نقد بازی Narcosis
استفاده از ایده اعماق اقیانوس و فرو رفتن در رمز و راز های این قسمت از هستی در طول مدتها سوژهی بسیاری از رسانههای مختلف قرار گرفته است. فیلم، کتاب و در آخر بازیهای ویدئویی به مراتب از داستانهای اعماق اقیانوسها برایمان تعریف کردهاند. استدیو «Honor Code, Inc» در آخرین اثر خود یعنی «Narcosis» به همین موضوع پرداخته است و سعی دارد داستانی رمزآلود و البته ترسناک را برایمان تعریف کند. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Narcosis همراه دنیای بازی باشید.
داستان همیشه از مهمترین قسمتهای عناوین مرموز و خوفناک است. Narcosis که در سبک اول شخص قرار دارد، داستان چند دانشمند را برایمان روایت میکند که به خاطر انجام یک سری آزمایشات و تحقیقات مختلف به دل اقیانوس زدهاند. این گروه از دانشمندان در اعماق اقیانوس پایگاهی بزرگ و پیچیده برای خود ساختهاند که از قضا بر اثر یک اتفاق این پایگاه دچار سانحه شده و بخشی از آن از بین میرود. این اتفاق چند تن از کارکنان و دانشمندان زیر اقیانوس را نیز تحت شعاع قرار داده و از بین میبرد. حال این شخصیت بازی است که باید تلاش کند تا خود را از این مهلکه نجات داده و در صورت امکان خود را به بازماندگان حادثه برساند. داستان Narcosis در همین روند کلیشهای خلاصه می شود. با این که در طول بازی با اندک اتفاقات جالب داستانی روبرو می شویم اما این حس کلیشه و تکرار و البته تاریخ مصرف گذشته همچنان روی بازی سنگینی کرده و کیفیت داستان بازی را از بین میبرد. استدیو Honor Code, Inc سعی کرده است تا با تزریق برخی فایلها و ارائه دادن سرنخهای مختلف به صورت یادداشتهای به جا مانده یا دفاتر خاطرات در گوشه کنار پایگاه، به داستان بازی جذابیت ببخشد، البته تا حدودی موفق به این کار شده و اگر زیاد به جزییات توجه کنید از این روند راضی خواهید بود اما در نهایت و در انتهای داستان حس و حال مثبت و موفقی را ارائه نمیدهد.
اما بزرگترین ضعف بازی بعد از داستان، گیمپلی و طرحی مراحل آن است. بعد از گذراندن دقایق افتضاح ابتدایی بازی مثلا میخواهد تازه شروع شود و با ورود به اولین بخش از پایگاه و الوین احساس امنیت در واقع اولین قدم وضعیت بد بازی نیز رقم میخوردم. گیمپلی در Narcosis کند و بسیار خسته کننده است. سازندگان سعی کردند تا با تزریق فضایی دلهرهآور و مرموز و همراه کردن این اتمسفر با کند بودن شخصیت، گیمپلی منطبق با استانداردها و دنیای زیر آبی را به مخاطب منتقل کنند اما متاسفانه نتوانستند در این مقوله موفق عمل کرده و اثر نهایی بسیار خسته کننده و در نهایت اعصاب خرد کن میشود. درست است که قرار گرفتن در داخل لباس غواصی خود عاملی است بر کند شدن حرکت، اما نباید عاملی باشد بر عذاب کشیدن مخاطب، چه در حال حرکت باشد، چه زمانی که اکسیژن تمام کرده و نفسهای آخر را میکشد و چه زمانی که قصد مبارزه و فرار کردن از دست دشمنان یا به عبارتی موجودات خطرناک زیر آب باشد. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند و گیمپلی بازی را به یک اثر افتضاح تبدیل کردهاند. در طول بازی شاید به ندرت پیش آید که با موجودات درگیر شوید. اما در همین اندک موارد نیز تنها سلاح شما یک چاقوی کوچک است که آن هم به هنگام اعمال یا قصد بر زدن بسیار کند و آرام عمل میکند. مخاطب تا بیاید ضربهای را بزند خود و هفت جدوآبادش خرد شده و اگر زمان بندی مناسبی نداشته باشد حتما آسیب خواهد دید. خوشبختانه از این قبیل از درگیریها در طول بازی به ندرت پیش میآید و توجه سازندگان به بخش مخفی کاری و فرار کردن از دست دشمنان خلاصه میشود.
خط سلامتی شما همان کپسول اکسیژن شما خواهد بود. بزرگترین چالش بازی نیز پیدا کردن کپسولهای اکسیژن و استفاده از آنها است. مصرف اکسیژن در شرایط سخت و نفسگیر بیشتر میشود و این امر سبب میشود تا چالش مدیریت مصرف اکسیژن از بخشهای کلیدی بازی محسوب شود. همانطور که اشاره کردیم مخفی کاری بخش اعظمی از بازی را تشکیل میدهد و مخاطب باید در اکثر مواقع به جای درگیری و نشان دادن خود به موجودات زیر آب، مخفی شده و از محیط برای فرار کردن از دید دشمنان استفاده کند. استفاده از منور یا شعله افکن نیز از دیگر موارد راهبردی در گمراه کردن دشمنان و البته روشن کردن مسیر برای خود و پیدا کردن راه نیز استفاده میشود. متاسفانه وضعیت افتضاح در طراحی مراحل باعث شده است تا در اکثر مواقع شخصیت در میان بازی گم شده و حتی تن به خودکشی میدهد تا بلکه از محل ذخیره شده قبلی بازگردد و بازی را مجددا شروع کند. بخش مهم دیگری از بازی نیز پازلها تشکیل میدهند. حل کردن پازلها در نوع جذاب است و شاید تنها بخش مثبت و قابل توجه این عنوان همین پازلها و روشهای حل کردن آن باشد. اما متاسفانه همین بخش نیز به خاطر طراحی مراحل ضعیف، ناکارآمد شده و اثر مثبت خود را از دست داده است. عنوان Narcosis حتی در امر موسیقی نیز خوب عمل نکرده و بعضی اوقات یا به کل موزیک فراموش شده یا وقتی مینوازد، بیشتر اعصاب خرد کن شده و ماهیت اثر به عنوان این که بتواند در لحظات حساس ترس و دلهره را به مخاطب منتقل کند از بین میبرد. از آن طرف صداگذاری بازی خوب و قابل تامل است.
Resolution
Platform: PS4 – Score: 4 out of 10
The journey to the depths of oceans is a horrific one by itself, but if you take this journey by playing Narcosis, it will become agonizing as well.
(نقدی که مطالعه کردید، بر اساس نسخهی منتقدین بازی Narcosis بود که توسط ناشر آن یعنی Honor Code, Inc. برای دنیای بازی ارسال شده است.)