شرکت نینتندو در سال ۱۹۹۳، نسخهای از مجموعه بازیهای زلدا را به نام «بیداری لینک» (Link’s Awakening ) برای گیم بوی عرضه کرد. این بازی ۲۶ سال قبل با استقبال بسیار گستردهای روبهرو و به یکی از بهترین نسخههای کل مجموعه تبدیل شد. نینتندو پس از ۲۶ سال تصمیم گرفت این نسخه از فرنچایز را برای سوییچ به صورت کامل بازسازی کند. با نقد بازی The Legend of Zelda: Link’s Awakening همراه دنیای بازی باشید.
شاید بتوان بدون اغراق گفت که مجموعه بازیهای زلدا در هر نسخه استانداردهای جدیدی را برای صنعت گیم تعریف کردند. حال باید دید آیا نسخهی بازسازیشده بیداری لینک عملکرد موفقی داشته است؟
در ادامه با نقد و بررسی افسانه زلدا: بیداری لینک و دنیای بازی همراه باشید. این نقد پس از انجام بازی به مدت بیش از ۲۱ ساعت نوشته شده است.
لینک کشتی شکسته
داستان بیداری لینک از نقطهای شروع میشود که این قهرمان دوستداشتنی در زمان کشتیرانی در میان اقیانوس، دچار طوفان میشود. در این حادثه شناور لینک شکسته شده و امواج وی را به یک جزیره به نام کوهولینت (koholint) هدایت میکنند.
مارین، یکی از اهالی جزیره شما را بیهوش در ساحل پیدا کرده و به خانهاش میبرد. پس از این که شما بیدار شده، شمشیر خود را پیدا میکنید، جغدی به شما میگوید برای فرار از جزیره باید ماهی بادی (Wind Fish) را بیدار کنید.
بیداری لینک از داستانی قوی و غافلگیر کننده برخوردار است و به خوبی شما را به دنبال خود خواهد کشاند.
از طرفی در این نسخه با استراگهای بسیاری از دیگر بازیهای نینتندو مانند ماریو یا کربی مواجه میشوید. برای مثال شما گومباها، ماریو، لوییجی، کربی و بسیاری موارد دیگر را به سادگی تشخیص می دهید.
فرار از کوهولینت
بیداری لینک یک بازی اکشن ماجرایی با دوربین ایزومتریک و محیطهای ۲.۵ بعدی است. این نسخه یک سرگرمی کاملاً پازل محور است. به این معنی که از همان لحظهی اول شروع بازی و برای برداشتن شمشیر خود نیز باید فکر کنید. به منظور بیداری ماهی بادی باید پا به سیاهچالههای مختلف گذاشته و آلات موسیقی را جمعآوری کنید.
به جرات میتوان گفت شما تقریباً در هیچ نقطه از محیط بازی با معمایی تکراری مواجه نمیشوید و حتی کشتن هر دشمن نیز روش خاص خود را طلب میکند. شیب سختی معماها نیز به خوبی حفظ شده است و از ساده تا نمونههای پیچیده را در برمیگیرد. جالب این که در گوشه گوشهی نقشه، راهها و آیتمهای مخفی قرارداده شدهاند که اگر نخواهید به آنها سر بزنید شاید حتی نیمی از آیتمهای موجود را نیز جمعآوری نکنید.
از طرفی برای انجام مأموریتهای اصلی نیز باید به خوبی به صحبتهای دیگران گوش کنید؛ در غیر این صورت مدتها در محیط سردرگم خواهید بود. البته در جایجای بازی ایستگاههای تلفن وجود دارد. در این محلها یک دانای کل به شما هدف بعدی را گوشزد میکند؛ البته نه به صورت کاملاً واضح.
در بازی ابزارها و امکانات کاملاً گستردهای را در اختیار دارید. این تجهیزات از بیل و قلاب تا بمب و تیر و کمان متغیر هستند و تنوع بسیار خوبی به معماها و مبارزات میدهند.
مینیگیمهای بازی نیز مانند ماهیگیری، کلک رانی و شکار جایزه به خوبی طراحی شدهاند. سازندگان تنها به یک بازیسازی معمولی اکتفا نکرده و موارد جدیدی را نیز در آن قرار دادهاند. برای مثال میتوان به اضافه شدن قابلیت ساختوساز سیاهچاله و شخصیسازی آنها اشاره کرد. البته به صورت کامل دست شما باز نیست؛ بلکه با تکمیل هر سیاهچاله، بازی اتاقهای آن را در اختیار شما قرار میدهد تا آنها را به شکل دلخواه در کنار هم قرار دهید. لذت بردن از این بخش کاملاً سلیقهای است.
اگر شما از ساختوساز در بازیهایی مانند ماریو میکر، ماینکرفت یا نمونههای مشابه لذت میبرید، مطمئناً از وقت گذاشتن در بخش یاد شده نیز لذت خواهید برد، در غیر این صورت تنها پس از انجام چینش چند نمونهی اول بیخیال آن میشوید. در هر صورت هر چه در بازی جلوتر رفته و اتاقهای بیشتری به دست میآورید، فعالیت و تنوع در این بخش بیشتر میشود. البته تنها نکته منفی آن عدم توانایی در به اشتراکگذاری ساختهها با دیگر بازیکنان است.
یک بازسازی بدون نقص
بیداری لینک در سال ۱۹۹۳ یک بازی سیاهوسفید بود که سازندگان آن موفق شده بودند با وجود همهی محدودیتهای سختافزاری کنسول گیم بوی آن را به بهترین شکل ممکن تولید کنند. تیم سازندهی نسخهی بازسازی تمام تلاش خود را کرده است تا در زمان بازسازی همهچیز، اصالت بازی و بدنه اصلی را نگه دارد، به گونهای که دقیقاً همان حس ۲۶ سال قبل به طرفداران قدیمی و جدید این مجموعه القا شود.
اولین و واضحترین تغییر بهبود گرافیک از هر دو جنبه فنی و هنری بازی است. محیطهای بازی بسیار زیبا و دلنشین هستند و بهخوبی در ذهن شما نقش میبندند. همچنین در نسخهی اصلی به علت وجود محدودیت محیطها به مکعبهای کوچک تقسیم شده بودند و شما باید برای جابهجایی بین آنها منتظر تغییر صفحه میماندید و یک ناپیوستگی همیشگی وجود داشت؛ اما هماکنون با یک محیط کاملاً یکپارچه و دوربین متحرک مواجه هستید. با وجود این یک مشکل کوچک وجود دارد، بعضی مواقع و زمانی که در حال تردد در محیط هستید با افت فریم بسیار کوتاهی مواجه میشوید که به نظر میرسد به علت پیادهسازی بازی بر همان موتور قدیمی رخ داده است. البته به هیچ عنوان جلوی لذت بردن شما از بازی را نمیگیرد.
در نسخهی اصلی تنها می توانستنید در هشت جهت اصلی حرکت کنید. این ویژگی در بازسازی نیز حفظ شده است؛ زیرا سازندگان معتقد هستند که اگر لینک به همه جهات حرکت میکرد، حس نسخهی اصلی از بین رفته و امکان دور زدن معماها وجود داشت.
از دیگر بهبودهای صورت گرفته اختصاص دکمههای پیشفرض به بعضی از تجهیزات مانند شمشیر و سپر است. این مورد به علت افزایش کلیدهای کنترلر در گذر زمان حاصل شده و دیگر مجبور نخواهید بود برای کوچکترین کار و تعویض تجهیزات، مرتباً به کولهپشتی سر بزنید. این موضوع رابط کاربری بازی را سادهتر و دلنشینتر کرده است.
در نهایت میتوان به قطعات موسیقی بازی اشاره کرد که بسیار خوب هستند و از شنیدن آنها سیر نمیشوید. به خصوص آهنگی که مارین با خود زمزمه میکند.
فرار از جزیره دلنشین
به طور کلی میتوان گفت نینتندو به بهترین شکل ممکن یکی از بهترین نسخههای فرنچایز زلدا را بازسازی کرده و همان حس و حال را به شما منتقل میکند. اگر بخواهید تنها به مأموریتهای بازی اصلی بازی بپردازید در کمتر از ۲۰ ساعت به پایان آن میرسید؛ اما اگر بخواهید پرده از رازهای بیشمار بازی بردارید به حدود ۳۰ ساعت زمان نیاز خواهید داشت.
بنابراین اگر از طرفداران مجموعه بازیهای زلدا و نینتندو هستید، میتوانید با اطمینان خاطر به سراغ این بازی بروید.
ممنون از نقد خوبتون.
ساده ولی بسیار جذاب
خبر خوشحال کننده برای طرفداران زلدا
من تجربه بازی رو نداشتم ولی استریم بازی رو دیدم خیلی باحال بود . حیف که نیتندو ندارم