پرونده‌: نقد و بررسی بازی Fallout 76 | آیا در این دنیا، جنگ تغییر‌ناپذیر است؟

در ۱۳۹۷/۰۹/۲۴ , 21:58:38
بازی بازی فال اوت ۷۶ (Fallout 76), شرکت بتسدا (Bethesda Softworks)

یک ماه پیش بود که جدیدترین ساخته‌ی «بتسدا» (Bethesda)، Fallout 76، منتشر شد. از روز انتشار آن به‌بعد، قصه‌ها، ماجراها، افسانه‌های محلی خنده‌دار و ترسناک و غیره به‌صورت رگباری و پشت سرهم از این بازی در رسانه‌های خبری و تحلیلی بازی‌های ویدیویی در تمام کشورها منتشر می‌شد؛ اما ای کاش این ماجراها و افسانه‌ها از درون خود بازی نشات می‌گرفتند. در ادامه پرونده‌ای بر بازی Fallout 76 را می‌خوانید که در همین صفحه از پشت صحنه و روند تولید این عنوان با خبر می‌شود، در صفحه دوم نقد و بررسی آن را می‌خوانید، در صفحه سوم اخبار حیرت‌انگیز حول این عنوان را مطالعه می‌کنید و در صفحه آخر نیز درد دل یک طرفدار را. در ادامه با دنیای بازی همراه شوید.

همه چیز از فال‌اوت ۴ شروع شد

نویسنده: نوید غلامی

همه چیز از فال‌اوت ۴ شروع شد. سومین برداشت بتسدا از دنیای پساآخرالزمانی و جنگ‌زده‌ی آمریکا که بمباران هسته‌ای آن‌را به مرز نابودی کشانده است. قرار بود که این دفعه به جای پایتخت و مرکز اتفافات یعنی واشنگتن، به بوستون برویم و روی دیگری از جامعه‌ی در حال انقراض را ببینیم که می‌توانست نوید بخش حضور محیط‌های متنوع‌تری، برخلاف فالوت ۳ و جو خاکستری و شهری غالب آن، باشد که همین طور هم شد. اما بتسدایی‌ها به قدری از این محیط جدید و باز خوش‌شان آمده بود که تصمیم گرفتند برای اولین بار در سری بخش چندنفره را وارد بازی کنند. بخشی که قرار بود چیزی شبیه به بتل رویال این روزها باشد اما با چاشنی همکاری بیشتر در قالب تیم‌های کوچک و عناصر نقش‌آفرینی و البته سیستم V.A.T.S. که پیاده‌سازی مورد آخر از چالش‌هایی بود که تاکنون در هیچ عنوانی نظیرش را ندیده بودیم. اما به خاطر کمبود تجربه‌ی تیم اصلی در ساخت عناوین چندنفره و همین‌طور بهینه نبودن موتور بازی که انحصارا برای عناوین تک نفره ساخته شده بود، بخش چندنفره از نسخه‌ی چهارم کنار گذاشته شد و الان که به گذشته نگاه می‌کنیم تاثیر آن‌را به خوبی، چه در کیفیت محصول نهایی و چه در میزان استقبال مخاطبین و منتقدین، می‌بینیم و چه بسا که اگر بخش اضافه‌ای به بازی الصاق می‌شد باعث افت کیفیت همین چیزی می‌شد که خود به خود بخشی از طرفداران خود را تا آن لحظه ناامید کرده بود.
پس از عرضه‌ی فال‌اوت ۴، کمپانی مادر و صاحب امتیاز بستدا یعنی ZeniMax استودیوی جدیدی به ‌نام Battlecry در شهر آستین در ایالت تگزاس آمریکا تاسیس کرد که اولین عنوان‌شان که نام استودیو را به دوش می‌کشید و از قضا از حیث فروش و استقبال با شکست سختی روبرو شد، تماما چندنفره بود و همین موضوع مسئولان بلندپایه‌ی زنیمکس را به این فکر انداخت که آن‌ها را مسئول ساخت نسخه‌ای فرعی از سری فال‌اوت با محوریت بخش چندنفره کنند. البته، نباید بگذاریم، شکستی که این استودیو در ابتدای کار خود داشت ما را به این فکر بیاندازد که اعضای تیم کارشان را بلد نبودند چون افرادی که از ابتدای حضور المان‌های چندنفره، به شکلی که امرزه می شناسیم، در صنعت گیم حضور داشتند و در Battlecry مشغول به کار بودند؛ کسانی مثل «کریس مایر» (Ultima Online) و «داگ ملنکمپ» (Star Wars: The Old Republic). پس زنیمکس به «تاد هاوارد» (کارگردان فال‌اوت ۴) اجازه داد تا پرسنل جدید استخدام کند تا این بار در مریلند ( مقر اصلی استودیوی بازی‌سازی بتسدا) و در کنار تیم اصلی روی فال‌اوت ۷۶ کار کنند. کار روی فال‌اوت ۷۶ یک ماه پیش از عرضه‌ی فال‌اوت ۴ شروع شد و هم‌زمان استودیوی Battlecry اوضاع خوبی را پشت سر نمی‌گذاشت و با عرضه‌ی Battlecry مجبور به اخراج تعداد زیادی از کارکنان خود شده بود و تیم اصلی در بتسدا نیز مشغول آماده‌کردن بسته‌ی الحاقی برای فال‌اوت ۴ بود؛ بنابراین، در چنین شرایطی تازه‌واردان بتسدا شروع به طراحی و ساخت فال‌اوت ۷۶ کردند.
اولین چالش پیش‌روی تیم سازنده تطبیق دادن موتور قدیمی و چغر استودیو با المان‌های چندنفره و شبکه بود؛ بنابراین، به سراغ یکی دیگر از استودیوهای زیردست زنیمکس یعنی id Software رفتند و از طراحی شبکه‌ای که این استودیو برای عنوانQuake  کرده بود، در موتور Fallout 76 استفاده کردند. سپس نوبت به انتخاب لوکیشنی می‌رسد که اولا تنوع کافی در بافت محیطی خود داشته باشد، ثانیا دلیلی منطقی برای حضور تعداد زیادی بازیکن داشته باشد و ثالثا تا به‌حال در سری به آن پرداخته نشده باشد که با در نظر گرفتن تمامی این موارد، تیم به ویرجینیای غربی می‌رسد که هم از کانون اتفاقات و التهابات سری یعنی شهرهای استراتژیک به دور است و هم گستره‌ی تنوع محیط‌های خارجی بالایی دارد.

می‌توان ساعت‌ها از فال‌اوت ۷۶ حرف زد و از تمام جوانب خوب و بد آن گفت؛ از ریسک‌پذیری بتسدا در انتخاب سوژه تا به‌کارگیری سیستم V.A.T.S. در مبارزات PvP تا طراحی عمودی و ورتیکال این نسخه برخلاف طراحی افقی و تخت شماره‌های پیشین. در نهایت، باید به پاسخ این سوال برسیم که چرا فال‌اوت ۷۶ تبدیل به عنوانی شد که امروز هست؟ چرا وقتی تمام فاکتورهای معادله‌ی موفقیت یک بازی را کنار هم می‌چینیم و به جواب می‌رسیم، باز نتیجه چیزی است که با انتظارات‌مان مغایر است؟
به‌شخصه به جوابی رسیدم که توجیه آن‌را وقتی به کارنامه‌ی چند سال اخیر بتسدا نگاه می‌کنم به وضوح می‌بینم و آن یک کلمه است: طمع.

 

 

لطفا سرورهای بازی را زودتر خاموش کنید!

نویسنده: علی فخار

 

راستش را بخواهید نمی‌دانم از کجا شروع کنم به نقد کردن بازی فال‌اوت ۷۶. چرا که هر قسمتی از بازی را که دیدم قابل نقد کردن بود. واقعا این چه بلایی بود که بتسدا بر سر بازی محبوب ما آورد!؟

مشکل اساسی بازی آن است که اصولا هیچ یک از شاخص‌های فال‌اوت که با آن‌ها اجین شده‌ایم را ندارد. شاخص‌هایی که هویت فال‌اوت هستند و طرفداران به‌خاطر همین شاخص‌ها این سری بازی را دوست دارند. چهار نمونه از این شاخص‌ها را به شما یادآوری می‌کنم؛ حس تنهایی در دنیایی نابود شده، تعامل با NPCهای مختلف، حس قحطی و کم بودن منابع و ارائه داستانی به‌درد بخور.

اما فال اوت ۷۶ هیچ یک از این شاخص‌ها را نه تنها رعایت نکرده بلکه به فجیع‌ترین شکل ممکن حس‌های دیگری را منتقل می‌کند. با آنلاین شدن بازی و ریختن گیمرهای دیگر در محیط بازی، عملا خبری از آن دنیای سوت و کور و نابود شده نیست. در فال اوت ۷۶ حداقل در ابتدای بازی دور و برتان بسیار شلوغ است. من که بازی را شروع کردم حداقل ۱۰ نفر دیگر در اطراف می‌لولیدند و در حال انجام ماموریت بودند. فضایی که هیچ وقت انتظار دیدن‌اش را در فال اوت نداشتم.

NPC در بازی حذف شده است، در نتیجه نه خبری از شخصیت‌های متفاوت با پس زمینه داستانی خاص است و نه خبری از دیالوگ‌ها و ماموریت‌های قابل توجه. بتسدا NPCها را با تعدادی روبات و هوش مصنوعی جایگزین کرده که تنها اطلاعاتی از پیش تعیین شده را به شما می‌دهند و تعامل شما با آن‌ها به حداقل‌ترین حالت ممکن می‌رسد. با پیشروی در بازی بازیکنان دیگر نیز به دلیل وسیع بودن نقشه‌های بازی به سختی پیدا می‌شوند و اغلب اوقات اصلا به شما توجه نمی‌کنند. یعنی نمی‌ایستند تا شما با آن‌ها معامله کنید. همه‌ی این موارد باعث شده از بین رفتن NPCها ضربه بزرگی به روند بازی بزند.

اگر فال اوت باز باشید می‌دانید که حداقل در چند ساعت ابتدایی بازی با قحطی کامل دست و پنجه نرم می‌کنید؛ در فال اوت ۷۶ اما قضیه کاملا برعکس است. در همان یکی دو ساعت ابتدایی به قدری سلاح و آیتم مختلف دارید که باید تصمیم بگیرید کدام یک را دور بیندازید! فال اوت ۳ را به یاد بیاورید، یادتان هست پیدا کردن Stimpak چقدر سخت بود و از طرفی چه آیتم ارزشمندی بود. حالا در فال اوت ۷۶ در همان یک ساعت ابتدایی به اندازه‌ای Stimpak دارید که خیال‌تان حالا حالاها راحت است.

در مورد داستان هم که حرف خاصی باقی نمی‌ماند، برخلاف بازی‌های قبلی که داستان نقشی کلیدی برای پیشروی در بازی داشت، حالا کمترین نقش به داستان اختصاص داده شده است.

 

باگ‌اوت ۷۶

متاسفانه تیم فنی بتسدا آن تکانی که باید را طی این سال‌ها به خود نداده است. همان تکنولوژی قدیمی را بارها و بارها استفاده می‌کنند که به‌مرور تنها نارضایتی مخاطبان را در پی داشته است. شخصا فقط برای نصب فال اوت ۷۶ مصیبت‌ها کشیدم. لانچر  افتضاح بتسدا با ترکیب بحث تحریم‌ها باعث شده بود که زمان زیادی را صرف کنم تا بازی دانلود شود. تازه اگر یادتان باشد چند روز بعد از عرضه یک آپدیت ۴۰-۵۰ گیگابایتی نیز دادند!

در خود بازی نیز باگ‌های عجیب و غریب است که از هر گوشه سر در می‌آورد. از همه مهمتر به دلیل زیرساخت بد آنلاین، حداقل روزهای اول انتشار که من بازی می‌کردم، تجربه‌ی بازی فوق‌العاده بد بود. در حالی که اینترنت من به اندازه‌ای خوب هست که می‌توانم اورواچ، CS GO، پابجی و امثالهم را بازی کنم اما تاخیر در ارسال پکت‌ها به سرور در فال اوت ۷۶ به قدری بود که عملا کشتن موجودات ضعیف هم برای من دردسر شده بود. چرا که تیرهایم به آن‌ها اصابت نمی‌کرد.

ویرجینای غربی که دنیای بازی در آن اتفاق می‌افتد بزرگ و قابل توجه است، اما در سال ۲۰۱۸ و وقتی بازی‌هایی مثل Assassin’s Creed Odyssey یا Red Dead Redemption 2 عرضه شده‌اند، متوجه می‌شویم که بتسدا کار خاصی هم نکرده است. هم بازی پر از باگ است و هم از نظر گرافیکی با عنوانی نسبتا زشت و عقب افتاده طرف هستیم.

از همه مهم‌تر به‌دلیل کم اهمیت شدن داستان در بازی، انگیزه‌ی زیادی برای رفتن به مکان‌های جدید و کشف آن‌ها ندارید. یا اصلا دلیل وجود داشتن یک مکان خاص در بازی برای‌تان بی‌اهمیت می‌شود.

فورتنایتیزیشن اشتباه و شکست خورده!

این روزها همه‌ی بازی‌سازان دوست دارند موفقیت فورتنایت (Fortnite) را با فریمیوم کردن و فروش آیتم‌ درون بازی خود تکرار کنند. فال اوت ۷۶ هم به همین سمت رفته تا با ایجاد فروشگاهی به‌دردنخور، آیتم‌هایی به‌دردنخورتر را با قیمت‌های نجومی به شما بفروشد.

در این زمینه نیز فال اوت ۷۶ مثل بقیه بخش‌ها شکست خورده و ناامیدکننده است. در نهایت فکر می‌کنم خیانت بتسدا به سری فال اوت به این راحتی‌ها بخشیده نمی‌شود. تنها یک نسخه جدید با بخش داستانی خوب و گرافیک متحول شده می‌تواند طرفداران بازی را خوشحال کند که امیدوارم بتسدا بعد از شکست فاجعه‌آمیز فال اوت ۷۶ تکانی به خودش بدهد و مسیر درست را انتخاب کند. کسی از بتسدا بازی آنلاین نمی‌خواهد، بهتر است بتسدا به سراغ سبکی که استعدادی در آن ندارد، نرود.

انجام بازی فال اوت ۷۶ را به هیچ وجه به شما توصیه نمی‌کنم، بازی‌های بهتر بسیار بیشتری هم‌اکنون وجود دارد که می‌توانید سراغ آن ‌ها بروید.

 

Resolution

Platform: PC – Score: 3 out of 10

I just want to say that I do not suggest anyone play Fallout 76 because there are much better games out there that you can play. I only hope that Bethesda finds its right way after this failure.

 

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Fallout 76 بود که توسط ناشر آن یعنی Bethesda برای دنیای بازی ارسال شده است.)

 

 

انفجاری فاجعه‌بار

نویسنده: تارخ ترهنده

اگر مراسم The Game Awards یک شاخه برای «خبرسازترین بازی سال» در نظر می‌گرفت، مطمئنا برنده این دسته‌بندی در سال ۲۰۱۸ میلادی اثری نبود جز Fallout 76! طبق عادت، هر شب سایت‌های خبری تحلیلی بازی‌ها را قبل از خواب یا جمع‌بندی کارهای روزانه، چک می‌کنم و توی این یک ماه Fallout 76 لایق یک دست مریزاد حسابی بود! از اتفاقات عجیب و غریب بعد از انتشار بازی چون خراب کردن جایگاه نسخه‌های فیزیکی بازی در فروشگاه GameStop توسط یکی از طرفداران بازی گرفته تا سیاست «بساز/ بنداز»ـی بتسدا که مثال‌اش حذف کردن گزینه Uninstall بود، مگر کاربر بازی را می‌خرید تا بتواند دیتای آن را از روی رایانه‌ی خود حذف کنند! به‌شخصه، بعد از این همه مدتی که با صنعت بازی و رسانه‌هایش به‌صورت مداوم و نزدیک سروکار داشتم، هیچ‌وقت این حجم از اخبار منفی و عجیب و غریب حول یک بازی را ندیده بودم. اگر بخواهیم چشمی هم حساب کنیم، بیشتر از ۸۰٪ اخبار این عنوان در رسانه‌ها خبرهای منفی و بی‌بدیلی هستند که بعد از خواند‌ن‌شان نمی‌دانید دقیقا چه واکنشی نشان دهید!

گفتنی‌ها را دوستان و همکارانم به‌بهترین شکل گفته‌اند و هدف نوشتار این یادداشت، مرور و گذری بر اخبار حیرت‌انگیز Fallout 76 است که لازم دانستم به‌بهانه‌ی این پرونده، آنها را مختصر و مفید با شما به‌اشتراک بگذارم.

اولین افت محسوس «افت فروش ۸۰ درصدی به‌نسبت نسخه‌ی چهارم»:

افت فروش ۸۲.۴ درصدی به‌نسبت فروش نسخه‌ی چهارم! در هفته اول انتشار، با کمک تخفیف جمعه سیاه (Black Friday) که بازی را نزدیک به بیش از ۲۰ پوند/ دلار ارزان کرد، این عنوان توانست رتبه سوم پرفروش‌ترین‌ها در جدول فروش بریتانیا را کسب کند.

این یکی داغ داغ است: «بازیکنان Fallout 76 می‌خواهند یک باگ خاص به بازی برگردد»:

پس از به‌روز رسانی بازی به نسخه ۱.۰.۳.۱، بازیکنان آن از بتسدا می‌خواهند که باگ رفع شده رویداد Feed the People را برگرداند! در این رویداد تمامی بازیکنان روی یک سرور می‌بایست مواد اولیه پخت «تاس‌کباب» (Stew) را درون ماشین‌هایی قرار بدهند و حین پخت از آن ماشین‌ها دفاع کنند. پس از پایان هر دور از بازی، تمامی بازیکنان بدون توجه به عملکردشان در طول بازی، یک تاس‌کباب رایگان دریافت می‌کردند؛ در حالی که نمی‌دانستند این حجم از بذل‌وبخشش احتمالا یک باگ است!

یک مورد بساز/ بندازی دیگر که نتوانستند از زیر حجم اتهامات در بروند! «خریداران نسخه Power Armor Edition محصولات خریداری شده‌شان را تحویل می‌گیرند»:

نسخه Power Armor Edition بازی با قیمت ۱۹۹ دلار به‌فروش رسید، اما خریداران‌اش محتوایی که برای خرید آن پول پرداخت کرده بودند را تحویل نگرفته بودند. هرچند پس از مدتی تقریبا طولانی (برای خریداران منتظر و معترض) بالاخره آنها محتواهای خریداری شده خود را دریافت کردند، اما آیا راضی شدند؟ خیر! نه از کیفیت راضی بودند و نه از تاخیر در تحویل محصولات (تصویر محصولات را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید).

بازی بازی فال اوت ۷۶ (Fallout 76), شرکت بتسدا (Bethesda Softworks)

این یکی دیگر نوبر بود! «تیمی از وکلای آمریکایی در حال بررسی سیاست بازپرداخت پول مشتریان توسط بتسدا»:

نادیده گرفتن قانون بازپرداخت پول مشتریان توسط بتسدا و جنجال‌هایی که روی حذف گزینه Uninstall، پس ندادن پول در ازای برگرداندن نسخه فیزیکی بازی و باگ‌های متعددی که منجر به انتشار به‌روز رسانی اولیه ۶۵ گیگابایتی شدند، همگی دست به دست هم دادند تا بالاخره وکلا نیز در این حجم از جنجال داخل شوند.

و اما یک باگ حیرت‌انگیز دیگر! «باگ جاودانگی: یکی از بازیکنان بازی Fallout 76 نامیرا شده!»:

در هفته‌ی دوم انتشار بازی Fallout 76، یکی از باگ‌های بی‌شمار بازی به یکی از بازیکنان آن کمانه کرده و این اتفاق باعث نامیرا شدن او شده است؛ دیگر حتی بمب اتم نیز حریف این بازیکن نمی‌شود (تصاویری از این واقعه غریب را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید)!

و باز هم یک افت محسوس و حیرت‌انگیز دیگر «Fallout 76 فقط دارای کمتر از نیمی از تماشاگران استریم‌های Fallout 4 است»:

با این‌که Fallout 4 همیشه یکی از بازی‌های پربازدیدی بود که استریم‌هایش در لیست اولین‌ها قرار می‌گرفت، Fallout 76 این بازدیدها را در خواب هم نمی‌بیند. بازدیدهای Fallout 4 در روز انتشار به عدد ۲۴۳ هزار بازدید رسید، در صورتی که Fallout 76 در اوج آمار بازدیدش به ۱۰۶ هزار بازدید رسید.

سه بمب اتمی و «بوم!»، برنامه‌نویسان مشغول کارند!

یکی از بازیکنان بازی Fallout 76 پس از انداختن یک بمب اتم در بخشی از نقشه‌ی بازی، از مقدار جوایزی که دریافت کرد خیلی خوش‌اش آمد و تصمیم گرفت کمی سطح بالاتر کار کند. او و دو نفر دیگر از دوستان‌اش هم‌زمان سه بمب اتم در سه نقطه‌ی مختلف از نقشه‌ی بازی پرتاب کردند و «بوم!»، سرور بازی هم به دیار باقی پیوست (البته برای چند دقیقه) و تمامی بازیکنان حاضر در بازی تماما از آن بیرون افتادند.

حریم شخصی در عصر مدرن بی‌معناست! «لو رفتن اطلاعات شخصی خریداران بازی Fallout 76»:

آن نسخه ویژه از بازی یادتان هست که محتواهای اضافی‌اش با تاخیر برای خریداران‌شان ارسال شدند؟ کاربران تا آخرین روز ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی وقت دارند تا مشخصات خود چون نام، نام خانوادگی، آدرس، کد پستی و… را در سایت Battle.net وارد کنند تا محتواهای خریداری شده‌شان را تحویل بگیرند. اما همین یک هفته پیش، چند کاربر پس از پر کردن فرم مذکور، متوجه شدند که به‌وسیله‌ی یک گلیچ وارد بخش پشتیبانی بتسدا شده‌اند و تمامی تیکت‌های ارسالی به‌همراه مشخصات کاربران را می‌توانند ببینند… .

چوبان دروغگو!؟ «بتسدا: میلیون‌ها بازیکن در حال تجربه Fallout 76 هستند»:

در بلاگ بتسدا، مطلبی پست شد مبنی بر این‌که میلیون‌ها بازیکن در حال تجربه بازی Fallout 76 هستند و این پیام پاسخی‌ است(!) بر موج نقدهای منفی مخاطب‌ها و منتقد‌ها (برخلاف دیگر بازی‌های آنلاین، پس از گذشت یک ماه از روز انتشار هنوز آمار دقیق و عددی از بازیکنان این بازی منتشر نشده).

خیلی خوب، حال متوجه شدید در پاراگراف اول این یادداشت از چه می‌گفتم؟ نکته‌ی جالب دیگری که درباره این اخبار وجود دارد این است که با وجود تکرار بیش از حد اخبار منفی درباره‌ی یک بازی تنها پس از گذشت یک ماه از روز انتشارش، هیچ‌وقت خبری تکراری به‌معنای واقعی کلمه درباره‌ی این بازی منتشر نشد. در واقع، هر خبر جدید و حیرت‌انگیز این بازی د‌ر رسانه‌ها، چیز جدیدی برای ارایه و انداختن فک خواننده در خود داشته است. حال اگر از اخبار حیرت‌انگیز این بازی گذر کنیم، به‌نظر شما Fallout 76 در آینده چون بازی Rainbow 6 Siege با پشتیبانی مدوام و تولید محتوای باکیفیت، ممکن است از این رو به آن رو بشود؟ نایب‌رییس بتسدا و یکی از نویسندگان سایت WCCtech که چنین اعتقادی دارند.

 

جنگ، جنگ هم تغییر می کند!

نویسنده: علی رضایی

جنگ، جنگ هرگز تغییر نخواهد کرد. شعار سری بازی‌های Fallout ماهیت تاریک و اجتناب‌ناپذیر پدیده شومی به‌نام جنگ را به خوبی بیان می‌کند. جنگ با همه‌ی  پیامدهای مخرب و ویران‌کننده‌اش از ابتدای شکل‌گیری تمدن‌های نخستین و حتی قبل‌تر از آن تا به امروز تغییر نکرده و ظاهراً نخواهد کرد. انسان‌ها همواره از تولیدات دست خویش در جهت خون‌ریزی و نابودی بهره برده‌اند و طی قرن‌ها انسان‌های بی‌شماری قربانی این پدیده شده‌اند. هر جا حیاتی جریان دارد نشانه‌هایی از جنگ در یک شکلی دیده می‌شود. پیشرفت تکنولوژی در عین خدمت به بشریت و آسان نمودن زندگی پیامدهای جبران‌ناپذیری نیز به همراه داشته به شکلی که انفجار یک بمب اتمی با از بین بردن تمام نشانه‌های حیات بقای بشریت را عملاً غیرممکن می‌سازد!

سری بازی‌های فال اوت یکی از چندین آثار فاخری است که در قالب یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های سرگرمی که از هر جنس و سنی مخاطب‌های عدیده‌ای دارد به پدیده شوم و ناگوار جنگ‌های اتمی و خطراتی که در پی آن بقای بشریت را تهدید می‌کند، می‌پردازد. فیلم‌ها و حتی بازی‌ها این روزها دیگر صرفاً جهت گذران وقت و پر کردن اوقات فراغت مخاطبین تولید نمی‌شوند و کمپانی‌های بازی‌سازی با وجود ملاک بودن انگیزه‌های تجاری بعضاً اهداف مهم‌تری را دنبال می‌کنند. فال اوت از آن دسته بازی‌هایی است که از ستینگ ارزشمندی بهره می‌برد. بی‌راه نیست اگر دلیل موفقیت‌های عمده این فرنچایز بزرگ را همین دنیای تاثیرگذار به‌حساب بیاوریم و  آموزه‌هایی که در چنین بستری به مخاطب ارائه می‌دهد.

در میان بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌هایی ویدیویی از هر جنسی، درک و شناخت عمیقی از یک دنیای نابودشده به‌وسیله جنگ آن‌طور که انتظار می‌رود وجود ندارد. اما با وجود عناوینی نظیر فال اوت و پیشرفت تکنولوژی در صنعت بازی‌سازی طی نسل‌های اخیر چنین دنیایی برای مخاطبان به خوبی توصیف‌شده است. قطعاً هیچ‌یک از ما حاضر نیستیم دنیای فعلی‌مان را با آنچه که فال اوت با یک روایت تاثیرگذار به تصویر می‌کشد معاوضه کنیم. همه به خوبی یاد گرفته‌ایم که جنگ و خصوصاً یک انفجار اتمی چه پیامدهای وحشتناکی برای دنیای ما می‌تواند داشته باشد اگر بتوان بعد از آن دنیایی را متصور شد.

فال اوت به‌عنوان یک بازی نقش‌آفرینی داستان محور سال‌ها است که از جایگاه ویژه‌ای میان همه علاقه‌مندان و فعالان صنعت بازی‌سازی برخوردار است. کمپانی بتسدا نیز به جهت سرمایه‌گذاری روی عناوین این‌چنینی، همواره مورد ستایش قرار گرفته است. اما متاسفانه به‌مانند بسیاری از اتفاقات ناگوار نسل هشتمی به نظر می‌رسد شعارها رنگ باخته‌اند و ارزش‌ها تغییر کرده‌اند. شکل‌گیری تولیدات Game As a Service و در رأس آنها محبوبیت چشم‌گیر آثاری همچون Fortnite بالاخره جنگ را هم تغییر داده است. در گذشته کمپانی‌های مطرح در جهت گستردگی دنیای بازی‌های خود و افزایش کمی و کیفی محتوا با یکدیگر در رقابت بودند و در این بین گاه ضررهای ناشی از این رقابت را به جان می‌خریدند اما امروزه بسیاری از کمپانی‌های بازی‌سازی به خالی کردن جیب خریداران با کم‌ترین منابع ممکن می‌اندیشند. موفقیت‌های تجاری این دسته از بازی‌ها و سیاست‌های کثیف ناشران طماع دوره تاریکی را در تاریخ این صنعت پرطرفدار پدید آورده است.

تعدادی از استودیوهای مطرحی که به ساخت بازی‌های داستانی شهره بودند نه تنها در آخرین تلاش‌های خود شکست خورده‌اند بلکه به همین مقدار بسنده نکرده و به‌کلی تغییر رویه داده و به تولید بازی‌های آنلاین روی آورده‌اند. بازی‌هایی که بستر داستان‌ها و اتفاقات فراموش‌نشدنی بوده‌اند امروزه فقط در غالب یک تجربه چندنفره عرضه می‌شوند نظیر آنچه که در جدیدترین نسخه از سری بازی‌های ندای وظیفه اتفاق افتاده است. آنچه گفته شد شرح حال مختصری از این روزهای سیاه اغلب کمپانی‌های بازی‌سازی است؛ دوره تاریکی که اخیراً یک قربانی بزرگ دیگر گرفته است: بتسدا… .

جنگ، جنگ هم تغییر می‌کند!
بتسدا یک کمپانی پیشگام در عرصه تولیدات فاخر داستانی، با جدیدترین بازی خود در این راه قدم گذاشته تا برحسب معادلات خود با کمترین هزینه ممکن بیشترین سود حاصل را به‌دست بیاورد. جدیدترین نسخه‌ی فال اوت، آخرین قربانی اپیدمی جدید این روزهای صنعت است که کام میلیون‌ها هوادار قدیمی و پروپا قرص فرنچایز را تلخ کرده است. از انتشار Fallout ۷۶ چیز زیادی نمی‌گذرد اما این روزها به‌نوعی یکی از سخت‌ترین ادوار کاری تاریخ بتسدا بشمار می‌رود چراکه انتقادات شدید از هر جهت به سمت‌وسوی آنها روانه می‌شود. انتقاداتی که دیگر از جنبه لفظی خارج و در نقاطی از جهان با خشونت همراه بوده است. عصبانیت طرفداری که سعی در برگرداندن نسخه خریداری شده و بازپس‌گیری وجه مورد نظرش داشت تا عدم موافقت فروشگاه و خشمی که در پی آن گریبان فروشندگان فال اوت ۷۶ هم را می‌گیرد.

نظرات منفی و انتقادات شدید در صفحات مجازی بتسدا که به اوج خود رسیده و دیگر حواشی منفی پیرامون این بازی نظیر عدم پاسخ‌گویی سرورها به دلیل ماهیت همیشه آنلاین بازی و مواردی که قطعاً پرسنل بتسدا انتظارش را نداشتند. اولین بازی همیشه آنلاین بتسدا نه تنها به اعتبار آنها آسیب جدی وارد کرده بلکه یکی از خوش‌نام ترین و مهم‌ترین فرنچایزهای  تاریخ صنعت را از تخت پادشاهی در سبک و سیاق خاصش به پایین کشانیده است. در شرایط معمول از جدیدترین نسخه‌ی فال اوت باید به‌عنوان یکی از شانس‌های بهترین بازی سال و کاندیدای جوایز مختلف در پایان سال نام برد اما تنها عنوانی که نهایتاً به فال اوت ۷۶ می‌رسد برچسب ناامیدکننده‌ترین بازی سال است!

حقیقتاً هم‌چنین است. با این‌که در نقدهای بازی به سرگرم‌کننده بودن ۷۶ اشاره‌شده اما همه آنچه که قرار بوده برگ برنده بتسدا باشد در نهایت باعث ناامیدی شده است. دنیایی که همواره مملو از NPC ها و اتفاقات جالب بود جای خود را به جولانگاه موجودات جهش یافته‌ای داده که به‌جز کلیشه‌های معمول سری چیز بیشتری به مخاطب ارائه نمی‌دهند. بسیار عجیب است اما هیچ‌گونه NPC در بازی یافت نمی‌شود و این تصمیم در ادامه فرمول و ساختار جدید فال اوت ۷۶ و البته انتخاب تایم‌لاین زمانی این نسخه اتخاذ شده است. اغلب ایرادات و مشکلات مربوط به این نسخه از همین قضیه ناشی می‌شود. در حالی که بتسدا پیش از عرضه‌ی بازی اصرار بر این داشت که فال اوت جدید صرفاً به دلیل آنلاین بودن یک عنوان بتل رویال محسوب نمی‌شود یا در جرگه آثار MMO قرار نمی‌گیرد اما عملاً تفاوت عمده‌ای هم میان بازی‌های این‌چنینی و فال اوت ۷۶ دیده نمی‌شود. به گفته‌ی سازندگان، آنها به دنبال ارائه تجربه‌ای متفاوت و البته جدید در دنیای فال اوت بر پایه ارتباطات نزدیک میان بازیکنان و همکاری مابین آنها به سبک بازی‌های Co-op، به ساختار و فرم فعلی فال اوت ۷۶ رسیده‌اند اما چنین ایده‌ای همیشه هم نمی‌تواند مثمر ثمر واقع شود. اگر نسل قبل را به خاطر بیاورید چنین ایده‌ای باعث مطرح شدن انتقادات بسیار پیرامون بازی Dead Space ۳ شده بود و عنوانی که پیش‌تر در نقش یک ناجی برای ژانر وحشت ظاهر شده بود به‌واسطه اضافه شدن حالت Co-op دیگر آن حس و حال همیشگی نسخه‌های قبلی خود را نداشت. فال اوت به لطف ویژگی‌های منحصربه‌فردش به چنین جایگاه ویژه‌ای دست‌یافته بود و اگر مخاطبین به دنبال تجربه یک دنیای اشتراکی در آخرالزمان بودند، آثار سرگرم‌کننده و مفرح دیگری برای برطرف کردن انتظارات می‌توانست وجود داشته باشد!

درمیان علاقه‌مندان این فرنچایز در سرتاسر جهان افراد بسیاری همچنان در حال تجربه نسخه‌های قبلی هستند و اکثراً بازی‌های قبلی را به جدیدترین نسخه ترجیح می‌دهند. اخیراً بتسدا بی‌تفاوت به حواشی به وجود آمده از بازیکنان میلیونی ۷۶ در سراسر دنیا خبر داده است اما این اتفاق، عدم استقبال از جدیدترین بازی آنها تحت عنوان بسیار بزرگ فال اوت را توجیه نمی‌کند. افت میزان فروش ۷۶ در مقایسه با فال اوت ۴ که در سال ۲۰۱۵ امار و ارقام جدیدی برای کمپانی به‌جا گذاشته بود و همچنین کاهش قیمت شدید بازی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه شرایط وخیم این روزهای یک فرنچایز بزرگ و جریان ساز را به تصویر می‌کشد که در پس سیاست‌های غلط سازنده به چنین نقطه‌ای در پایان نسل هشتم رسیده است. به‌کلی آنلاین بودن بازی از یک جهت و عدم آمادگی کافی کمپانی برای ارائه سرویس مناسب برای چنین عنوانی از سوی دیگر مصداق بارز یک شکست برای ناشری است که با معرفی زودهنگام و عجله‌ای The Elder Scrolls VI نشان داد از قدم گذاشتن در چنین مسیری (ساخت بازی‌های آنلاین) چندان هم مطمئن نیست و فقط تیری در تاریکی رها کرده است. تیری که از بد حادثه به قلب میلیون‌ها هوادار فرنچایز با سابقه و درخشان فال اوت نشسته و کام آن‌ها را حسابی تلخ کرده است.

اعترافی تلخ و باعث تأسف است اما در هر شرایط چه از علاقه‌مندان این سری باشید و چه به‌عنوان کسی که به دنبال یک بازی جدید در حال انتخاب است طبیعتاً فال اوت ۷۶ نمی‌تواند به‌عنوان یک پیشنهاد جدی در بازار متلاطم گیم ایران برای شما مطرح باشد. این بازی در سراسر جهان با عدم استقبال عموم مواجه شده و حتی طرفداران پر و پا قرصی هم که هرگز نمی‌توانند فال اوت جدیدی را نادیده بگیرند جز نومیدی چیزی از تجربه ۷۶ عایدشان نشده است. ناکامی وقتی کامل می‌شود که به نظر می‌رسد به جهت چنین شکستی احتمالاً سری فال اوت پس از عرضه این نسخه به یک مرخصی چندساله خواهد رفت و احتمالاً در آینده نزدیک شاهد بازگشت شکوهمندانه‌ای برای آن نخواهیم بود چراکه قطعاً بتسدا تلاش خواهد کرد این بار با نام The Elder Scrolls از اعتبار باقی‌مانده خود دفاع و آب‌رفته را به جوی برگرداند. حتی پشتیبانی کامل و چندساله از ۷۶ هم مرهمی بر دل زخم‌خورده علاقه‌مندان نخواهد بود. فقط می‌توان امیدوار بود زین پس با انفجار سه بمب اتمی سرورهای بازی از دسترس خارج نشوند!

دل نوشته‌های یک طرفدار قدیمی فال اوت…


2 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. ممنون از نقد بسیار خوبتون…
    متاسفانه خیلیا تو دام فورت نایتیزه شدن کشیده میشن…
    این دام بقدری گول زننده هست که استودیویی مثل بتسدا هم در امان نیست ویادش میره فال اوت به چه دلیل فال اوت هست… این حس یه شبه ترکوندن بقدری شیوع پیدا میکنه بین سازنده ها که فرو ریختن خیلی از فرنچایز های محبوبو خواهیم دید…
    اخه فال اوت کجا و این مسخره بازی ها کجا…
    :xbox:

    ۱۰
  2. استاد تاد هاوارد تقدیم میکند :۲۶:
    همون قبلیشم هیچی نبود این که دیگه جای خود دارد.
    نه فیزیکی نه گرافیکی نه بهینه سازی درست و درمونی نه داستانی نه گیم پلی درگیر کننده ایی هیچی نداره!
    الان بتسدا دوتا بازیه درست حسابی داره که رو همونا کار کنه به خودش احترام گذاشته احترام مخاطبارو که خیلی وقته شوهر داده، یکی سریه دیس انرده یکیم سریه ولفنشتاین تمام.

    ۰۰
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر