پس از ساخت دو نسخهی موفقیتآمیز در سری تراین “Trine”، سازندگان برای بسط دادن به مرزهای این سری، دست به تغییرات بنیادین در گیمپلی بازی زدند که بزرگترین تغییر آن، عوض شدن گیمپلی بازی از دو بعدی به سه بعدی بود. با اینکه دنیای رنگارنگ و زیبای بازی و موسیقی گوشنواز آن همچنان به اصل خود وفادار بود، اما در زمینهی گیمپلی آنچنان که باید و شاید، در کسب رضایت طرفداران موفق نبود و کوتاه بودن بیش از حد آن ضربهی اساسی دیگری به پیکرهی بازی زد. پس از گذشت چهار سال، سازندگان با وعده بازگشت به ریشهها، چهارمین نسخهی این سری را روانه بازار کردهاند. حال باید دید آیا سازندگان به وعدههای خود به خوبی عمل کردهاند یا خیر؟ در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Trine 4: The Nightmare Prince در دنیای بازی همراه ما باشید.
این نقد بعد از حدود ۸ ساعت تجربهی بازی روی پلتفرم PC نوشته شده است
عنوان Trine 4 در سبک معمایی-سکوبازی دوبعدی بوده و بازیکنان ضمن حل کردن معماهای متعدد به واسطهی قابلیتهای مختلف سه شخصیت اصلی، با موانع مختلف و بیشماری در طول مسیر روبرو میشوند.
شاهزاده «سلیوس» (Selius) از کابوسهایی همیشگی رنج میبرد. به واسطهی قدرت جادویی به خصوصی که سلیوس دارد، این کابوسها در واقعیت نمود پیدا کرده و زندگی را برای مردم سرزمین سخت کرده است. حال آکادمی جادوگران که مسئولیت امور جادویی دنیای Trine را بر عهده دارد سلیوس را در آکادمی و تحت نظارت خود قرار دادهاند. اما دیری نمیپاید که سلیوس از سختگیری آنها به تنگ آمده و از آکادمی فرار میکند. اما به دلیل ضعف در کنترل قدرتهای خود، اکنون توان جلوگیری از نمود پیدا کردن کابوسهای خود در واقعیت را ندارد. حال آکادمی جادوگران مسئولیت پیدا کردن سلیوس را بر عهدهی سه قهرمان همیشگی گذاشتهاند.
در نگاه اول، بازگشت به گیمپلی دو بعدی به خوبی مشهود است. همانند دو نسخهی اول، هر یک از شخصیتها قابلیتهای منحصر بر فردی داشته که باید از آنها در حل معماها و گذر از موانع مختلف بهره بگیرند. یکی از بهبودهای این نسخه در مقایسه با دو نسخهی اول، اضافه شدن قابلیتهای جدید به هر یک از شخصیتها است. جادوگر همانند گذشته قادر به احضار جعبهها و صفحههای فلزی است و اکنون میتواند گویهای فلزی برای گذر از برخی موانع جدید را نیز احضار کند. شوالیه هم که معمولا بار مبارزات را بر دوش میکشد، قابلیتهای جدیدی در سپر خود پیدا کرده که به حل کردن برخی از معماها کمک شایانی میکند. شخصیت دزد علاوه بر تحرک خوبی که دارد، به واسطهی تیر و کمان خود که اکنون عناصر آتش و یخ را نیز به همراه دارد، در حل معماها نقش به سزایی ایفا میکند.
در واقع در نسخهی چهارم به واسطهی قابلیتهای جدید شخصیتها، شاهد پررنگتر شدن بخش معماها هستیم. در جای جای بازی برای گذر از نقطهای به نقطهای دیگر، باید معمایی را حل کنید و این معماها به لطف این قابلیتهای جدید، جذابیت تازهای به خود گرفتهاند. همکاری شخصیتها با یکدیگر، کلید اصلی حل معماهای بازی است و در هر معما هر سه شخصیت ایفای نقش میکنند. شایان ذکر است که اگر بازی را به صورت چند نفره دنبال کنید، معماهای بازی به تعداد بازیکنان شرکتکننده، تغییر میکنند.
بخش سکوبازی نیز همچون بخش معماها، نیازمند همکاری بین شخصیتها و به خصوص شخصیت جادوگر است؛ چرا که احضار اشیاء مختلف در حیطهی تخصص او است. با این حال این به معنای کمرنگ شدن نقش دو شخصیت دیگر نیست چرا که در واقع پس از احضار اشیاء مورد نیاز، دو شخصیت دیگر کاربرد خود را نشان میدهند.
بر خلاف بخش معماها و سکوبازی، بخش مبارزات آنچنان که باید و شاید، خوب از آب درنیامده است. در این نسخه در زمان رویارویی با دشمنان، محیط بازی از دو طرف بسته شده و تنها با نابودی دشمنان قادر به خروج از محیط خواهید بود. در هر زمان در بدو ورود به قلمرو دشمنان، شاهد ظاهر شدن سکوهایی هستیم و دشمنان مختلف بازی در جای جای آن حضور پیدا میکنند. یکی از مشکلات اساسی این بخش، شلوغ بودن بیش از حد بعضی از مبارزات است. این موضوع به قدری آزاردهنده است که اغلب اوقات متوجه ضربات دشمنان نمیشوید چرا که نمیدانید روی کدام یکی از دشمنان تمرکز کنید. علاوه بر این برخلاف گذشته، دو شخصیت دزد و جادوگر کارایی قبلی خود را ندارند و در مبارزات به شدت ضعیف عمل میکنند. به طوری که بخش عمدهی مبارزات بر گردن شخصیت شوالیه افتاده و چنانچه این شخصیت در مبارزه آسیب ببیند، باید منتظر احیای او باشید و با وجود شلوغی صفحه و سلامتی زیاد برخی از دشمنان، امکان بسیاری زیادی وجود دارد که دو شخصیت دیگر نیز در مبارزات شکست بخورند.
عمده دشمنان بازی را ترسهای شاهزاده سلیوس تشکیل میدهند. اما در برخی موارد ترسهای برخی از شخصیتهایی که در طول بازی میبینید نیز در واقعیت نمود پیدا میکنند. همانطور که از پایه و اساس بخش داستانی پیدا است، دور از انتظار نیست که منتظر رویارویی با ترسهای سه شخصیت اصلی باشیم و به جرأت میتوان گفت این موضوع یکی از جالبترین بخشهای بازی را رقم میزند. رویارویی شوالیه، جادوگر و دزد با ترسهای خود در قالب غولآخرهای بازی بوده و در هر کدام تنها باید با شخصیت مربوطه به مصاف کابوس خود بروید.
در زمینهی گرافیکی و بخش هنری بازی که به نوعی یکی از امضاهای سری Trine هستند، همانطور که همیشه از سازندگان بازی انتظار میرود با یکی از زیباترین و جذابترین پس زمینهها روبرو هستیم. دورنماهای بازی به زیبایی هر چه تمامتر به تصویر کشیده شدهاند و محیطهای بازی به قدری زیبا و رنگارنگ هستند که بعید نیست برای مدتی از بازی کردن دست کشیده و صرفا به تماشای محیط و جزئیات بینظیر آن بپردازید. مکمل این زیبایی، موسیقی گوشنواز و آرامبخش همیشگی است که در هر زمان و در هر بخش به گوش میرسد. موسیقی چنان به زیبایی کار شده که به جرأت میتوان گفت آثار بسیار کمی توانستهاند در این سطح ظاهر شوند.
چنانچه میخواهید ضمن لذت بردن از محیطی چشمنواز و موسیقیای گوشنواز، از حل کردن معماهای بیشمار در کنار سکوبازی جالب نیز بهرهمند شوید، عنوان Trine 4 کاملا سلایق شما را پوشش میدهد.
Resolution: Platform: PC
Score: 9/10
If you wish to enjoy an engaging platformer and relish beautiful scenery while solving many different kinds of puzzles, Trine 4 has you covered
(این نقد بر اساس نسخه منتقدین بازی نوشته شده که توسط توسعه دهندگان بازی در اختیار دنیای بازی قرار گرفته است.)
نمره ی ۸براش کافیه
گرافیک وموسیقیه عالی داره
اما مبارزاتش مشکلاتی داره
کاملا چالش بر انگیز
معما های فوق العاده ای هم داره
قابلیت های جدید خوبی تو بازی آوردن
اما این نسخش واقعا عالی بود
نسخه ی سومش خیلی کوتاه بود
خیلی دنیای رنگارنگ و گیم پلی روانی داره بازی
آره دقیقا
از تراین ۱ طرفدار این بازی بودم
شماره ۳ زیاد جالب نبود ولی این انگار خیلی بهتر شده
شماره ۳ خیلی ضعیف بود