نقد بازی Assetto Corsa Competizione | مسابقهی تر و تمیز
استودیو Kunos Simulazioni متخصص در زمینهی تولید شبیهساز است. بیشتر آثاری که این توسعه دهنده ساخته است در سبک ریسینگ است. شاید به راحتی بتوان گفت که معروفترین آنها بازی Assetto Corsa است که یک شبیهساز ریسینگ با کیفیت با پیست و خودروهای مختلف است. حال این بار این توسعه دهنده تلاش کرده تا یک بازی مسابقهای با تمرکز بر خودروهای کلاس GT3 بسازد. اما آیا Assetto Corsa Competizione توانسته است که یک رقابت ریسینگ را به درستی شبیهسازی کند؟ در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Assetto Corsa Competizione با دنیای بازی همراه باشید.
دقت بالا در شبیهسازی واقعیت!
بازی Assetto Corsa Competizione تحت لیسانس Blancpain GT Series ساخته شده است. سری Blancpain GT یک سری در زمینهی ماشینهای مسابقهای است که توسط SRO و با تأیید FIA توسعه داده شده است. یکی از زمینههای اصلی فعالیت Blancpain GT Series مربوط به مسابقات خودروهای کلاس GT3 است. Assetto Corsa Competizione روی مسابقات خودروهای کلاس GT3 تمرکز دارد که تمامی خودروهای این بازی از کلاس GT3 هستند. در این کلاس ماشینهایی نظیر نیسان GT-R Nismo GT3 و بی ام و M6 GT3 و … وجود دارند. در حال حاضر کمی بیش از ۵۰ خودرو در این کلاس وجود دارد اما در این بازی ما تنها شاهد ۱۹ خودرو از GT3 هستیم. البته این درست است که این بازی مختص Blancpain GT Series است ولی همچنان تعداد نسبتا کم خودروهای این عنوان را میتوان یکی از نکات منفی درنظر گرفت. از لحاظ تنوع پیستها وضعیت بهتری را شاهد نیستیم و در حال حاضر ۱۰ پیست مسابقه وجود دارد. درمجموع تعداد خودروها و پیستها چندان زیاد نیست ولی جزئیات و کیفیت طراحی آنها در سطح بالایی قرار دارد.
در بخش Career قبل از شروع اولین رقابت مواردی مرتبط با درجهی سختی مثل گیریبکس اتوماتیک یا دستی قابل تنظیم است. سپس با یک ویدیو و توسط یکی از رانندگان واقعی رقابتهای Blancpain GT بخش Career این عنوان معرفی میشود. در اولین رقابت یکسری از اصول مهم رانندگی حرفهای برای بازیکن معرفی میشود و تواناییهای بازیکن سنجیده میشود. در نهایت پس از اتمام اولین قسمت، درجهی سختی براساس عملکرد بازیکن پیشنهاد میشود. در طول بخش Career تواناییهای بازیکن در شرایط مختلف نظیر شرایط بارانی سنجیده میشود. برخلاف عنوان پیشین این سازنده یعنی Assetto Corsa این بار ما شاهد ساختار بهتر و نزدیکتر به واقعیت در Career هستیم.
هوش مصنوعی یکی از مهمترین بخشها در طراحی و برنامهنویسی در بازیهای مسابقهای است چراکه اگر این قسمت بد و نامتوازن باشد میتواند باعث خیلی سخت شدن یا آسان شدن یا غیر واقعی شدن رقابت شود؛ Kunos Simulazioni درهوش مصنوعی از لحاظ سخت یا آسان بودن بازی عملکردی خوبی دارد ولی هوش مصنوعی خودروهای رقیبان خیلی واقعی به نظر نمیرسند. به نظر همچنان Codemasters یکی از بهترین عملکردها را در واقعی به نظر رسیدن هوش مصنوعی خودروهای رقیب دارد. در مجموع Career این عنوان از لحاظ توجه به جزئیات و دقت در شبیهسازی مسابقات عملکرد خوبی دارد.
در اکثرعناوین مسابقهای به خصوص شبیهسازها سیستم Assists باعث میشود که رانندگی برای افرادی که مهارت یا تجربهی کمتری دارند آسانتر بشود، سازنده به خوبی از پس پیادهسازی این سیستم برآمده و شما اگر خیلی هم ماهر نباشید مشکل چندانی نخواهید داشت. البته بهتر است بگوییم که این عنوان حتی با روشن بودن تمامی سیستمهای کمکی و کمترین میزان درجه سختی بازهم یک ریسینگ آرکید نیست. در بخش Realism میتوان میزان واقعپذیر بودن بازی مثل مصرف سوخت خودرو و تخریب خودرو و … را تنظیم کرد. آب و هوا و چرخهی زمان داینامیک هم باعث واقعیتر به نظر رسیدن گیمپلی میشوند.
Special Events یکی دیگر از بخشهای مهم Assetto Corsa Competizione است. این قسمت رویدادهای خاصی هستند که مثلا حالت بارانی و رانندگی طولانی مدت دارند. وجود داشتن این قسمت را میتوان نکتهی مثبت در نظر گرفت اما وقتی که تعداد این رویدادها خیلی کم است شاید نتوان به راحتی Special Events را نکته مثبت در نظر گرفت.
از دیگر قسمتها میتوان به Single Player اشاره کرد که در این بخش بازیکن بنا بر سلیقهی خود میتواند یک مسابقه با شرایطی که دوست دارد ایجاد کند. برای مثال تعداد رانندگان رقیب و شرایط آب و هوا و زمان و نوع مسابقه قابل انتخاب هستند. Championship مانند خیلی دیگر از بازیهای مسابقهای دیگر وجود دارد. در این قسمت میتوان مسابقهی قهرمانی براساس رقابتهای واقعی Blancpain GT در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرد. قابلیت شخصیسازی این قسمت نسبتا بالا است؛ از آب و هوا گرفته تا واقعی بودن مصرف سوخت و پنالتی برای خطاها و … در این بخش وجود دارد.
در بخش چندنفره متأسفانه تنوع قسمت تک نفره را شاهد نیستیم. به صورت کلی رقابتها به دو دسته Public و Competitionتقسیم میشوند که Competition برای رقابتهای حرفهایتر است. در قسمت Public شخصی که رقابتی را ایجاد میکند میتواند قوانینی راهم برای آن مسابقه مشخص کند.
زاویه دید پیشفرض از درون خودرو است. این زاویه برای واقعیتر به نظر رسیدن گیمپلی مناسب است ولی برای تسلط بیشتر بر جاده میتوان مثلا از زاویه دید روی کاپوت استفاده کرد.
برای داشتن نزدیکترین حس به رانندگی تجربهی این بازی با فرمان جذابتر است اما اگر شما برای مثال از دستهی ایکس باکس وان هم استفاده کنید مشکل چندانی برای کنترل خودروها نخواهید داشت.
توسعه داده شده توسط Unreal Engine 4!
Assetto Corsa Competizione توسط موتور بازیسازی Unreal Engine 4ساخته شده است. استودیوی سازنده اولین بار است که از این موتور بازیسازی برای ساخت بازی استفاده کرده است. در حال حاضر تنها پلتفرم برای تجربه این بازی PC است. سیستم مورد نیاز باتوجه به گرافیک فنی آن مناسب است البته مشخصات سیستم پیشنهادی نسبتا بالا است که این امر باتوجه به پتانسیل گرافیکی که در Assetto Corsa Competizioneاست قابل درک است.
یکی از موارد قابل توجه در بازیهای شبیهساز واقعی به نظر رسیدن جلوههای بصری است. Kunos Simulazioni به خوبی از پتانسیل موجود در Unreal Engine 4 برای واقعیتر به نظر رسیدن گرافیک استفاده کرده است. انواع واقسام افکتهای بصری نظیر افکتهای بازتاب Real Time نور وMotion Blur و Sun Shafts و … در این اثر یافت می شوند.
در آب و هوای آفتابی درخشش زیبای برگهای درختان و درخشش نور خورشید در لنز دوربین باعث واقعیتر به نظر رسیدن گرافیک میشوند و زمانی که باران میآید و زمین خیس میشود، بازتاب نور بر روی آسفالت و قطرات باران متحرک بر روی خودرو را شاهد هستیم. البته اینها تنها بخشی از جلوههای بصری موجود هستند و این موارد نه تنها باعث زیباترشدن جلوههای بصری میشوند بلکه حتی در گیمپلی هم اثرگذار هستند. به صورت خلاصه میتوان گفت که گرافیک فنی دراین اثر سطح بالایی دارد. اما در کنار تمام این خوبیها مشکلاتی هم وجود دارند؛ یکی از این مشکلات مربوط به سایه انداختن اثر خودرو بر روی صفحه نمایش است البته با استفاده از Anti-Aliasing از نوع FXAA یا قطع آن میتوان این اثر را از بین برد؛ ولی اینکار باعث بد به نظر رسیدن لبهها میشود.
تنوع ظاهری و محیطی در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد اما تنوع رنگها چندان بالا نیست. شاید سازنده تصمیم داشته از لحاظ هنری بازی را به واقعیت نزدیک کند اما این کار باعث شده تا رنگها خیلی زنده و شاد به نظر نرسند. جزئیات طراحی خودروها و همچنین پیستها وشخصیتهای اصلی مثل رانندگان بالا است. در نهایت میتوان گفت که گرافیک هنری وضعیت نسبتا خوبی دارد.
صدای دلنشین خودروها؟
در گیمپلی اکثرعناوین مطرح سبک مسابقهای آرکید به صورت پیشفرض موسیقیهای جذاب و متنوعی پخش میشود اما پخش موسیقی در بازیهای شبیهساز عمدتا متفاوت است. در گیم پلی Assetto Corsa Competizione خبری از پخش شدن موسیقی به صورت پیش فرض نیست. شاید سازندگان خواستند که توجه بازیکن به صدای موتور خودروها جلب بشود. اگرچه برای مثال در منوی اصلی و پیش از شروع مسابقات موسیقی پخش میشود.
صدای خودروها به صدای واقعی آنها شباهت دارد و این یکی از نکات قابل توجه در صداگذاری این عنوان است! صدای موتور خودرو باتوجه به زاویه دید دوربین تغییر پیدا میکند. زیباترین و دلنشینترین صدا مربوط زاویهدیدهای نزدیک به موتور خودرو مثل زاویه دید روی کاپوت است. تنوع صدای خودروها باتوجه یکسان بودن کلاس خودروها مناسب است. در مجموع صداگذاری در Assetto Corsa Competizione وضعیت خوبی دارد.
شبیهسازی با دقت بالا ولی …
Assetto Corsa Competizione نسبت به عناوین گذشته Kunos Simulazioni از لحاظ دقت در شبیهسازی و کیفیت بصری به مراتب پیشرفت کرده است. ولی این بازی از لحاظ تنوع خودروها و پیستها در قیاس با بازی قبلی این سازنده یعنی Assetto Corsa یک عقبگرد است. البته دلیل این امر بیارتباط با تمرکز این عنوان بر روی Blancpain GT Series نیست. در نهایت میتوان گفت اگر به دنبال یک شبیهساز ریسینگ دقیق و با کیفیت هستید و به خودروهای کلاس GT3 هم علاقه دارید، در حال حاضر گزینهای بهتر ازAssetto Corsa Competizione برای شما وجود ندارد.
Resolution
Platform: PC – Score: 8 out of 10
Although Assetto Corsa Competizione Compared with Assetto Corsa has a regression in Variety of cars and tracks but if you’re looking for a perfect racing Simulator with high quality and you’re interested in GT3 cars there is no better option than Assetto Corsa Competizione for you.
(این نقد بر اساس نسخه منتقدین بازی نوشته شده که توسط Games 505 در اختیار دنیای بازی قرار گرفته است.)