز بازی عملکرد جالبی ندارد و در صحنههای شلوغ، بهخصوص در حالت Split-screen، گاهی اوقات حسابی آزاردهنده میشود. دوربین بازی نیز در حالت مذکور اصلا خوب تنظیم نشده و در انجام مسابقات حسابی دردسرساز است. بیشتر مشکلات فنی بازی در جهان باز آن دیده میشوند و در بخش داستانی خیلی خود را نشان نمیدهند. اگر Tt Games میخواهد فروش خوب عناویناش را حفظ کند و بخش جهان باز را نگهدارد، انجام یکسری بازنگریها و ارتقاها الزامیست.
در کار بحث جلوههای دیداری، جلوههای شنیداری بازی خوب بهگوش میرسند زیرا از موسیقیهای خود انیمیشن و نسخههای Extended آنها بیشتر استفاده شده که نمیگذارند حس و حال قهرمانیتان به خواب برود. صداپیشهها نیز کار خود را بهخوبی انجام دادهاند و نمیگذارند صدای غریبه (باتوجه به صداپیشههای اصلی انیمیشن) به گوشتان بخورد؛ البته در بیشتر اوقات.
در نهایت
Lego Incredibles یک بازی خوب در مجموعه بازیهای لگویی است که اگر بتوانید آن را با دوست یا عضوی از خانواده خود شریک شوید، حسابی اوقات خوشی را میگذرانید و خاطراتتان با این انیمیشن را زنده نگه میدارید. با اینکه مشکلاتی که در بیشتر عناوین لگویی دیده شده، در این عنوان هم خودنمایی میکند، اما یکی دو المان جدید اضافه شده به بازی با توجه به هویت شگفتانگیز آن، تجربه این بازی را برای دوستداران انیمیشنهایش شیرین و بهیاد ماندنی میکند.
Resolution
Platform: Xbox One– Score: 7.5 out of 10
Lego Incredibles is a good Lego game in the series of these games. If you can share its experience with a friend or a family member, you’ll have a lot of fun living your memories from the animation. Even though the common issues that are persistent in almost all Lego games show themselves here as well, they can be ignored by few new elements added to the game which match the game’s incredible identity and make it a memorable experience for all the lovers of those incredible movies.
(نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی Lego Incredibles بود که توسط ناشر آن یعنی Warner Bros. Interactive Entertainment برای دنیای بازی ارسال شده است.)
تصاویری از نسخه فیزیکی ارسال شده توسط ناشر بازی.