نقد بازی GRID
اگر اهل عناوین ریسینگ هستید حتما با بازی GRID آشنایی دارید. یک عنوان شبیه ساز ریسینگ که در زمان انتشار خود به خاطر دارا بودن برخی قابلیتهای خاصی که منحصر به GRID بودند، در بین مخاطبین ریسینگ باز به شهرت و محبوبیت دست یافت. حال استودیو Codemasters با انتشار یک نسخه ریبوت از این مجموعه با نام GRID درصدد است تا دوباره طرفداران این مجموعه را به وسط پیست مسابقات دعوت کند. اما نکتهای که قابل توجه است این که آیا این ریبوت ارزش قدم نهادن در وسط مسابقات را دارد یا نه را باید با هم به بررسی این موضوع بپردازیم.
بررسی بازی GRID
یکی از ملاکهای اصلی یک عنوان ریبوت، حس تفاوت آن با نسخه اصلی است. این که آیا بازی نسبت به زمان خود با تغییرات مثبتی روبرو شده است یا نه و این که آیا گیمپلی آن با حفظ اصالت توانسته است به روز شده و مخاطب را درگیر خود کند، از سوالاتی است که در ذهن یک مخاطب ریسینگ باز شکل میگیرد. مجموع بازیهای GRID یکی از زیر شاخههای سری TOCA به حساب میآید و هدف آن شبیه ساز واقعی مسابقات با درون مایه آرکید است. تمامی اتفاقات در بازی کاملا طبق قوانین رانندگی در مسابقات واقعی شکل گرفته و از این رو تمامی پیستها، اتومبیلها و کلاس مسابقات در بخشهای مختلف و قوانین حاکم بر آنها نیز بر اساس رویدادهای واقعی رخ میدهد. وجود چاشنی بخش آرکید هیجان و لذت بازی را زیاد میکند اما یکی از نکاتی که از ابتدای این مجموعه به چشم میآمد، سخت بودن مسابقات است. GRID از ابتدا خود را یک بازی سخت نشان داده است، بنابراین با وجود رگههای از آرکید در بازی، برای برنده شدن باید به اصول رانندگی پایبند باشیم و در مسیر مسابقات با دقت رانندگی کنیم، خصوصا در مراحل بالاتر که سطح مسابقات بالاتر رفته و سختتر نیز میشوند.
هنگام بررسی بازی GRID سختی بازی از موارد لذت بخش بازی به نظر میرسد اما در برخی مواقع هوش مصنوعی اتومبیلها در پیست به یک باره افت میکند به طوری که احساس میکنید خیلی راحت دارید همه آنها را پشت سر میگذارید اما این افت خیلی اندک پیش میآید و بازی در اکثر اوقات در یک تعادل کاملا مناسب ادامه پیدا میکند. شخصا برای این که چالش بازی را برای خودم سخت کنم درجه سختی بازی را یک پله بالا بردم، این کار هیجان مسابقات را افزایش داد و سختی کار را برایم و چندان کرد. همانطور که اشاره کردم برای اول شدن یا حداقل حضور در بین سه نفر اول در هر مسابقه باید به اصول رانندگی دقت کنید چرا که اگر درگیر بخش آرکید بازی بشید امکان دارد که به مقامهای بالایی دست پیدا نکنید. خوشبختانه بازی نیز همین روند را دارد. اگر بیش از حد در طول بازی خطا کنید و یا از کوچک کنارهای پیست برای دور زدن ماشینها استفاده کنید، حتی اگر در انتهای بازی اول هم بشوید اما در رده بندی نهایی ممکن است به خاطر امتیاز منفی در جایگاه اول قرار نگیرید. پس اگر تصمیم بگیرید که با کوبیدن به اتومبیلهای داخل پیست و کنار زدن آنها به مقامی برسید بازی با قوانین با شما برخورد خواهد کرد اما یکی از موارد جدیدی که در همین راستا به بازی اضافه شده است، سیستم Nemesis است.
نمسیس، حالت جدید بازی GRID
میشود گفت سیستم «نمسیس» تنها قابلیت اضافه شده به بازی است. در این سیستم که حتما با آن آشنا هستید در صورتی که در طول مدت مسابقه با یک ماشین برخورد داشته باشید و طرف مقابل برخورد را عمدی تشخیص دهد درصدد انتقام از شما به مسابقه ادامه خواهد داد. در این حالت یک علامت قرمز رنگ بر روی اتومبیلی که شما را زیر نظر دارد خواهد آمد و تا آخر کل راند توجهش به شما خواهد بود. ولی شاید سیستم نمسیس بر روی کاغذ تفکر خوبی است اما عملا در بازی زیاد به چشم نمیآید، شخصا برای بررسی بازی GRID بازی را بر روی درجات سختی مختلف امتحان کردم اما این قابلیت روی هر درجه سختیی به یک شکل رفتار کرده است. ما یک همتیمی نیز داریم که میتوانیم در مواقع ضروری به او دستور دهیم که جلوی اتومبیلهای مد نظر را بگیرد یا راه را باز کند. البته نکتهای که برایم واقعا تعجب داشت این که حتی همتیمی ما نیز در صورت برخورد با همدیگر وارد حالت نمسیس میشود و درصدد آسیب رساندن به ما برمیآید. اما در کل این سیستم نمسیس آنچنان که باید کارآمد ظاهرنشده است.
اما GRID در متن اصلی قضیه لنگ میزند. بازی برخلاف قسمتهای قبلی و البته برخلاف هسته اصلی یک عنوان رانندگی خیلی زود خسته کننده میشود. شاید بعد از چند ساعت بازی کردن دیگر انگیزهای برای ادامه بازی نداشته باشید. GRID تمامی المانهای لازم برای تبدیل شدن به یک بازی رانندگی را دارد اما هیجان بازی در همان چند ساعت ابتدای بازی خلاصه میشود. مراحل بازی به ۶ بخش که هر کدام از این ۶ کلاس مختلف تقسیم شده است که هر کلاس دارای ۱۳ مسابقه که هر کدام از این ۱۳ مسابقه نیز در دو یا سه راند برگذار میشود که در نوع خود طولانی به نظر میرسد. بعد از اتمام هر ۱۳ مسابقه و گرفتن امتیاز لازم یا قرار گرفتن در ردهای اول تا سوم به مرحله نهایی که Showdown نام دارد خواهیم رسید که به نوعی مرحله آخر بازی است که متاسفانه مسابقهای که در این بخش انجام دادم نیز هیجان آنچنانی نداشت. تمامی ۱۳ مسابقه در هر بخش در تعداد کمی از پیست انجام میپذیرد. با این که پیستها از روی مدلهای واقعی در سرتاسر دنیا الگوبرداری شدهاند اما تکراری شدن پیستها یکی دیگر از عوامل کمبود هیجان در بازی است. البته سازندگان تلاش کردهاند تا با تنوع بخشیدن به سیستم آب و هوایی و برگذرای مسابقات در ساعات مختلفی از شبانه روز تنوع قابل توجهی به بازی بدهند اما متاسفانه این تلاش با وجود ارزشمند بودن اما آنچنان تاثیرگذار نشده است. تنوع اتومبیلها نیز به مانند پیستها آنچنان قابل توجه نیست اما قابل قبول است ولی از ایرادات این بخش نیز تفاوت کم قدرت و شتاب اتومبیلها در قیمتهای مختلف است. شخصا تعداد زیادی از مسابقات را با همان اتومبیلی که در ابتدای بازی خرداری کردم به اتما رساندم و بازی آن نیاز لازم را به من برای ترغیب شدن به خرید یک اتومبیل جدید را نمیداد. از طرفی قابلیت تیونینگ هم بسیار مختصر و ساده است که آن هم در نوع خود ناکارآمد ظاهر شده است.
اما اگر با قابلیتهای فوق کنار بیایید و از دوستاران عناوین رانندگی باشید، GRID آنچنان هم ناامید کننده نخواهد بود در صورتی که درجه سختی بازی را بالاتر ببرید. هوش مصنوعی رانندگان افزایش پیدا کرده و با چالشهای سختتری روبرو خواهیم شد. هوش مصنوعی بر روی درجه سختی Normal از بالانس معمولی بهره میبرد و در مراحل بالاتر سختتر نیز میشود اما بر روی درجه سختی Hard و بالاتر رانندگی و مسابقه واقعا سخت میشود و البته کسب رتبه لذتی دو چندان دارد.
گرافیکی خوب اما نه ایدهآل
استودیو «کدمسترز» Codemasters بارها در گذشته قدرت گرافیکی خود را به رخ کشیده است اما متاسفانه گرافیک در این نسخه از GRID آنچنان که باید کار نشده است. تکسچرها و بافتهای بی کیفیت در کنارههای جاده، مردمی که مسابقات را تماشا میکنند و البته فیزیک بازی زیاد از نظر بصری جالب نشده است. کیفیت اتومبیلها بسیار عالی و نورپردازی و کیفیت مسیرهای مختلف و پیستهای واقعی، از جمله پیست ژاپن واقعا زیبا و چشم نواز طراحی شدهاند. در برخی مواقع که برخورد و تصادفات زیاد میشود، قطعاتی از بدنه اتومبیل جدا شده و پرت می شوند که درنوع خود قابلیت مثبتی است. حتی در مسابقات بعدی جای آثار برخورد بر روی ماشین به وضوح دیده می شوند. از آن طرف صداگذاری واقعا بی نقص است. از صدای داخل کابین گرفته تا صدای دوربین متحرک و صدای اگزوز ماشینها همگی زیبا و شنیدنی هستند. پیامهای ردوبدل شده بر روی بیسیم و صدای تماشاگران تصویری زیبا از دنیایی زنده برایمام تداعی میکنند.
اگر عاشق بازیهای ریسینگ هستید و دوست دارید همه بازیهای این سبک را بازی کنید پس حتما بازی GRID را تجربه کنید ولی اگر از جمله مخاطبینی هستید که به کیفیت اهمیت میدهید، GRID را به شما پیشنهاد نمیکنم.
Verdict
Platform :Playstation 4 – Score : 6.5/10
If you love racing games and would like to enjoy games in this genre, indeed play the GRID, but if you are from the ones who care about the quality, I do not recommend this game to you
نظرتان را درباره بررسی بازی GRID با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
بیصبرانه منتظر نقد Death Stranding هستم:)
اگه میشه مثل ز.و.م.ج.ی نقد ویدیویی هم براش برین:)
روز شمار از الان تا تابستون ۲۰۲۰
نور بر تاریکی پیروز است
you don’t know the power of the DARK SIDE