با گذر از نسل هفتم کنسولهای خانگی و کشف سلسله مکانیکهایی که «میازاکی» در استودیوی «فرام سافتور» (From Software) با سری «سولز» به آنها دست یافت؛ استانداردی در نسل جدید با نام «سولز لایک» (Souls Like) ایجاد شد. بسیاری از توسعهدهندگان سراغ خلق بازیهای اکشن نقش آفرینی با فرمول موفق سری «ارواح تاریک» (Dark Souls) رفتند؛ بدین شکل زیر سبک جدیدی در صنعت شکل گرفت. سرمشقی که در کیفیت آن شکی نبود، اما سطح کیفی کلونها سینوسی حرکت میکرد و میکنند. برخی فقط یک کپی محض از سری ارواح هستند، ولی برخی ایدههایی تازه را به زیر سبک نوین هدیه دادهاند. قطعا بازی The Surge یکی از آنهاست. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد و بررسی بازی The Surge: Augmented Edition همراه دنیای بازی باشید.
عصر انحطاط بشر: نقد و بررسی بازی The Surge: Augmented Edition
سال گذشته The Surge با کسب ایده از سری ارواح تاریک در فضایی علمی تخیلی عرضه شد. علی رغم سطح کیفی مناسب، بازی آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت. اما اثر آن قدری در بخش تجاری موفق بود که حالا به فرانچایز تبدیل شده و قرار است در سال ۲۰۱۹ شاهد انتشار نسخهی دوم آن باشیم. علاوه بر اینکه امسال چند بستهی الحاقی مناسب هم برای بازی اول منتشر شد. دو محتوای دانلودی The Surge بسیار حائز اهمیت هستند. اولی با نام «پیاده روی در پارک» (A Walk in the Park) شما را به یک شهر بازی میفرستد و دومی با نام «خوب، بد، بهبود یافته» (The Good, The Bad, And The Augmented) شما را به دستگاه شبیهسازی با فضای وسترن روانه میکند. بقیهی بستههای الحاقی زره و اسلحه جدید به بازی افزوده و ارزش نسخهی بهبود یافته را بیشتر کردهاند. ابتدا بهتر است کوتاه The Surge را بار دیگر بررسی کنیم.
در آینده، جایجای زمین به فضایی پادآرمان شهری تبدیل شده. منابع اولیه روبه اتمام است؛ خدمات اجتماعی دچار تنش شده و بیماریهای محیطی همهگیر. سازندگان سعی کردهاند با The Surge تصویر مبهمی از آینده را ارائه دهند که تکامل تکنولوژی در ارتباط با جامعه و محیط زیست، منجر به دوران انحطاط بشریت شده است. در شروع، کنترل شخصیتی با مشکلات حرکتی، روی صندلی چرخدار به مخاطب واگذار میشود و بعد حضور در یک کمپانی برای تعبیه اسکلت مکانیکی روی بدن که تواناییهای از دست رفته را باز میگرداند. اتفاقی رخ میدهد که موجب بیهوشی شخص میشود و پس از بازگشت به هوشیاری، مخاطب میماند و سوال اینکه چه اتفاقاتی رخ داده است. با اینکه روایت بیشتر مواقع غیر مستقیم و از طریق نوارهای ضبط شده دنبال میشود، اما شخصیتهای فرعی دیالوگ دارند و تعدادشان مانند سولز محدود نیست. قابلیت انتخاب دیالوگ هم فراهم شده، اما جز قبول کردن ماموریتهای جانبی و دریافت اطلاعات بیشتر، کاربرد چندانی ندارد. بگذریم؛ چرا که The Surge موارد مهمتری برای ارائه به مخاطب دارد.
طراحی، بخشی است که The Surge را در جایگاه والایی قرار داده و طراحی گیمپلی بخشی است که بازی به راستی در آن میدرخشد. این اثر توانسته در سطح بالاتری نسبت به «اربابان سقوط» (Lord of the Fallen) ساختهی پیشین این تیم آلمانی Deck13 Interactive قرار بگیرد، زیرا اهدافی فراتر از یک بازی شبیه به ارواح تاریک را دنبال میکند. بخشی از سیستم مبارزات به آنالوگ راست منتقل شده است. بدین شکل که میتوان در شش جهت اعضای مختلف بدن دشمن را برای ضربه زدن انتخاب کرد. ضربه به قسمت بدون زره بدن دشمنان، باعث مرگ سریعترشان میشود، اما ضربه به بخشهای با زره فلسفهی جدیدی را در The Surge تعریف کرده است. اگر میزان انرژی شما به حد لازم برسد، میتوانید با یک تمامکنندهی جذاب و خشن، بخشی از بدن دشمنان را که همواره مورد ضربه قرار داده بودید جدا کنید. پس از مرگ دشمن، میتوان زره آسیب دیدهی این بخش از بدن را لوت کرد و با مهندسی معکوس زرهی مشابه ساخت. جاخالیدادن، دفاع کردن و ضد حمله در کنار مدیریت سطح استقامت از سیستم مبارزات The Surge و خلاقیت آن در جهتدهی به ضربات، سازوکاری را پدید آورده که قابل توجه است. شاید بیراه نباشد اگر سیستم مبارزات بازی را بهترین و خلاقانهترین بین عناوین اکشن نقش آفرینی در سالهای اخیر بدانیم. هرچند مشکلاتی در «هیتباکس» (Hit Box) وجود دارد، اما روی کلیت کار تاثیر چندان منفی نداشته است.
با کشتن دشمنان مقداری ضایعات فنی به دست میآید. مانند ارواح در دارک سولز، بعد از مرگ این منابع اولیه را از دست خواهید داد و تنها یک بار شانس به دست آوردن مجدد آنها را در محل مرگ قبلی خواهید داشت. در هر مرحله مراکز بهداشت وجود دارد که نقش «بنفایر» سولز را در Surge بازی میکند. با استفاده از ضایعات فنی میتوان در این مراکز زره و سلاح جدید ساخت و سطح شخصیت خود را ارتقا داد. با ارتقا سطح میتوان از ایمپلنتهای به دست آمده در طول مراحل، برخی را انتخاب کرد. انتخاب ایمپلنت همجهت با سبک بازی هر شخص، عمق بیشتری را به گیمپلی هدیه داده است. اسلحه هم به همین شکل متنوع هستند و با استراتژی نبرد هر شخص قابلیت جایگزینی دارند.
با عشق از آلمان
در بستههای الحاقی، گیمپلی تغییر چندانی را به خود ندیده است. البته سازوکار بینقص بازی در این بخش جای تغییر چندانی هم ندارد. سختی چالش برانگیز The Surge به دو محتوای دانلودی اصلی آن هم راه یافته است. بهتر خواهد بود که برای تجربهی بستههای الحاقی از New Game+ استفاده کنید. میتوان از مرحلهی دوم بازی به هر دو بسته الحاقی دسترسی داشت. لازم نیست برای ورود به بستههای الحاقی چندان وقت صرف کرد.
مطابق بازی اصلی، طراحی مراحل «پیاده روی در پارک» و «خوب، بد، بهبود یافته» جلب توجه میکند. البته این مورد بیشتر در محتوای اول که محیطی جدید را به بازی افزوده مشهود است و بستهی الحاقی دوم ساختاری اپیزودی و خطی دارد. باز کردن میانبرها و تشخیص محل جایگیری و نوع حرکت دشمنان در The Surge همیشه لذت بخش بوده است. «پیاده روی در پارک» مشابه بازی اصلی دنبال میشود که در آن تنها دشمنان جدید و محیط تازه دیده میشود. پیشبرد بازی زیر نور و در روشنایی، هدیه بزرگ این بستهی الحاقی به آن دسته از طرفدارانی است که تاریکی بیشتر مناطق The Surge حسابی آزارشان داده بود. در «خوب، بد، بهبود یافته» وارد یک شبیهساز با تم وسترن میشوید که با توجه به محبوبیت «رستگاری سرخپوست مرده» در سال جاری، انتشارش چندان عجیب نیست. در این بخش وارد مراحی خطی خواهید شد که میتوان با اعمال محدودیت در آنها جایزه بیشتری دریافت کرد. مثلا میتوان تنظیم کرد که بازی حالت سیاه و سفید به خود بگیرد یا استفاده از بازیاب سلامتی محدود باشد.
نکتهای که در طراحی مراحل «خوب، بد، بهبود یافته» اعمال شده؛ مربوط به استفاده از عناصر محیطی میشود که تنها نکتهی برتری آن نسبت به بقیه بازی است. مثلا بین مراحل ریل قطاری وجود دارد که هر از چند گاهی، واگنی از آن عبور کرده و به آنچه سر راهش باشد، آسیب وارد میکند. شاید جذابیت این بخش در حد بستهی دیگر در حالت داستانی نباشد، اما چالشهای آن میتواند بارها و بارها شما را به خود گرفتار کند.
در «خوب، بد، بهبود یافته» ۹ ایپزود تعبیه شده که هر کدام چالش مخصوص به خود را دارد. با تمام کردن هر اپیزود، میانبرها در دسترس خواهند بود که میتوان با کمترین درگیری، خود را به غول آخر آن مرحله رساند. احتمالا در راه شکست هر اپیزود، بارها و بارها باید آن بخش را تکرار کنید و میتوان گفت که این بستهی الحاقی برای افزایش تجربهی بازیکنان تا پیش از انتشار نسخهی دوم ساخته شده است. غول آخرها مشابه هستند؛ اما در هر اپیزود سناریوی مبارزه با آنها متفاوت کار شده است. برای کاهش سختی، آیتم جدیدی با نام سکههای شانس در این محتوای دانلودی گسترشدهنده افزوده شده که پس از مرگ، شانس مبارزهی مجدد با غول آخر را به مخاطب میدهد.
بزرگترین تغییر بازی در «پیاده روی در پارک» تمرکز بر محیط جدید است. این بستر روایت که در داستان جایگاه مهمی دارد، بیش از پیش حس کاوش را در بازی تقویت کرده است. اتفاق عجیب باعث شده تا عوامل پارک حالا آن را به جای مکان تفریحی، به مکانی مخوف تبدیل کنند. طراحی محیطی و ساختار مراحل، همچنان بزرگترین نقطهی قوت این بسته الحاقی در کنار سیستم مبارزات هستند که دست نخورده از The Surge به آن منتقل شده است. تعداد و تنوع دشمنان هم بیشتر شده که زره و اسلحه جدید را برایتان به ارمغان میآورند. برخی از دشمنان الگوی حرکتی در حمله و دفاع جدیدی نسبت به بازی اصلی را همراه دارند که این موضوع روح تازهای در بطن اکشن دمیده است. نکتهی منفی این بستهی الحاقی را باید در اسلحه و زرههای آن جستوجو کرد. جایی که ابزار چندان قدرتمندی به شما داده نمیشود و ترجیح بازیکن استفاده از امکانات بهبود یافتهی پیشین است.
نقل قول آینده: جمعبندی نقد و بررسی بازی The Surge: Augmented Edition
مانند بستر روایتش، گویی مکانیکها و سیستمهای The Surge روایتگر آینده هستند. در تجربهی ساعات اول، بازی به سبب درجهی سختی بالا، مرگهای پرتعداد را برای مخاطب رقم میزند. این مرگهای پرتعداد، شروع دوبارهی بازی در مراکز درمان و تلاشهای مجدد ممکن The Surge را عنوانی پرتکرار جلوه دهد. اما در همین حین اکشن متفاوت و متکی به استراتژی و تفکر بازی، مخاطب را به ادامه تشویق میکند. سپس سیستم زرهها و ایمپلنتها در سطوح بالاتر به دست میآید و دسترسی به میانبرها ممکن میشود، آنگاه سازندهی آلمانی بازیکن را جذب کرده است. اگر سختی The Surge در ساعات اولیه شما را از تجربهی این اثر ناامید نکند، اواسط بازی عاشق آن خواهید شد و بستههای الحاقی را هم با شوق شروع خواهید کرد و به پایان خواهید رساند. اگر از دوستداران نقش آفرینیهای اکشن هستید، تجربهی نسخهی بهبود یافتهی The Surge را از خود دریغ نکنید، چرا که به زودی نسخهی دوم آن از راه خواهد رسید. این ورژن کامل از بازی، میتواند به راحتی تا بیش از ۲۰ ساعت سرگرمتان کند.
Resolution
Platform: Xbox One– Score: 8.5 out of 10
If you are into action RPG’s, do not miss the chance to play this one. The Surge’s mindful action makes it highly replayable and its The Surge: Augmented Edition has enough content to entertain you for more than 20 hours.
(نقد و بررسی بازی The Surge: Augmented Edition بر اساس نسخهی منتقدین بازی بود که توسط ناشر آن یعنی Focus Home Interactive برای دنیای بازی ارسال شده است.)
به نظر من دارک سولز بازی بسیار سختی هستش ولی هنر from software اینجاست که میتونی با این سختی رابطه برقرار کنی یعنی در مبارزات دارک سولز ،مردن نوعی نقشه خوانی برای از بین بردن طرف مقابل هستش و بعد چند ساعت قلقگیری، پیروزی در راه است…بازی سخته ولی منطقی و این کارو کردن کار هر استودیو نیست… بعد اتمام بازی به زجری که کشیده پی برده با خودش گفته زیادم متعادل نبودها
سختی نامتعادل یعنی غیر منطقی یعنی حریف بدون هیچ منطق و اصولی از شما قویتر هستش این یعنی اعصاب خورد کنی…
منتقد میگه این سختی که بر مبنای استراتژی و تفکر در بازی هستش مخاطب رو تشویق میکنه این یعنی سختی متعادل هستش که با نکته منفی بازی در تناقض هستش…
ظاهرا منتقد اعصابش از پولاد بوده که سختی نامتعادل در حین بازی براش متعادل شده!!!!!
نقد عالی بود مرسی
سختی نامتعادل برخی مراحل و تکرار مکررات
این عامل رو به عنوان یه پارامتر منفی در بازی یاد کردید برای من که خیلی تاثیر گذار بود.از نظر من تمام مراحل بازی سختی نامتعادلی داشت و فقط سازنده ها با تکرار کردن مبارزات و خسته کننده کردن آن در تلاشند مثلا بازی رو مشکل کنند.همین مسئله باعث شد من اصلا از این بازی خوشم نیاد