نقد بازی Tiny Metal: Full Metal Rumble
شاید گفتن این حرف در حال حاضر بسیار تکراری باشد؛ اما در عصری که همهی سازندگان تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و روی گرافیک تمرکز میکنند، گروههای بازیسازی مستقلی پیدا میشوند که هدفشان سرگرم کردن مخاطب خود است و از خطرپذیری بالایی بهره میبرند. به علاوه نینتندو یک خانهی جدید به نام سوییچ برای آنها فراهم کرده است. به گونهای که براساس آمارهای ارائه شده، فروش بازیهای مستقل برای سوییچ در اغلب موارد بسیار بیشتر از همان اثر روی کنسولهای رقیب است. شرکت ژاپنی «AREA35» یکی از همین گروههای مستقل است که در سال ۲۰۱۷ یک بازی به نام «فلز کوچک» (Tiny Metal) را برای ویندوز منتشر کرد. این شرکت به تازگی نسخهی جدیدی از محصول خود را با نام «آشوب تمام فلزی» (TINY METAL FULL METAL RUMBLE) منتشر کرد. در ادامه با دنیای بازی و نقد و بررسی بازی Tiny Metal: Full Metal Rumble همراه باشید.
این مطلب پس از تجربه ۱۰ ساعت از بازی روی سوییچ نوشته شده است.
تسلیحات باستانی
بازی فلز کوچک: آشوب تمام فلزی داستان گروههای مختلفی از انسانها و فرماندهانشان با اهداف مختلف را روایت میکند. «ولفریم» Wolfram یکی از این افراد است که به منظور پیدا کردن برادر گمشدهی خود سرزمینهای خود را زیر پا میگذارد. با وجود این هر چه به او نزدیکتر میشود به دلایل نامعلومی دشمنان قویتری پیش رویش قرار میگیرند.
در مقابل میتوان به «ناتان گریس» (Nathan Gries) اشاره کرد. او فرماندهی جوان است که به دنبال پیدا کردن سلاحهای باستانی است. وی میخواهد پیش از دیگران به آنها دست پیدا کند تا جلوی سو استفاده از این جنگافزارها گرفته شوند.
سرنوشتت همهی فرماندهان این بازی به یکدیگر گره خورده است و بارها در طول مسیر به هم برخورد میکنند؛ از همین رو با داستانی نسبتاً خوب روبهرو هستید که میتواند شما را تا انتها به دنبال خود بکشاند.
شبیهساز میدان جنگ
بازی فلز کوچک در سبک استراتژی نوبتی (Turn Base Strategy) و با زاویه دوربین ایزومتریک ساخته شده است. در این گونه بازیها به مانند شطرنج هر بازیکن در هر نوبت تنها میتواند تعداد محدودی حرکت انجام بدهد.
از همان لحظات اولیهی بازی به وضوح متوجه شباهت بسیار بالای فلز کوچک با «وارگروو» (WarGroove) دیگر اثر موجود در این سبک برای سوییچ خواهد شد. بدون در نظر گرفتن این که چه گروهی را کنترل میکنید، وظیفهی شما در بیشتر مراحل فتح ساختمان فرماندهی دشمن، از بین بردن امکان تولید نیروی جدید توسط آن، تصاحب تعدادی ساختمان مشخص، شکست یک واحد از پیش تعیین شده و چندین مورد دیگر است که تنوع خوبی به مراحل میبخشد.
در آغاز هر مرحله یک ساختمان فرماندهی و تولید نیرو دارید که باید از آنها محافظت کرده، با ساختن ارتشی کامل و کشیدن یک نقشهی مناسب به سمت دشمن حمله کنید؛ اما همهچیز به همین سادگی نیست.
هر نیرو نقاط ضعف و قوت خود را دارد. از طرفی با توجه به این که واحد شما در فضای باز، جنگل، ساختمان در بلندی قرار گرفته است، میزان آسیبپذیری و قدرتش متفاوت میشود. برای مثال افرادی که در جنگل قرار دارند علاوه بر آسیبرسانی بیشتر کمتر زخمی میشوند. همچنین تعدادی از خودروهای دوربرد شما امکان ورود به جنگل را ندارند.
به علاوه پس از حمله به هر دشمن آنها توانایی ضد حمله خواهند داشت و در مقابل به شما آسیب میزنند. پس باید در هر دفاع یا حمله کاملاً روی نیروهایی که با یکدیگر تقابل خواهند کرد تمرکز کنید تا کمترین خسارت به شما وارد آید؛ زیرا واحدهای آسیبدیده نسبت به حالت کاملاً سالم خود از توان کمتری برخوردار هستند. البته بازی این امکان را به شما میدهد تا دو نیروی مشابه که آسیب دیدهاند را با یکدیگر ترکیب کرده و واحدی قدرتمندتر ایجاد کنید.
همچنین باید به این نکته توجه کنید که امکان بستن مسیر پیشروی دشمن یا شما در مناطق باریک وجود دارد؛ بنابراین علاوه بر حملهی عادی دو نوع دیگر از تهاجم نیز در نظر گرفته شده است. در شکل اول امکان متمرکز کردن آتش وجود دارد. در این حالت برای مثال به دو واحد مختلف دستور میدهید همزمان به یک نیروی دشمن حمله کنند تا علاوه بر آسیبرسانی بیشتر به آن، امکان زخمی کردن خود را به حداقل برسانید. نوع دوم نیز به شما اجازه میدهد پس از حمله دشمن را یک خانه به عقب برانید تا سد ایجاد شده را شکانده یا موضعگیری او را خراب کنید.
به مانند وارگروو با تصاحب هر ساختمان ۱۰۰ واحد به درآمد شما در هر نوبت افزوده میشود؛ اما شیوهی به دست آوردن آنها متفاوت است. در این بازی تنها باید از افراد پیادهنظام برای گرفتن ساختمانها استفاده کنید؛ اما پس از این کار امکان تبدیل آن به یک برج مراقبت وجود ندارد. از طرفی در هر واحدی که تولید میکنید تعداد مشخصی سرباز وجود دارد و برای گرفتن یک ساختمان باید به تعداد افراد حاضر در هر واحد و سلامت آن دقت کنید؛ زیرا در بهترین حالت گرفتن یک ساختمان به نوبت زمان نیاز دارد.
تنوع واحدها و کارایی آنها بسیار متنوع هستند؛ اما در درجهی سختی آسان پتانسیل بعضی از آنها از بین میرود. در پایینترین درجهی سختی هیچ مه جنگی وجود ندارد و شما به سادگی میتوانید محل ساختمانها و نیروهای دشمن را تشخیص بدهید؛ اما در درجات بعدی علاوه بر اضافه شدن مه باید هوشمندتر شدن و سخت جانتر شدن دشمن را هم در نظر بگیرید. حال تصور کنید واحدی دارید که هیچ توان حمله یا دفاعی ندارد و تنها راداری است که میتواند محل دشمن را از داخل مه به شما نشان بدهد. با وجود این که چنین نیرویی عمق بسیار خوبی به بازی میدهد، اما پتانسیل و احساس نیاز به آن در پایینترین درجه از بین میرود.
همچنین باید ذکر کرد که شیب سختی مراحل به شدت افزایشی است و در همان ابتدا در هر مرحله چندین نیروی جدید با کاربردهای کاملاً متفاوت معرفی میشوند که میتواند برای تازهواردان به این سبک گیجکننده باشد. از طرفی بازی حتی در پایینترین درجهی سختی خود بسیار مشکل است و هیچ فرصتی برای خطا به شما نمیدهد.
علاوه بر حالت داستانی یک بخش «Skirmash» هم وجود دارد که بیش از ۳۰ نقشه با ابعاد و شرایط مختلف را به شما ارائه میدهد. در این بخش میتوانید شرایط را مشخص کرده به مبارزه با دشمنان بپردازید و خود را برای ورود به بخش آنلاین آماده کنید؛ اما یک مشکل وجود دارد.
بارها سعی کردم به بخش آنلاین بازی وارد شوم؛ اما بازی به هیچ عنوان امکان مشاهدهی دیگر افراد را به من نمیداد و حتی اگر خودم میخواستم به عنوان میزبان نیز عمل کنم پس از گذشت مدتزمان زیادی هیچ شخصی برای انجام آن پیدا نمیشد؛ بنابراین امکان بررسی این بخش وجود نداشت.
جنگ سخت است
بازی با موتور گرافیکی آنریل ۴ ساخته شده است. محیطهای بازی بسیار متنوع هستند و از زمینهای جنگی و کوهپایهای تا برفی را شامل میشوند. طراحی شخصیتها، نیروها و ساختمانها نیز به خوبی انجام شده و برای چنین سبکی از پویانماییهای قابل قبولی بهره میبرند. به طور کلی با وجود ساده بودن گرافیک فنی، گرافیک هنری بازی به خوبی این مسئله را جبران میکند. همچنین باید ذکر کرد که در هر دو حالت خانگی و قابلحمل، بازی به خوبی اجرا شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
صداگذاریها نیز از دارای شرایط مشابهی هستند. دیالوگها به خوبی ادا شده و حس را منتقل میکنند. از طرفی صداهای در نظر گرفته شده نیز در زمان شلیک جالب هستند و شما را راضی میکنند.
پیش به سوی پیروزی
اثر فلز کوچک یک عنوان بسیار سرگرمکننده است؛ اما به هیچ عنوان بازی سادهای نیست و برای همین به تازهواردان پیشنهاد میشود ابتدا یک نمونه سادهتر مانند واگروو را امتحان کنند تا با شیب سختی کمتری مواجه شوند؛ زیرا خود سازندگان نیز از این محصول خود به عنوان یک شبیهساز جنگ یاد کردهاند.
با وجود این اگر از استراتژی نوبتی لذت میبرید و از طرفداران قدیمی آن هستید، به هیچ عنوان فلز کوچک را از دست ندهید.
Resolution
Platform: PC – Score: 8.8 out of 10
Tiny Metal is a fun game to play, but hard to keep up with; hence, it is recommended that beginners try out something much simpler in before (e.g Wargroove), so that they would have a better comprehension regarding the difficulty scale, and have less problem when playing Tiny Metal. That said, if you enjoy the hardships of a turn-based strategy game, or happen to be an old fan, then Tiny Metal is the real deal for you.
(نقدی که مطالعه کردید، نسخهی منتقدین بازی Tiny Metal: Full Metal Rumble بود که توسط ناشر آن یعنی Area 35 برای دنیای بازی ارسال شده است.)