پی سی گیمینگ (PC Gaming), کنسول Xbox One نقد بازی Blair Witch
در ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ , 21:33:45
ژانر ترس و بقا
سازنده Bloober Team
ناشر Bloober Team
رده بندی سنی RP
پلتفرم Xbox One, PC

نقد بازی Blair Witch

سرگیجه و ترس

- میانگین امتیازات متاکریتیک
7 امتیاز دنیای بازی
ژانر ترس و بقا
سازنده Bloober Team
ناشر Bloober Team
رده بندی سنی RP
پلتفرم Xbox One, PC
25
در ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ , 21:33:45

حدود یک ماه پیش بود که در دنیای بازی به بررسی بازی Layers Of Fear 2 پرداختیم. این بازی که وظیفه ساختش را استودیو بلوبر تیم (Bloober Team) بر عهده داشت، از ترسناک نبودن به شدت رنج می‌برد. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Blair Witch در دنیای بازی همراه ما باشید.

حال بار دیگر این تیم با بازی «بلیر ویچ» (Blair Witch) که یک اثر اول شخص ترسناک است، به کنسول اکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی آمده است تا گیمر‌ها را حسابی بترساند! همچنین بازی از روز عرضه در سرویس «اکس‌باکس گیم‌پس» در دسترس است.

این نقد بعد از ۶ ساعت تجربه بازی در کنسول اکس باکس وان نوشته شده است.

جنگل در شب بسیار ترسناک است

جنگل در شب بسیار ترسناک است

با اقتباسی دیگر اشنا شوید

اکثر کسانی که نام بازی را می‌شنوند به یاد فیلم‌هایی با نام مشابه می‌افتند. در سال ۱۹۹۹ فیلمی با عنوان The Blair Witch Project در ژانر ترس عرضه شد. همچنین در سال ۲۰۱۶ نیز فیلمی با نام Blair Witch به نمایش گذاشته شد. در هر دو شما گروهی را می‌بینید که در حال تهیه مستند در ارتباط با جادوگری عجیب هستند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی بازی اقتباس شده از این فیلم‌ها بپردازیم. پیشنهاد نگارنده بر این است که حتما قبل از تجربه‌ی بازی، این دو فیلم را تماشا کنید. این کار باعث می‌شود با جهان بازی بیشتر آشنا شوید.

 

بلیر ویچ از کجا آمده ؟

طی کنفرانس مایکروسافت در E3 امسال، بازی بلیر ویچ با یک تریلر خوب معرفی شد. پیام تریلر بسیار ساده بود؛ ترس نزدیک است. در بازی شما نقش اِلیس (Ellis) را ایفا می‌کنید. پلیسی که از بیماری قلبی رنج می‌برد. همان ابتدای بازی او به سمت منطقه‌ی بلیر ویچ در حال حرکت است. در واقع این منطقه نام شهری متروکه مربوط به سال ۱۷۰۰ میلادی است. نام کنونی آن نیز بورکیتسویل است و در نزدیکی جنگل Black Hills که محل رخ دادن اتفاقات داستان بازی است، قرار دارد. در واقع نام بازی و فیلم‌ها نیز از همین منطقه و نام جادوگری که در افسانه‌های محلی آمده گرفته شده است.

همان ابتدای بازی شما به تیم تحقیقات برای یافتن بچه‌ای ملحق می‌شوید. پسر بچه‌ای به نام پیتر شانون که نه سال دارد گم شده است. شما به عنوان یک کارگاه پلیس وظیفه پیدا کردن او را دارید. همان طور که متوجه شدید داستان بازی آنچنان پیچیده نیست. رفته رفته و با پیشرفت بیشتر در بازی داستان چیز‌های بیشتری را رو می‌کند و به شما می‌فهماند که قصه به همین سادگی نیست. اما انتظار شاهکار از داستان بازی نداشته باشید. در بازی Blair Witch ما با یک داستان معمولی طرف هستیم و در پایان پاسخ تمام سوالات را می‌گیریم.

تلفن همراه شما بازی نیز دارد

تلفن همراه شما بازی نیز دارد

یار وفادار

کم کم داشتیم همراه همیشگی و وفادارمان یعنی «بولت» (Bullet) را فراموش می‌کردیم.  بولت در واقع سگی از نژاد ژرمن شپرد و بهترین دوست شما در بازی است. او در حل معما‌ها و پیشبرد مراحل بسیار به شما کمک می‌کند. اما هوش مصنوعی او در برخی اوقات گیج کننده و عجیب است ولی جای نگرانی نیست. همچنین شما می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید و به او دستور دهید. در کل شش نوع کار از پیش تعیین شده برای این موضوع در نظر گرفته شده است. تعامل با بولت شامل تشویق، تنبیه، صبر، نزدیک ماندن، گشت و گذار در محیط و صدا زدن او می‌شوند.

 

حس واقعی ترس

اما مهم‌ترین موضوع در تجربه‌ی یک بازی در ژانر ترس، ترسناک بودن بازی است. در همان ابتدا و به سادگی می‌توان متوجه یک نکته شد. بازی Blair Witch بر خلاف ساخته قبلی بلوبر تیم، واقعا ترسناک است. با کمی پیشرفت در بازی و دنبال کردن داستان کم کم حس ترس به شما القا می‌شود. اما بازی تقریبا در ساعت اول شوک آنچنانی در خود ندارد.

بعد از یافتن و دنبال کردن دست‌های پشت پرده و سرنخ‌های مربوط به گم شدن پیتر، بازی تازه شروع به رو کردن حس ترس پنهان خود می‌کند. چیزی که بازی را ترسناک‌تر می‌کند جنگل Black Hills است. طراحی محیط بازی خیلی خوب انجام شده است. بازی در شب واقعا ترسناک است. شما همیشه در تلاش برای نزدیک ماندن به بولت هستید، تا کمی حس امنیت کنید.

با دیدن چنین چیزی سریع به یوتیوب بروید

با دیدن چنین چیزی سریع به یوتیوب بروید

خبری از کلت نیست!

بیایید سری به مبارزات بازی بزنیم. جایی که خبری از تیر و تفنگ و چاقو و سلاح معمولی نیست. در عوض چراغ قوه و دوربین فیلم برداری اسلحه‌ی شما در بلیر ویچ هستند. در مبارزات شما باید سعی کنید تا نزدیک سگ خود یعنی بولت بمانید. با کمک گرفتن از او چراغ قوه را روی هیولا‌ها بگیرید و از شرشان خلاص شوید. کل مبارزات بازی در همین چند جمله برای شکست دادن هیولا‌ها خلاصه می‌شود. شما در بلیر ویچ آنچان هم دست خالی نیستید. بیسیم، تلفن همراه، چراق قوه، دوربین و کوله پشتی که همان inventory شما در بازی است، آیتم‌های شما در طول بازی هستند.

 

گیج کننده…

یکی از الزامات پیشرفت در بازی حل معما است. طراحی بیشتر معما‌ها خوب است ولی نیاز به دقت زیادی دارد. یکی از نکات منفی بلیر ویچ قفل‌ها هستند. در بازی شما به قفل‌هایی می‌رسید که رمز آنها را ندارید. تنها راه باز کردن این قفل‌ها، خروج از بازی و رفتن به یوتیوب برای حل آنها است! اما دسته‌ی دیگر با یافتن راز نوار‌های ظبط شده و جلو عقب کردن آنها حل می‌شود. دسته‌ی آخر نیز با دقت به محیط و نوشته‌هایی که در نزدیکشان پیدا می‌کنید قابل حل هستند. در کل معما‌های بازی غیر از مواردی که از انگشت‌های یک دست نیز کم تر است، خیلی خوب از آب درآمده است.

دقت لازمه حل معما

دقت لازمه حل معما

ولی یکی اصلی‌ترین مشکلات بازی گیج کننده بودنش است. در بلیر ویچ شما معمولا این موضوع را حس می‌کنید که بی دلیل در حال گشتن هستید. حتی در مواقعی بولت نیز شما را الکی در محیط می‌چرخاند. این موضوع به تجربه‌ی بازی لطمه می‌زند. در بازی‌های ترسناک عموما سازندگان در تلاش‌اند تا حس گیر افتادن در محیط را به بازیکن القا کنند. اما این گشت و گذار‌های الکی و بی‌منطق باعث می‌شود به جای آن بازیکن گیج شده و از خیر تجربه‌ی بازی بگذرد. در برخی از این مواقع حتی بازی باعث می‌شود سر درد بگیرید!

 

پسرفت عجیب

یک ماه پیش به بررسی بازی Layers Of Fear 2 پرداخیتم. این بازی ساخته‌ی قبلی بلوبر تیم است که وظیفه‌ی ساخت بلیر ویچ را برعهده داشته است. اگر آن بازی را تجربه کرده باشید، متوجه گرافیک خوب بازی شده‌اید. نکته‌ی عجیبی که وجود دارد گرافیک بد بازی در ساخته‌ی جدیدی آنها است. بازی از لحاظ فنی و هنری اصلا خوب نیست. در روز عرضه، بازی مشکلات فنی زیادی را در خود داشت. از باگ و افت فریم گرفته تا کراش بازی از جمله مشکلات بلیر ویچ بودند. اما با دو آپدیت که حجم آنها روی هم خیلی بیشتر از حجم خود بازی بود این مشکلات برطرف شد. اما گرافیک هنری بازی همچنان وضع خوبی ندارد. گرافیک بازی در کنسول اکس‌باکس وان اس، اصلا شبیه بازی‌ای در انتهای نسل هشتم نیست. بافت‌های بازی کیفیت خوبی ندارند. در لبه‌ی اشیا تفکیک رنگ به درستی انجام نشده و کیفیت پایینی را شاهد هستیم.

صداگذاری و موسیقی بازی شاید چشم شما را روی گرافیک بد بسته نگه دارد. این قسمت بازی خیلی خوب و دقیق کار شده است. صداپیشه‌ها کار خود را خوب انجام داده‌اند. همچنین صدا گذاری بازی دقت خوبی دارد. این موضوع به ترسناک‌تر شدن بازی کمک زیادی کرده است. پیشنهاد نگارنده این است که برای تجربه‌ی متفاوت و ترسناک‌تر حتما از هدست‌ استفاده کنید.

بولت، یار وفادار

بولت، یار وفادار

ترس بندی

بلیر ویچ بازی ترسناکی است که از مشکلاتی مانند گرافیک و سردرگم کردن بازیکان رنج می‌برد. اما نکات مثبتی مانند ترس نیز دارد. پیشرفت استودیو در داستان سرایی و نوع روایت ان بسیار قابل لمس است. همچنین بازی کمی به نسخه‌ی اول فیلم شباهت دارد. در پایان اگر به دنبال یه بازی ترسناک هستید و می‌توانید گرافیک بازی را تحمل کنید، همین الان بلیر ویچ را دانلود کنید.

همیشه نزدیک سگتان بمانید

همیشه نزدیک سگتان بمانید

Resolution: Score: 7/10

.Blair Witch is a horror game that scares you too much. The game has poor Graphic and Confusing moments but definitely worth to play

Platform: Xbox One

نکات مثبت

+ ترسناک به معنای واقعی کلمه

+ مبارزات چالش برانگیز

+ صدا‌ها

نکات منفی

– گرافیک خسته

– گیج کننده و گردش‌های الکی

امتیاز دنیای بازی 7 خوب
آرمین باقری
پی سی گیمینگ (PC Gaming)کنسول Xbox One
نقد و بررسی

25 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
  1. دستان خوبی داشت ولی درگیر کننده نبود یکمی هم احساس گم شدند ولی این ور و اون داشتم و به معنای واقعی ترسناک نبود و در ترس روانشناختی خالب بود من که دوست داشتم مخصوصا قسمت پایانی بازی ،اصلا یه دنیای خاصی داشت

    ۲۰
    1. اصلی ترین ضعف بازی هم همین سردرگم بودن بازیکنه. به شخصه بعضی مواقع ۱۰-۱۵ دقیقه فقط الکی می چرخیدم :162:

      ۰۰
  2. بنظرم مثل سری outlast یا littlenightmare ترسناک نیست بازی.البته بخشهای واقعا ترسناکی داره ولی در کل بازی هیجان انگیز و بشدت معمایی و جالبه ولی در اواسط بازی کمی خسته کننده می شود.ممنون از نقد جالبتون :58:

    ۳۰
  3. خیلی دوست داشتم این عنوان رو بازی کنم ولی به خاطر نقد های منفی فراوان بی خیالش شدم. به نظرم بازی در بهترین حالت یه گشت و گذار متفاوت در محیطی تاریک بیشتر نباشه

    ۱۰
  4. اتفاقا من هم به تازگی این بازیو تجربه کردم و واقعا خسته کننده بود. موضوعی که بهش نپرداختید، چالش برانگیز نبودن بازیه. یک بازی وقتی واقعا ترسناک میشه که مخاطب احساس کنه اگر دقت کافی در بازی به خرج نده، هر لحظه با خطر باختن و مرگ رو به رو میشه. جنس ترس این بازی درست مثل جنس ترس یک فیلمه. اما تکیه یک بازی ترسناک بر ترس های لحظه ای اشتباه بزرگیه، چون در یک فیلم هر لحظه ممکنه یک هیولایی حمله کنه و شخصیت اصلی یک بلایی سرش بیاد اما یک بازیکن میدونه اگر در بازی مثلا مکانیزمی برای تیر اندازی وجود نداشته باشه، پس طبعا چندان مبارزه و جنگی در بازی نیست و به همین دلیل با خیال راحت به فعالیت در محیط میپردازه و چندان ترس و استرس را حس نمیکنه. جادوگر بلیر نه مثل اویل بر مدیریت مهمات تمرکز داره، نه مثل Outlast بر مخفی کاری و به همین دلیل اثری ضعیفه. باقی نکاتی که اشاره کردید از نظر من هم صحیح و بجا بود.

    ۱۱
    1. ممنون بابت نظرو نکات مفیدی که گفتید. این بازی جز معدود بازی هایی بود که منو خیلی ترسوند موردی که تو بازی قبلی استودیو اصلا ندیدم. خسته کننده بودن بازی هم در اول بازی اذیت کنندس ولی با کمی پیشرفت تو بازی بهتر میشه. در کل دمتون گرم که نقد رو مطالعه کردید و نکاتی که جا افتاده رو گفتید. همه تلاشم رو می کنم تا در نقد های بعدی بهتر عمل کنم. :46: :46:

      ۱۰

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر