نقد بازی Mortal Kombat 11
اگر از شما بپرسند با شنیدن کلمهی خشونت، اولین چیزی به که به ذهنتان خطور میکند را نام ببرید، به جرات میتوان گفت اکثریت بازیکنان نام «MK» Mortal Kombat را به زبان خواهند آورد! اگر بگوییم خشونت عنان گسیخته و اجرای فنون مرگبار موسوم به Fatalityها در MK بزرگترین دلیل جذابیت این سری است، اغراق نکردهایم. بازی MK11 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با پیشرفتهای قابلی توجهی در تمام زمینههای ممکن و خشنتر و مرگبارتر از همیشه به میادین بازیهای مبارزهای بازگشته است. با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Mortal Kombat 11 همراه دنیای بازی باشید.
معمای زمان
پس از شکست Shinnok توسط «کسی کیج» Cassie Cage در نبردی مرگبار، «رِیدِن» Raiden که اکنون توسط نیروی Jinsei آلوده و فاسد شده است، برای پیشگیری از هرگونه هجوم از جانب دیگر دنیاها به سیارهی زمین، ضد حملهای را برای تهدید دشمنان قدیمی طرحریزی کرده و این کار را ابتدا از دنیای مردگان یعنی Netherrealm شروع میکند. عملیات موفقیتآمیز بوده اما شرایط آنگونه که انتظار میرود ادامه پیدا نکرده و الههی زمان به نام «کرونیکا» Kronika که قادر به تغییر بازههای زمانی مختلف و ادغام آنها است، اقدامات رِیدِن و دستکاری او در زمان را مانع وقوع سیل طبیعی رویدادها در تاریخ دیده است. او طرح بزرگی را برای بازنویسی تاریخ پیاده کرده که به موجب آن، رِیدِن را از زمان حذف میکند.
از همین ابتدا میتوان انتظار داستان بسیار خوب و جذابی را داشته باشید؛ چرا که به لطف قابلیت تغییر زمان کرونیکا، شاهد بازگشت شخصیتهای قدیمی به تایملاین جدید و رویارویی نسخهی جوانتر شخصیتها با نسخه کنونی خود هستیم. به عبارتی، اتفاقاتی که تا پیش از نسخه MK11 به وقوع پیوستهاند، به نوعی اهمیت خود را از دست میدهند و اکنون شاهد به وجود آمدن تایملاینی هستیم که مرگ یا زندگی، نقش به شدت به سزایی در شکل گیری آینده آن دارد.
داستان قدرتمند MK11 به واسطهی صحنههای سینمایی و دیالوگهای جذاب بین شخصیتها که بعضا با چاشنی طنز مخلوط شدهاند و در کنار آن مبارزات خونین این بازی، روایت میشود. همچنین در حین برخی از قسمتها قادر به انتخاب یکی از دو شخصیت مورد نظر خواهید بود. داستان به لطف کارگردانی بسیار خوب و دقیق تا آخرین لحظه مخاطب را به خود جذب خواهد کرد و صحنههای شوکهکننده و پایان بسیار زیبای این عنوان سبب شده تا عنوان MK11 یکی از بهترین خطوط داستانی و روایت را در تمامی عناوین این سری رقم بزند.
با تمامی این اوصاف، این بخش خالی از نقص نبوده و در برخی قسمتها شاهد پرداخت ضعیف شخصیتها به خصوص شخصیتهای منفی و کم و بیش رد و بدل شدن دیالوگهای بیمحتوا هستیم. علاوه بر این، برخی از شخصیتها که در عنوان پیشین در نقشهای اصلی قرار داشتهاند، اکنون نقشی بیشتر از سیاهی لشگر را ایفا نمیکنند و برخی دیگر نیز تنها برای مدت اندکی در داستان حضور داشته و در نهایت برخی بدون هیچگونه پیشزمینهی داستانی و بدون آن که معلوم شود چگونه با دیگر شخصیتها از قبل آشنایی دارند، در داستان حضور مییابند و از تمام پتانسیل آنها استفاده نمیشود.
دقیقتر، حسابشدهتر، حرفهایتر
اما در زمینهی گیمپلی به جرات میتوان گفت با بهترین نسخه MK روبرو هستیم و سازندگان برای تحقق این امر دست به خلق گیمپلیای دقیقتر و حرفهایتر از گذشته زدهاند. اگرچه هستهی گیمپلی همانند عناوین قبلی این سری و سری Injustice است، اما نقطه تمایز آن را باید در نحوهی اجرای کامبوها، فریمهای حرکات و گیمپلی مبتنی بر واکنش رقبا جستوجو کرد. بر خلاف عنوان پیشین، دیگر خبری از کامبوهای طولانی و سهولت در اجرای آنها نیست و برای اجرای کوچکترین کامبوها باید زمانبندی و فاصله دقیقی داشته باشید. به لطف گیمپلی مبتنی بر واکنش، شاهد اضافه شدن Footsie به مبارزات و استفاده تمام و کمال از اشتباهات ناخواسته رقبا برای وارد کردن بیشترین دمیج هستیم. لازمهی دانستن فریمهای حرکات خود و رقبا بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته و دانش شما از این اطلاعات به ظاهر ناچیز، در مسابقات مزیت بزرگی برای شما به ارمغان آورده که خوشبختانه به برتری شما به حریف در موقعیتهای مختلف میانجامد. تنها با توقف بازی و رجوع به لیست حرکات، اطلاعات به شدت کاملی از هر حرکت از جمله فریمهای حرکات، داشتن یا عدم داشتن برتری هر ضربه در شرایط مختلف و نوع ضربه ارائه شده است که برای بازیکنان زیرک، منبع سرشاری از اطلاعات مفید به حساب میآید که با استفاده از این اطلاعات به راحتی میتوانند مبارزات مختلف را به نفع خود به اتمام برسانند.
چنانچه نیاز به آموزش و یادگیری موارد ذکر شده داشته باشید، بخش آموزشی یا همان Tutorial به کامل و جامعترین حالت ممکن در بازی گنجانده شده است. بخش آموزشی به خوبی از سطوح ابتدایی قابلیتها مکانیزمهای بازی را توضیح داده و به سطح پیشرفته خاتمه پیدا میکند. این بخش به قدری موارد لازم را به خوبی توضیح میدهد که به عقیدهی نگارنده، باید به عنوان الگویی برای دیگر فایتینگها که فاقد این بخش هستند، در نظر گرفته شود.
قابلیت دویدن که در شماره پیشین وجود داشت، به طور کلی حذف شده است و شاهد Dashهای قدیمی هستیم. از طرف دیگر، نوار X-Ray که به واسطه آن میتوانستید یکی از سه حالت شکستن کامبوهای حریف، ارتقا ضربات و اجرای X-Ray را اجرا کنید نیز به کلی حذف شده است و اینبار در قالب دو نوار جدید تحت عناوین Defense Meter و Offense Meter در بازی گنجانده شدهاند. که هر کدام ویژگیهای به خصوصی را ارائه داده و در صورت خالی شدن، به مرور زمان پر میشوند. استفاده از نوار Defense و همانطور که از نام آن پیداست، به منظور قابلیتهای دفاعی صورت میگیرد که میتوان کامبوهای حریف را شکست یا دفاع خود را تقویت کرد. نوار Offense نیز برای ارتقاء Special Moveها تدارک دیده شده است که در مورد هر حرکت متفاوت بوده و در صورت اجرا، شرایط متفاوتی را به وجود میآورد.
ضربات قدرتمند X-Ray جای خود را به Fatal Blow داده است و بر خلاف گذشته، تنها یک بار در هر مبارزه و تنها در صورتی که خط سلامتی شما زیر ۳۰% باشد، قادر به استفاده از آن خواهید بود؛ که منجر به صحنهای سینمایی و دمیج بسیار بالایی به حریف خواهد شد. تغییرات لحاظ شده در سیستم اجرای این حرکت سبب شده تا برخلاف گذشته، تنش بیشتری در اواخر هر راند به بازی تزریق و در عین حال فرصتی برای بازگشت دوباره به بازیکنان داده شود. با این حال استفاده درست و به موقع از این ضربات نیازمند دقت بالا و زمانبندی دقیق است و در صورتی که حریف ضربه شما را دفاع کند، تاوان سنگینی خواهید پرداخت!
قابلیت جالب و منحصر به فرد دیگری که به بازی افزوده شده، قابلیتی تحت عنوان Krushing Blow است که به نوعی نسخهی کوچک شدهی X-Rayهای قدیمی به شمار میرود و در صورتی که شرایط ذکر شده برای فعال شدن آنها برقرار شود، شاهد سکانس سینمایی کوتاهی و شکستن استخوانها و آسیب دیدن دیگر اعضا و جوارح هستیم. با اینکه این قابلیت در نوع خوب جالب بوده و سلاح قدرتمندی به شما میرود، اما پیشنیاز اجرا کردن آنها برای برخی شخصیتها و برخی از حرکات، به طرز عجیبی سخت و در برخی موارد مسخره به نظر میرسند؛ به طوری که استفاده از آنها بعید به نظر میرسد.
دریای بیکران محتوا
افرادی که سری MK را به صورت غیرحرفهای و صرفا برای گذراندن اوقات فراغت خود دنبال میکنند، به خوبی با محتوای بخش تک نفره آشنا هستند و عنوان MK11 نیز از این قاعده پیروی میکند. همانند گذشته، حالت «برجها» Towers در بازی وجود دارد و بازیکنان میتوانند به رقابت با هوش مصنوعی بپردازند که بسته به درجه سختی و برج انتخابی، جایزههای متفاوتی تدارک دیده شده است. در کنار این موضوع، بخش جدیدی به نام «برجهای زمان» Towers of Time نیز به بازی اضافه شده است که به صورت کلی همان برجهای معمولی هستند. اما در هر پله علاوه بر حریف، شرایط خاصی در هر مسابقه وجود دارد که باید از عهده آنها بر بیایید. این بخش نیازمند اتصال دائم به اینترنت بوده و به طبع آن مشکلات ایجاد شده از کیفیت اینترنت ممکن است تجربه بازیکن را مختل کند. علاوه بر این حریفهایی که با آنها روبرو میشوید، به طرز عجیبی سخت و ناعادلانه هستند که اوقات بسیار سختی را برای شما به وجود میآورند و در بسیاری از مواقع قادر به شکست آنها نخواهید بود.
در طرف دیگر بخش Krypt اینبار با ظاهری کاملا جدید و متفاوت بازگشته است. بر خلاف گذشته، این بخش به حالت سوم شخص تغییر پیدا کرده است و بازیکنان در نقش شخصیت کاملا جدیدی به جست و جو در جزیره معروف Shang Tsung و باز کردن صندوقهای بیشمار و پرده کشیدن از راز این جزیره میپردازند. به طور کلی این بخش جذابیت بالایی پیدا کرده است. گشت و گذار در جزیره و ملاقات با مکانها و شخصیتهای قدیمی حس بسیار خوبی دارد و با سورپرایزهایی همراه خواهد بود. با دریافت واحد پولی مخصوص بازی یعنی Koinها که از مبارزات در بخش تکنفره یا آنلاین به دست میآید، میتوانید صندوقهای مختلفی را باز کنید. علاوه بر این، دو نوع صندوق جدید به بازی اضافه شده است که برای باز کردن آنها نیاز به دو واحد پولی جدید دیگر دارید. تعداد صندوقهای موجود در این بخش چنان زیاد است که برای مدت زمان بسیار زیادی شما را درگیر خود خواهند کرد. متاسفانه برای اجرای این بخش نیاز به اتصال دائم به اینترنت دارید و میزان دریافتی واحدهای پولی از حالتهای دیگر به قدری کم و ناچیز است که عملا تمام کردن این بخش و باز کردن تمامی صندوقها غیرممکن به نظر میرسد.
همانند عنوان Injustice 2، در عنوان MK11 نیز شاهد Gearهای متنوعی برای شخصیسازی شخصیت خود هستیم. از انواع و اقسام لباسها گرفته تا سلاحها و حتی کاتسینهای آغازین و پایانی هر شخصیت در مبارزه و در نهایت شخصیسازی سیستم Variation، به شما این اجازه داده شده است که شخصیت محبوب خود را آنگونه که میپسندید، شخصیسازی کنید. صد البته این بخش نیز از گزند تصمیمات اشتباه سازندگان در امان نمانده است و برای باز کردن Gearهای مختلف، باید از عهده خساست موجود در سیستم جوایز بخشهای مختلف برای باز کردن صندوقهای بخش Krypt و سختی ناعادلانه موجود در برجهای زمان برآیید.
به طور کلی، بخش تکنفره محتوای بسیار زیادی را پیشروی شما گذاشته که برای مدت بسیار طولانیای شما را به خود مشغول خواهد کرد. اما برای لذت بردن از این محتوا باید اجرای بد و ناعادلانه سیستم جوایز را به جان بخرید. البته جای امیدواری است که سازنده به این مشکلات آگاه بوده و قرار است در آینده برای سهولت در دریافت جوایز و فائق آمدن به سختی موجود در برجهای زمان، تغییراتی ایجاد کنند.
و اما در بخش آنلاین خوشبختانه با بهترین و بینقصترین نتکد روبرو هستیم. به لطف استفاده از نتکد Rollback و سرورهای قدرتمند، پیدا کردن رقبا به سادگی و به سرعت انجام میگیرد و مبارزات با کمترین لگ و تاخیر صورت میپذیرند. بخش آنلاین قدرتمند در عناوین مبارزهای به نوعی تعیین کننده زندگی یا مرگ آن عنوان در امتحان زمان خواهد بود و به نظر میرسد عنوان MK11 در این زمینه با کوچکترین مانعی روبرو باشد.
زیبایی خونین
با تمام خشونت موجود در سری MK، عنوان MK11 در بخش گرافیکی نیز به زیبایی عمل میکند. با اینکه موتور گرافیکی استفاده شده در این عنوان، موتور گرافیکی Unreal Engine 3 بوده است، اما سازندگان به منظور دست یافتن به کیفیت مورد نظر خود، دست به اصلاحات زیادی بر روی این موتور گرافیکی زدهاند و کیفیت خروجی تصاویر بیانگر موفقیت تلاش سازندگان بوده است. دیگر از حس سیاهی و گرفتگی موجود در MKX خبری نیست و شاهد نورپردازی قدرتمند و بافتهای با کیفیت در مدلهای شخصیتها و اشیاء موجود در محیط هستیم. رنگبندی بازی نیز دستخوش تغییرات بوده است و رنگهای روشن و زنده بسیار در محیط به کار رفته است. برخی از استیجها چنان زیبا هستند که شاید دوست داشته باشید برای مدتی از مبارزه دست بکشید و محو زیبایی جادویی محیط شوید.
بزرگترین تغییر صورت گرفته در زمینه گرافیکی را میتوان در انیمیشنهای شخصیتها و حالات چهره آنها دید. به لطف قابلیت اسکن چهره افراد واقعی، اینبار با چهرههایی باورپذیرتر و زیباتر روبرو هستیم و دیگر خبری از هیولاهای زشت و چندشآوری که عنوان شخصیتهای قابل بازی در عنوان MKX گنجانده شده بود، نیست. انیمیشنهای بازی نیز به طرز قابل توجهی بهبود داشتهاند و حرکات زیباتر و حالات صورت و بدن شخصیتها واقعیتر و ملموستر شدهاند و حس خوبی به مخاطب انتقال میدهند.
عنوان MK11 عنوانی است که جنبههای منفی عنوان MKX را دور ریخته و با سوق دادن گیمپلی به سمت گیمپلیای دقیقتر و حسابشدهتر و ارائهی محتوای بیشمار در بخش تک نفره و بخش آنلاین حیرتانگیز، تبدیل به بهترین عنوان در این سری شده است. هر چند تصمیمات سازنده و ناشر در برخی زمینهها آسیب زیادی به پیکره یبازی زده است که لذت بردن نهایی را دشوار میکند.
Resolution
Platform: PC – Score: 8.5 out of 10
NetherRealm Studios has done a great job in both gameplay and story of Mortal Kombat ۱۱. There are some flaws in the Tower mode of the game and rewarding system is not fair which we hope will get better after some updates
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Mortal Kombat 11 روی صفحه نمایش شگفت انگیز است. تصاویر دیوانه وار، هوش مصنوعی بیشتر از همیشه، مبارزاتی که هوش از سر همه میبره اما وقتی داستان کوتاه و نبود اسکین بازی های قبلی پیش می آد، ادم به شک میفته که ایا می تواند یک شاهکار باشه؟!!
ممنون بابت نقد
اینطور که مشخصه دوباره به ریشهها (از نظر گیمپلی) برگشتن
کلا این تیم مدام از ریشههای چیزی که خلق کرده دور میشه و میفهمه اشتباه کرده و دوباره برمیگرده
تغییر و نوآوری خوبه، ولی نه بزنی چیزی که استادانه خلق کردی رو خراب کنی
دقیقا تارخ جان. حقیقتا من به شدت با MKX و گیم پلی سرعتیای که داشت مشکل داشتم و همون اوایل ولش کردم. ولی ۱۱ شباهت خیلی زیادی به ۹ پیدا کرده و در واقع گیم پلی و به طور کلی مکانیزم ها تکامل خیلی خوب و درستی داشتن.
خیلی خوبه پس
اگر سیاستهای پولخواری وارنر نبود و درست بازی رو با شخصیتاش میدادن از اول میخریدمش
ولی اینبار صبر میکنم تا نسخه کامل بیاد