نقد بازی Monster Boy and the Cursed Kingdom
افراد استودیویی به نام «لیزاردکیوب» Lizardcube در سال ۱۹۸۹ آخرین بازی خود از مجموعه پسر شگفتانگیز (Wonder Boy: The Dragon’s Trap) را منتشر ساخت. افراد این مجموعه بعد از حدود ۳۰ سال مجدداً گرد هم آمدند و این نسخه را بازسازی کردند. در همان زمان آنها اعلام کردند در حال تولید نسخهی جدید این سری با نام پسر هیولا و پادشاهی طلسم شده (Monster Boy and the Cursed Kingdom) هستند. این محصول توسط دو شرکت FDG Game و The Game Atelier برای همهی کنسولهای نسل هشتم و ویندوز عرضه شده و قصد داریم در ادامه بررسی کنیم که آیا توانسته موفقیت گذشتهی خود را تکرار کند یا خیر؟ در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Monster Boy and the Cursed Kingdom همراه دنیای بازی باشید.
نفرین هیولایی سرزمین هیولاها
داستان بازی پسر هیولا در مورد سرزمینی است که توسط هیولاها احاطه شده. در ابتدای داستان عموی شخصیت اصلی بازی با نام جین به دلایلی نام معلوم به طلسمی خطرناک دستیافته همهی انسانها را به حیوانات مختلف تبدیل میکند. جین برای متوقف کردن عموی خود به مقابله با وی میپردازد؛ اما شکستخورده به یک خوک تبدیل میشود. حال شما وظیفه دارید با کنترل جین پرده از حوادث پشت پرده برداشته، طلسم خود و دیگر اهالی را بشکنید.
داستان بازی روایتی مناسب و پیچیدهتری نسبت به قبل دارد؛ اما همچنان بسیار کند روایت میشود. با وجود این شما این مسئله را حس نخواهید کرد؛ زیرا حوادث جانبی بسیاری در میانهی راه رخ میدهند که روایتهای کوتاهمدت و متنوع آن جلوی یکنواخت شدن این بخش را میگیرد.
پسر هیولا
بازی مورد بررسی در سبک پلتفرمر دو بعدی ساخته شده و عناصری هرچند کم از نقشآفرینی و حل معما نیز در آن دیده میشود. از تغییرات اصلی بازی حذف حالت روگلایک (Rogue-like) گونهی آن است. دیگر با مردن آیتمهای خود را از دست نداده و به شهر اصلی بازنمیگردید؛ بلکه در نقاط مختلف بازی محلهایی برای ذخیرهسازی وجود دارد. همچنین، در بخشهایی خاص از مراحل نیز چک پوینتهایی قرار داده شده است.
همانطور که گفته شد، شما نقش پسری به نام جین را دارید که طلسم شده و قصد دارد به حالت انسانی بازگردد. درست مانند گذشته به مرور زمان در روند بازی قابلیتهای جدیدی به دست خواهید آورد و به حیواناتی مانند خوک، مار، شیر، قورباغه و اژدها تبدیل میشوید که هر یک نقاط ضعف و قوت خود را دارند. نکتهی مثبت این که دیگر نیازی نیست برای جابهجایی بین هیولاهای مختلف به مکانهای خاص رفته یا شمشیری مشخص را به دست بگیرید و در لحظه امکان انجام این کار را دارید.
تنوع تواناییهای هر یک از هیولاهایی که به آن تبدیل میشوید نسبت به پسر شگفتانگیز بسیار بیشتر شده است. برای مثال وزغ میتواند زبان خود را دراز کرده، تاب بخورد، آیتمها را با خود حمل کند، در آب شنا کند یا با بلعیدن حشرات به جای کشتن آنها جان خود را پر کند. در مقابل مار قدرت بسیار کمی داشته، اما توانایی مسموم کردن یا عبور از حفرههای کوچک را دارد.
در حالت خوک به هیچیک از تجهیزات خود دسترسی ندارید؛ اما از بویایی قوی برخوردار بوده و میتوانید راههای مخفی را جستجو کنید یا جادو به کار ببرید. نکتهی مثبت این که برخلاف گذشته دیگر جادوها آیتمهایی نمایشی نیستند و برای پیشروی در داستان مجبور خواهید بود از آنها استفاده کنید.
در رابطه با محیطها نیز باید گفت نقشهی بازی به شدت گسترده است و در همهی گوشههای آن، یک راه مخفی وجود دارد. این محیطها از کف اقیانوس تا بالای ابرها و دل آتشفشان متفاوت هستند.
گفته شد که هر هیولا قابلیتهای خاص خود را دارد؛ اما معماها و راههای مخفی موجود در بازی تنها با کمک آنها در دسترس قرار نمیگیرند. هر سلاح، زره، سپر، قدرت جدید یا حتی کوچکترین آیتمی که به دست میآورید به وضوح در افزایش تواناییهایتان دیده میشوید و میتوانید پیشرفت خود را به خوبی حس کنید. برای مثال، نوعی سپر نور را بازتاب میدهد و سلاحی دشمن را به آتش کشیده یا منجمد میکند. همچنین، چکمههایتان ممکن است قابلیت پرش دوبل، حرکت روی مواد مذاب یا ابرها را به شما اعطا کنند که تنوع معماها را به شدت افزایش میدهند. به علاوه، همهی این تجهیزات قابل آپگرید هستند تا حتی خصیصههای بیشتری را نیز در اختیاران بگذارند.
مبارزات بازی نیز با توجه به توانایی شخصیتها و سلاحهایی که حمل میکنند از تنوع بالایی برخوردار است. اینبار به جای اینکه تنها رنگ دشمنها تغییر کنند، انواع و اقسام آنها را از یک قارچ تا ارواح مشاهده میکنید که هر یک شیوهی خاص مبارزه خود را دارند؛ بنابر این، مرتباً بین تجهیزات و هیولاهای مختلف باید سوییچ کنید. از طرفی اگر بازی تشخیص دهد در بخشی از آن گیر کرده و برای مثال در شکست دادن یکی از باسها دچار مشکل شدهاید. سطح مبارزه را کاهش میدهد و برای مثال قلبهای شما را با دادن آیتمهای اضافی در میان درگیری پر نگه میدارد.
در بازی پسر هیولا تنها نیستید و در مواردی یک همراه نیز برای پیشروی به شما کمک میکند. به علاوه، تنها کار شما در این بازی مبارزه و حل معما نیست، بلکه باید در مواردی آرامش خود را حفظ و مخفیکاری کنید. همین مسئله جلوی تکراری شدن بازی را میگیرد.
در طول بازی مشکل خاصی در بخش گیم پلی دیده نشد تا جلوی لذت بردن شما را بگیرد؛ تنها یک مسئله است که ممکن است کمی آزاردهنده به نظر برسد و شما را مجبور به پیکسلگردی کند. در هنگام عبور از مناطق مختلف به دفعات مشاهده میکنید با رفتن به محلها و رسیدن به پیکسلهایی خاص که هیچ نشانهای هم ندارند، به شما سکه داده میشود. از آنجایی که هیچ منطقی برای این مسئله وجود نداشته و حتی ممکن است در زمان پرش و وسط آسمان، ناگهان سکه بهدست آورید، احتمالاً آزرده خواهید شد. البته، از آنجایی که سکههای کسب شده زیاد نیست و راههای بسیار دیگری برای جمعآوری آنها وجود دارد، این مسئله آسیبی به بازی نمیرساند.
از اعماق دریا تا بلندای آسمان
طراحی فنی و هنری بازی به خوبی انجام شده و در همهی محیطها حتی تاریکترین آنها رنگهای شاد به وفور دیده میشود. جزئیات گرافیکی بسیار بالا و چندلایه است و از آنجا که در بعضی موارد بازی به پسزمینه نیز کشیده میشود، باید به خوبی همهجا را با چشم خود دنبال کنید. طراحی پویانماییها و هیولاها نیز به خوبی صورت گرفته و تفاوت آنها حتی در نژادهای مشابه نیز بهخوبی قابل مشاهده هستند.
اصلیترین مسئلهی آزاردهنده، قابلیت لرزش دستگاه در محیطها و هنگام مبارزات است. این مسئله بهخودیخود بد نیست و شما را بیشتر وارد بازی میکند؛ اما در مواردی، حتی زمانی که در محل ذخیره بازی قرار دارید و خطری تهدیدتان نمیکند، بدون توقف به لرزش خود ادامه میدهد تا جایی که ممکن است ترجیح دهید آن را غیرفعال کنید.
موسیقیها و صداهای بازی نیز نسخهای بهبود یافته از همان نمونههای قدیمی هستند که تعدادی جدید نیز به آنها اضافه شده است. با وجود اینکه با توجه به شرایط و محیط موسیقی عوض میشود تا حس تکرار به مخاطب دست ندهد، تعداد آنها بسیار کم است.
شکستن طلسم پادشاهی هیولاها
بازی پسر هیولا برخلاف رنگهای شاد و محیطهای زیبا، در ابتدا دارای مبارزاتی بسیار سخت است؛ اما با کسب قابلیتهای بیشتر به مرور زمان متعادل خواهد شد. همچنین چینش مراحل و آیتمها به گونهای است که با پیشروی و به دست آوردن هم آیتم جدید احساس رضایت خواهید کرد. پسر هیولا با توجه به نوع بازی شما، اهمیت دادن به راههای مخفی یا پیمودن صرف بخش داستانی حداقل ۱۰ تا ۲۰ ساعت شما را سرگرم خواهد کرد. در نهایت، باید گفت پسر هیولا و پادشاهی نفرین شده به خوبی میتواند شما را سرگرم کند. همچنین، اگر از طرفداران قدیمی این مجموعه باشید پس از گذشت چند دهه میتوانید خاطرات خود را با انجام آن تا حدی دوباره زنده کنید.
Resolution
Platform: Nintendo Switch – Score: 8 out of 10
Despite feeling some deficiencies like a high degree of difficulty in the starting battles and insufficient soundtracks, Monster Boy and the Cursed Kingdom is a very entertaining title, and it makes you forget those negativities when you keep playing it.
(نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی Monster Boy and the Cursed Kingdom بود که توسط ناشر آن یعنی FDG Entertainment برای دنیای بازی ارسال شده است.)