اکشن ساکن
خانه » نقد و بررسی
در دنیای سینما اگر به ژانر اکشن – جنایی علاقهمند هستید احتمالا نام فیلم AVA 2020 را نشنیدهاید! فیلمی که در ادامه تلاشهای هالیوود برای ساخت فیلمهای شبیه به هم با فرمولی ثابت اما اعداد متغیر ساخته شده است. پس از ساخت فیلمهای نسبتا موفق « Atomic Blonde»، « Red Sparrow» و « ANA» این بار شاهد ساخت فیلم AVA هستیم که گویا خواسته با استفاده از چند عنصر قوی، موفقیت فیلمهای یاد شده را تکرار کند. در عمل ساخت فیلمهای اکشن به تنهایی پر هزینه هستند و در صورتی که تیم ساخت به صورت حرفهای آن را اجرا نکنند، ریسک مالی شدیدی را به پروژه تحمیل خواهند کرد. اما آیا فیلم AVA توانسته با موفقیت این ریسک را پشت سر بگذارد؟ در این مطلب به بررسی بررسی فیلم ava خواهیم پرداخت. در ادامه با دنیای بازی و بررسی فیلم AVA همراهی کنید.
تشابه فیلم آوا به فیلمهایی که گفتیم کاملا ملموس است. با این تفاوت که در فیلم AVA داستان بیشتر به زندگی شخصی ایوا، با بازی «جسیکا چستین» تمرکز دارد. چیزی که باعث میشود بیشتر با یک درام و گاهی اکشن طرف باشیم نه یک تجربه هیجان انگیز و پر ازانفجار و دود. ایوا یک قاتل حرفهای است که به خاطر اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده بود کنار گذاشته شده و اینک یک شانس دوباره برای ثابت کردن خودش به او داده شده است. اما او این اشتباه را دوباره تکرار میکند. اشتباه قاتل فیلم این است که از افرادی که قصد کشتن آنها را دارد، و درست قبل از به قتل رساندن آنها سوال میکند که چه گناهی را مرتکب شدهاند. موضوعی که برای «سازمان» قابل قبول نیست و باعث میشود مهر کنارگذاشتن ایوا زده شود. با داستان سادهای طرف هستیم و کم و بیش آثاری شبیه به ایوا دیدهایم. ولی حالا که داستان قرار است ما را به دل مبارزه با سازمان ببرد چرا باید درگیر مشکلات شخصی و بدون اهمیت ایوا شویم؟ نویسنده نه تنها نتوانسته یک داستان جدید بنویسد بلکه با سرهم کردن مشکلات شخصی ایوا قصد داشته نشان دهد که کارکتر قاتل داستان، تک بعدی نیست که در این امر کاملا شکست خورده است. نه تنها نمیتوان با شخصیت ایوا ارتباط برقرار کرد بلکه در لحظاتی که فیلم آوا به سرو کله زدن با خانواده ایوا میپردازد، لحظه به لحظه از ایوا فاصله میگیریم. برای مقایسه در مجموعه فیلمهای «جان ویک» شما با خانواده جان یا گذشته او درگیر نیستید. تنها میدانید که فرد سختی کشیدهای است. اما «تیت تیلور» کارگردان فیلم AVA اصرار به نشان دادن آنهمه قصه از هم گسیخته و حوصله سر بر دارد.
قبل از تماشا، تیم بازیگری فیلم امیدوار کننده به نظر میرسد. اما علاوه بر بازی قابل قبول «کالین فالر» و «جان مالکوویچ»، کارگرادن و نویسنده توانستهاند از ظرفیتهای تیم بازیگری استفاده کنند. اما جسیکا چستین که بازیگر اصلی فیلم AVA است هم انتظارات ما را برآورده نکرد. بارها جسیکا چستین برای بازی در یک فیلم اکشن و در قامت شخصیت اصلی ابراز علاقه کرده بود ولی هالیوود میدانست که این بازیگر پتانسیل بازی در چنین نقشی را ندارد. هیچ یک از آثار چستین تجربه اکشنی که وی را ثابت کند نداشت و همواره کارگردانان برای بازی او در فیلمهایی با این فضا سر باز میزدند. تا این که خود چستین دست به کار شد و در نقش یکی از سرمایهگذاران این فیلم درآمد و با تهیه کنندگی اثر تصمیم به اثبات خود گرفت. تصمیمی که تبدیل به یکی از بدترین نقش آفرینیهای کارنامه چستین شد. برای مثال «شارلیز ترون» که برای فیلم «Atomic Blonde» انتخاب شد تجربه بازی اکشن در فیلم «Mad Max: Fury Road» را داشت یا «جنیفر لارنس» برای بازی در فیلم «Red Sparrow» تجربه مجموعه اکشن «The Hunger Games» را به دوش میکشید. اما جسیکا چستین نتوانست به خوبی عمل کند و در زمینه فیزیک بدنی از نظر آمادگی جسمانی شکست خورد. صحنههای مبارزه تن به تن در عربستان خود گواه موارد گفته شده است.
بررسی فیلم AVA را با پرداختن به فیلمبرداری آن ادامه میدهیم. فیلم در دورنماها تصویرهای زیبایی خلق میکند؛ قاب دوربین هم در همین نماها تماشایی است. نمایی از یک دریا و ماهیگیری، نمایی از یک دریاچه، یا افتتاحیه هیجانانگیز فیلم که با حرکت دوربین از بالا همراه بود. اما در بخش فیلمبرداری سکانسهای طولانی و پر زدوخورد، فیلمبرداری بسیار سادهای را شاهد هستیم. در بیشتر صحنهها دوربین مبارزات را با زاویه خوبی نشان نمیدهد و باید حدس بزنیم که فلان سرباز چگونه کشته شد. گاهی نیز نماهای اعراق شده از صورت بازیگران را میبینیم که پر از خون است و گویا کارگردان میخواهد به تماشاگر بگوید ببین چقدر وضعیت خراب است. انتخاب مکانها برای ایجاد مبارزه هم گاهی خلاقانه است و به سینماتوگرافی کمک میکند. ولی نمیتوان از برخی انتخابهای بد نیز چشمپوشی کرد. مثلا مبارزهی نهایی فیلم آوا در یک اتاق هتل یا مبارزه «سایمون» و «دوک» در خانه سایمون. در هر دو از مکانهای گفته شده فضا محدود است و از ابتدا قابل حدس است که در این مکانها جنگی اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از مشکلات فیلم تدوین آن است. در برخی صحنههای مبارزه تن به تن موسیقی آنقدر بلند است که صدای محیط در آن گم میشود. البته رنگبندی فیلم خوب است و همچنین از نظر دکوپاژ با اثری مناسب طرف هستیم.
شخصیت پردازی از مشکلات مهم دیگر فیلم آوا است. سایمون که آنتاگونیست فیلم است تنها در داد زدن و از کوره در رفتن مهارت دارد و فیلم با توسل به یک پلان مبارزه استاد و شاگرد میخواهد کاری کند که تماشاگر از سایمون بترسد. در حالی که سایمون از همان ابتدا شخصیتی غیرهوشمند نشان داده میشود و نقشههایش همواره لو میروند. اصلا مشخص نیست سایمون برای چه جایی کار میکند و فقط میدانیم که به آنجا باید سازمان بگوییم. همچنین انگیزه سایمون برای کشتن ایوا ابتدا بنا به دلایل شغلی مطرح میشود ولی سپس به دلایل شخصی تغییر پیدا میکند و این دلیل شخصی اصلا قانع کننده نیست. از خود ایوا هم علاوه بر تلاش بینتیجه نویسنده هیچ شخصیت درست و درمانی شاهد نیستیم. حتی اگر تمام پلانهایی که ایوا با خانوادهاش سپری میکند را از فیلم حذف کنید با بودنشان فرقی نخواهد کرد و این ایدهی قاتل زحم خورده در گذشته، دیگر بیات شده است. در بررسی فیلم AVA بدنیست به موضوع دیده نشدن فیلم هم بپردازیم. فیلم از نظر تبلیغات نیز هنری به خرج نداده. در این زمان که کوید ۱۹ به دنیا حاکم شده و بسیاری از افراد به تماشای فیلم و سریال روی آوردهاند، یک فیلم اکشن عامه پسند میتوانست به سرگرمی خوبی تبدیل شود و باعث فروش فیلم AVA شود. اما از آن جا که این اثر بسیار کمجان است، احتمالا خود عوامل فیلم شکست را پذیرفته و از سرمایه گذاری بیشتر روی آن خودداری کردهاند. در واقع از نظر تبلیغات فیلم فقط یک کاور زیبا دارد تا شاید قشری که از طریق کاور فیلم برای دیدن انتخاب میکنند را جذب کند.
اگر برای یک فیلم درام-اکشن معرکه روی فیلم AVA حساب باز کردهاید یا حداقل فکر میکنید با اثری به کیفیت فیلمهای ابتدای مطلب مواجه میشوید، باید بگوییم که ابدا اینطور نیست. در بررسی فیلم AVA باید اشاره کنیم که با اثری شلخته از نظر داستانی، شخصیت پردازی پلاستیکی و فیلمبرداری ناپخته و بسیار اغراق شده در تواناییهای زنانه طرف هستید. فیلم AVA ثابت کرد که ساخت فیلم ارزشمند، مهارت حرفهای تک تک عوامل تولید را میطلبد و ژانر اکشن برای بار اولیهای نابلد، تنها یک لکه ننگ بهجا میگذارد. بار اولیهایی مانند تیت تیلور به عنوان کارگردان و جسیکا چستین به عنوان بازیگر اصلی.
تحلیل، نقد و بررسی، مقاله نویسی و آموزش در رابطه با فناوری، بازی، سینما و علاقهمند به گفتوگو و تبادل نظر در مورد آن.
2 دیدگاه ثبت شده است
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
نقد بسیار زیبایی بود، خسته نباشید آقای کشتکار
حیف جسیکا چستین که تو همچین فیلم مزخرفی بازی کرده