نقد بازی Fire Emblem: Three Houses

در ۱۳۹۸/۰۶/۰۷ , 21:00:16

تا به حال شده، با وجود علاقه داشتن به یک فعالیت یا در اینجا به یک سبک در بازی‌های ویدئویی سراغش نرفته باشید؟ زیر ژانر استراتژی-تاکتیکی یکی از زیرشاخه‌های نقش‌آفرینی یکی از این نمونه‌ها است که در طول چند سال گذشته بسیار کم‌رنگ شده و حتی در ایران به سختی می‌توان طرفداری را برای آن پیدا کرد. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد Fire Emblem: Three Houses در دنیای بازی همراه ما باشید.

زمانی که نسخه‌ی جدید بازی «فایر امبلم» (Fire Emblem) معرفی شد بسیار بی‌تفاوت از کنار آن رد شدم و حتی قصد تجربه‌ی آن را نداشتم؛ اما به اصرار یکی از دوستان تشویق شدم تا آن را تجربه کنم. شانزدهمین نسخه از فایر امبلم با نام «سه خاندان» (Tree Houses) مدتی قبل توسط «اینتلیجنت سیستم» (Intelligent System) ساخته و به واسطه‌ی نینتندو به صورت انحصاری برای سوییچ منتشر شد. این نسخه پس از غیبتی بسیار طولانی، اولین بازگشت به کنسول‌های خانگی به حساب می‌آید و باید دید آیا می‌تواند همچنان پرچم‌دار بودن خود در سبک استراتژی-تاکتیکی را حفظ کند یا خیر.

این نقد بر پایه‌ی تجربه عقاب‌های سیاه از امپراتوری ادرستیان نوشته شده است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

کلیسای جامع

کلیسایی که بازی از آن آغاز می‌شود

داستان بازی سه خاندان در قرون‌وسطا و قاره‌ای به نام فودلان رخ می‌دهد. محلی که سه امپراطوری ادرستیان، پادشاهی فارگوس و اتحاد لیستر برای مدت‌ها است که در صلح به سر می‌برند. از طرفی کلیسای مرکزی سِیروس (Seiros)، وظیفه‌ی تربیت نیروهای هر یک از این سه خاندان را برعهده گرفته است.

شما نقش فردی به نام «بلیث» را بر عهده دارید که فرزند یک مزدور است. بلیث مدت‌ها است که خواب‌های عجیبی را در رابطه با یک دختر می‌بیند. در ادامه با توجه به رخ دادن چند حادثه‌ی مختلف شما با رهبران هر یک از سه خاندان آشنا شده و به عنوان استاد در سِیروس شروع به فعالیت می‌کنید. شما باید سرپرستی یکی از سه گروه عقاب‌های سیاه، شیرهای آبی یا گوزن‌های طلایی را انتخاب در زمینه‌های مختلف به آنها آموزش بدهید.

جمع اساتید و رییس کلیسا

هر یک از گروه‌های مذکور در یک زمینه خاص تبحر دارند و از پس‌زمینه‌ی داستانی و روایت کاملاً متفاوتی بهره می‌برند؛ همین موضوع ارزش تکرار بازی را به شدت افزایش می‌دهد و شما را تشویق می‌کند تا با هر سه گروه بازی را به اتمام برسانید.

تعداد شخصیت‌های درون بازی بسیار زیاد است. با وجود این همه‌ی آن‌ها و حتی شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)، بسیار خوب پرداخت شده‌اند؛ به عبارت دیگر هرکدام از آن‌ها از داستان و پیش زمینه‌ای بسیار غنی برخوردار هستند. برای مثال این که چرا برنادت از عالم و آدم می‌ترسد و همواره خود را در اتاق زندانی می‌کند، دلایلی کاملاً منطقی دارد که به رفتار وی می‌نشیند.

از طرفی همه‌ی شخصیت‌ها در هر دو دوبله‌ی ژاپنی و انگلیسی به خوبی صداگذاری شده‌اند. این موضوع به باورپذیرتر شدن شخصیت‌ها بسیار کمک می‌کند. هر چند که صداگذاری ژاپنی از کیفیت بهتری برخوردار است.

وقت‌گذرانی با دانش آموزان

کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارید. از ماهی گیری گرفته تا شرکت در تمرینات نظام

همان‌طور که گفته شد، شما به عنوان یک استاد در کلیسا استخدام شده‌اید تا سرپرستی یکی از گروه‌ها را برعهده بگیرید؛ بنابراین فعالیت اصلی شما به دو دسته‌ی اصلی داخل کلیسا و میدان مبارزه تقسیم می‌شود که در این بخش به بررسی بخش اول اقدام می‌کنیم.

مأموریت‌های اصلی بازی در پایان هر ماه رخ می‌دهند و شما در تعطیلات آخر هفته و روز بعد آن وظیفه ‌دارید به مدیریت گروه خود بپردازید. در داخل کلیسا شما کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارید. محیط داخل صومعه بسیار گسترده بوده و از طراحی خوبی برخوردار است. شما در اولین روز هر هفته در کلاس حاضر می‌شوید تا به شاگردان خود آموزش بدهید، اهداف آینده‌ی آن‌ها را تعیین کنید و کارهای گروهی بچینید.

به طور کلی بیش از ده مهارت و کلاس مختلف در بازی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به علایق شخصیت‌ها، تشخیص خودتان یا درخواست آن‌ها به تغییر و پرورش آن‌ها بپردازید. برای مثال من برنادت را به یک اسنایپر تبدیل کردم که نسبت به حالت عادی از فاصله‌ی بیشتری اهداف را می‌زند. یا یکی دیگر از جادوگرانم، هم‌اکنون شفادهنده‌ای است که هیچ حمله غیرفیزیکی رویش تأثیر نداشته و به بیشتر نقشه برای رساندن کمک دسترسی دارد.

باید توجه داشته باشید که با هر آموزش سطح روحیه‌ی افرادتان افت پیدا می‌کند و باید از طریق روش‌های مختلف اقدام به افزایش آن بکنید، در غیر این صورت در آینده با مشکل مواجه خواهید شد.

پس از برگزاری کلاس، نوبت به روزهای تعطیل می‌رسد. در این روز شما می‌توانید کارهای بسیار متنوعی انجام بدهید. شما قادر هستید به میدان مبارزه بروید، استراحت کنید، به بازار سر بزنید، در سمینارها شرکت کنید یا به اکتشاف در کلیسا بپردازید.

مورد اول به افزایش توان رزمی نیروهای شما کمک می‌کند. با سر زدن به بازار می‌توانید تجهیزات خود را به روز کرده یا آیتم‌های موردنیاز خود را بخرید و حضور در سمینارها به افزایش سریع و خودکار توانایی‌های شما کمک می‌کند؛ اما اصلی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارها اکتشاف است.

تعیین هدف و مهارت برای دانش‌آموزان در کلاس درس. به وضوح می‌توان تنوع سلاح‌ها را مشاهده کرد.

در هر روز تعطیل تعدادی امتیاز فعالیت دریافت می‌کنید که با توجه به سطح استادی شما متغیر است. در این روز شما می‌توانید به گفتگو با دیگران بپردازید. آن‌ها را به چای دعوت کنید. ماهی‌گیری یا باغبانی کنید. با افراد خود به صرف غذا بپردازید. در تورنومنت شرکت کنید یا حتی وسایل گم شده‌ی افراد داخل در محوطه را پیدا و آن‌ها بازگردانید یا فعالیت‌های مختلف دیگری انجام بدهید.

هدف گذاری من برای شخصیت اصلی

انجام هر یک از اقدامات بالا در روز تعطیل با توجه به نوع آن ممکن است هیچ یا یک امتیاز فعالیت از شما بگیرد. از طرفی انجام آن‌ها باعث می‌شود تا امتیاز پشتیبانی (Support) افراد نسبت به یکدیگر افزایش یافته، رابطه‌ی نزدیک‌تری با یکدیگر پیدا کنند. این موضوع نه تنها به شما اجازه می‌دهد تا از پیش‌زمینه‌ی داستانی هر یک باخبر شوید، بلکه در میدان مبارزه نیز به کمکتان خواهد آمد. البته باید در نظر بگیرد با توجه به سلیقه و اهداف هر فرد ممکن است یک فعالیت برای او جذاب نباشد و حتی تأثیر عکس بدهد.

برای مثال به علت انتخاب یک مهارت خاص برای ادلگارد، رهبر گروه عقاب‌های سیاه، وی ناراحت شده و حتی نمی‌شد او را با یک مَن عسل هم سرحال آورد! این موضوع وقتی شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد که بدانید، اقدامات و نوع برخورد شما تأثیر مستقیمی در آینده هر فرد دارد؛ بنابراین باید همواره بین فعالیت‌های خود در روزهای تعطیل تعادل برقرار کنید.

فرماندهی مبارزان

یکی از زمین‌های مبارزه بازی که از جزئیات خوبی برخوردار است.

در آخر هر ماه یا با توجه به مأموریت‌های دریافتی شما به میدان مبارزه می‌روید. در این بخش درست به مانند دیگر بازی‌های سبک استراتژی تاکتیکی و همانند شطرنج باید در هر نوبت نیروهای خود را حرکت داده و اقدامی مانند حمله انجام بدهید.

اولین و اصلی‌ترین تغییر صورت گرفته در سه خاندان که سازندگان هم روی آن تأکید داشتند، حذف مثلث قدرت است. به این معنی که برای مثال دیگر به مانند گذشته نمی‌توانید بگویید تیر و کمان قوی‌تر از نیزه، نیزه قوی‌تر از شمشیر و شمشیر بهتر از کمان است. حذف این قانون نانوشته در این سبک، با توجه به گستردگی کلاس‌ها موضوعی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا دست بازیکن را باز می‌گذارد تا با هر استراتژی دلخواهی مأموریت را انجام بدهد. هر چند تعدادی از کلاس‌ها هنوز نسبت به هم برتری دارند و برای مثال می‌توانید شخصیتی را بسازید که به طور کامل در برابر ضربات جادویی مقاوم باشد.

گردان‌ها به باورپذیرتر شدن مبارزات هم کمک می‌کنند.

ویژگی بعدی که اولین بار است آن را می‌بینیم گُردان‌ها است. شما می‌توانید برای هر شاگرد خود یک گردان تعیین بکنید تا وی را همراهی کنند. در هنگام مبارزه امکان فرستادن گردان‌ها به میدان جنگ به جای خود افراد وجود دارد. گردان‌ها دارای چینش‌ها و انواع مختلف تهاجمی و تدافعی هستند. برای نمونه یک گردان تهاجمی در صورت موفقیت‌آمیز بودن حمله، علاوه بر آسیب‌رسانی به دشمن، جلوی حرکت وی را برای یک نوبت می‌گیرد.

از طرفی اگر در زمانی که حمله می‌کنید، یک یا چند نفر از افرادتان نیز در محدوده‌ی حمله باشند، امتیاز پشتیبان دریافت کرده و رابطه‌ی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند. همچنین باید در نظر بگیرید سلاح‌های شما تخریب‌پذیر هستند، بنابراین تکیه بیش از حد به یکی از آن‌ها و نداشتن یک نمونه‌ی ذخیره می‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند.

دشمنان بازی را انسان‌ها و هیولاها تشکیل می‌دهند و از تنوع خوبی برخوردار هستند. به علاوه خود زمین مبارزه نیز یکی از دشمنان شما به حساب می‌آید. در بعضی مراحل مه وجود دارد و جلوی دید شما را می‌گیرد. از طرفی زمین نیز ممکن است تله‌گذاری شده باشد یا به واسطه‌ی نوع محوطه، گذر از یک منطقه به شما آسیب بزند. همچنین نقاط مشخصی مانند جنگل در هر منطقه وجود دارند که توانایی‌های تدافعی یا تهاجمی را افزایش می‌دهند. تنوع مأموریت‌ها نیز از کشتن همه‌ی افراد تا بازیابی یک آیتم خاص یا اسکورت یک نفر متغیر هستند.

کلیسای زنگ‌زده

بافت بی کیفیت بعضی از اشخاص و پس زمینه در این تصویر مشخص است.

در کنار همه‌ی مزایای بالا، بازی از چندین ضعف کوچک نیز رنج می‌برد. یکی از این نقاط ضعف به گرافیک بازی مربوط می‌شود. بازی از طراحی‌های بسیار خوبی برخوردار است؛ اما در بعضی موارد مشاهده می‌کنید که برای مثال بافت لباس یک شخصیت بسیار ضعیف طراحی شده و توی ذوق می‌زند. این مساله در تعدادی از پس‌زمینه‌های بخش‌هایی که شخصیت‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند نیز به وضوح دیده می‌شود.

مشکل دوم به زیرنویس انگلیسی بازی در حالتی که صداگذاری ژاپنی را انتخاب کرده باشید بازمی‌گردد. در این حالت زیرنویس و مکالمات با یکدیگر هماهنگی کامل نداشته و بعضی مواقع اگر سریع نباشید بخشی از دیالوگ را از دست می‌دهید.

مساله‌ی آخر که شاید برای خیلی‌ها مهم نباشد عدم امکان بارگذاری مجدد فایل‌های ذخیره است. به این معنی که اگر از نتیجه‌ی یک کار راضی نباشید و بخواهید یک گام به عقب بازگردید، باید حتماً ابتدا از بازی خارج بشوید.

شیر، عقاب، گوزن

بازی فایر امبلم: سه خاندان با توجه به مطالب مطرح شده در بالا از عمق و تنوع بسیاری برخوردار است و اگر بخواهید همه‌ی جنبه‌های آن را مشاهده کنید، باید یک نوبت با همه‌ی امپراتوری‌ها آن را به پایان برسانید. از طرفی قدرت انتخاب‌ها و دست شما در پرورش نیروها به اندازه‌ای باز است که امکان ندارد هیچ دو نفری تجربه‌ی مشابه داشته باشند.

بازی به اندازه‌ای لذت‌بخش بود که در تهیه اسکرین‌شات من را به مشکل انداخت؛ زیرا به دفعات فراموش می‌کردم برای نوشتن این مطلب به عکس نیاز دارم و در دنیای آن غرق می‌شدم.

بازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی تازه‌واردان به این سبک و فرنچایز نیز به خوبی بتوانند پس از چند ساعت با آن ارتباط برقرار کنند و با پیچیدگی‌هایش کنار آمده و از آن لذت ببرند. در مجموع اگر بخواهید هر سه داستان بازی را تکمیل کنید بیش از صد و پنجاه ساعت گیم پلی انتظار شما را می‌کشد.

Resolution

۹ :Platform: Nintendo Switch – Score

This game’s design helps those who are new to get along and make a connection with the game after several hours. The story and the soundtrack of this game are quite amazing.

(این نقد بر اساس نسخه منتقدین بازی نوشته شده که توسط توسعه دهندگان بازی در اختیار دنیای بازی قرار گرفته است.)


دیدگاهتان را بنویسید

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر