بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon
در ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ , 14:00:50
ژانر اکشن - ماجراجویی
کارگردان سام لیو
ناشر Warner Bros. Home Entertainment
رده بندی سنی R
مدت زمان '1:23

بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon

خفاش در سایه

- میانگین امتیازات متاکریتیک
4 امتیاز دنیای بازی
ژانر اکشن - ماجراجویی
کارگردان سام لیو
ناشر Warner Bros. Home Entertainment
رده بندی سنی R
مدت زمان '1:23
0
در ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ , 14:00:50

اگر از دوست‌داران دنیای دی‌سی هستید و به انیمیشن‌های اقتباس شده از این دنیا نیز علاقه دارید قطعا منتظر چهل و یکمین انیمیشن از مجموعه انیمیشن‌های DC بوده‌اید. این انیمیشن که Batman: Soul of the Dragon نام دارد امسال با کارگردانی «Sam Liu» و تهیه کنندگی Warner Bros. Animation و  DC Entertainment منتشر شد. این کارگردان آمریکایی عمده شهرت خود را به‌دلیل کارگردانی انیمیشن‌های مارول و دی‌سی به‌دست آورده است. اما جدیدترین اثر او فقط نام بتمن را یدک می‌کشد و به‌نظر می‌رسد تنها برای فروش انیمیشن و درآمدزایی از نام این ابرقهرمان استفاده شده است. در ادامه با بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon با دنیای بازی همراه باشید.

داستان فیلم برخلاف چیزی که از نام‌اش پیدا است، درمورد شخصی به نام «Richard Dragon» است. این فرد یکی از شاگردان استاد «O-Sensei» بوده که در فلش‌بک‌های انیمیشن به او پرداخته می‌شود. قابل ذکر است که تقریبا نیمی از زمان انیمیشن به فلش‌بک‌ها اختصاص یافته است که به‌خوبی کار شده‌اند و اصلا آزار دهنده نیستند و مخاطب را سردرگم نمی‌کنند. در فلش‌بک‌ها متوجه می‌شویم که «بروس وین» ما برای کسب مهارت‌های بیشتر به هدف گرفتن انتقام مرگ والدین‌اش به نقطه‌ای دور دست سفر می‌کند. او استاد O-Sensei را پیدا می‌کند و توسط وی پذیرفته می‌شود.

پنج شاگرد دیگر که از قبل در محل حضور دارند Shiva»، «Ben Turner»، «Jade»، Richard Dragon» و «Rip» هستند. موضوع اصلی داستان حول محور یک دروازه می‌چرخد که در محل تمرین آن‌ها واقع شده است و برای باز کردن آن باید از یک شمشیر باستانی به نام Soul Breaker استفاده کرد. در پشت این دروازه موجودی اهریمنی حضور دارد که به واسطه طلسمی در آن سمت محبوس شده است. برای آزاد سازی او باید یک نفر قربانی شود و سپس از شمشیر باستانی استفاده شود. وقتی ما چنین دروازه و اهریمنی داریم، قطعا باید چند نفر باشند که برخلاف عقیده شخصیت‌های اصلی، آزادی اهریمن داستان را بخواهند.

بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon

ریچارد که پس از وقایع مربوط به زمان آموزش‌اش تبدیل به یک مامور مخفی شده در یکی از ماموریت‌های خود به مدارکی دست پیدا می‌کند که نشان می‌دهد گروهی به نام Kobra موقعیت مکانی دروازه را کشف کرده‌اند و قصد دارند آن را باز کنند. او با بروس، شیوا و بن ترنر همراه می‌شود تا علیه آنتاگونیست داستان، «Jeffrey Blurr» بجنگند و مانع دستیابی او به دروازه شوند.

با بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon در می‌یابیم که شخصیت‌پردازی این کاراکترها خوب از کار در نیامده و تقریبا همه‌ی آن‌ها تک بعدی هستند. در حقیقت سازنده تلاشی هم برای شخصیت‌پردازی نکرده و ما با چند شخصیت رو به رو هستیم که همه یک هدف واحد دارند و به‌نظر می‌آید زندگی آن‌ها تنها به همین هدف وابسته است.

بن ترنر تنها کاراکتری است که شخصیت پردازی نسبتا خوبی داشته. ما در ابتدا او را می‌بینیم که توسط استاد، به‌عنوان فردی خشمگین معرفی می‌شود. در زمان حال، بن به یک مربی تبدیل شده و مکالمات‌اش را با یک کودک می‌بینیم و در ادامه متوجه می‌شویم او در گذشته می‌توانسته شخصیت منفی داستان را در سن و سال کودکی بکشد ولی احساسات‌اش مانع از این کار شده است. در پایان نیز اشک ریختن او ابعاد دیگر شخصیت‌اش را برای ما به نمایش در می‌آورد.

شیلا در فلش بک‌ها به‌عنوان شخصیتی جنگجو و بسیار با استعداد در هنرهای رزمی دیده می‌شود و شخصیتی آرام و ساکت دارد که شاگرد موردعلاقه استاد نیز هست؛ اما در زمان حال او به شخصیتی بسیار خشن و بی‌احساس بدل شده که متاسفانه سیر تحولی شخصیت او به هیچ‌وجه پرداخته نشده است. کل چیزی که ما از او می‌دانیم این است که بروس وقتی دارد همراه با ریچارد به دیدن شیلا می‌رود، خطاب به ریچارد می‌گوید: «شیلا کسی نیست که قبلا می‌شناختی. او تغییر کرده است.»

به شخصیت بروس وین هم که ظاهرا کاراکتر اصلی داستان است، تنها در یک سکانس اشاره می‌شود؛ جایی که استاد از شاگردان خود می‌خواهد تا جای ممکن به سنگ‌ها مشت بزنند تا بتوانند آن را بشکنند، اما تمامی شاگردان به‌جز بروس تسلیم می‌شوند. بروس که همچنان درحال مشت زدن است با استاد خود مواجه می‌شود؛ O-Sensei به بروس می‌گوید، نیروی شر یک چیز درونی است و همان‌گونه که هیچ‌وقت نمی‌توانی سنگ را بشکنی، احتمالا هرگز قادر به شکست نیروی شر هم نخواهی بود و باید از تلاش بیهوده دست برداری و در کنار دیگران از زندگی لذت ببری. بروس پس از این که استاد محل را ترک می‌کند، مجددا شروع به مشت زدن به سنگ می‌کند که ما آن ذهنیت را در زمان حال هم در مبارزات او با دشمنان‌اش می‌بینیم.

بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon

از بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon واضح است که داستان انیمیشن بتمن: روح اژدها کاملا تداعی کننده سایر عناوین ابرقهرمانی است و از چند شخصیت مثبت تشکیل شده که علیه یک شخصیت منفی می‌جنگند و پیروز می‌شوند. البته شما پایان داستان را در نیمه ابتدایی آن می‌توانید حدس بزنید و روایت داستان شما را غافل‌گیر نمی‌کند. انیمیشن پر است از دیالوگ‌های کلیشه‌ای و تکراری سایر فیلم‌های ابرقهرمانی و چیز خاصی برای ارائه ندارد.

داستان در چند صحنه کاملا غیرمنطقی می‌شود ولی نه به نحوی که با ابرقهرمانی بودن داستان بتوان آن را توجیه کرد. مثلا در یک بخشی از انیمیشن Batman: Soul of the Dragon، شیلا را می‌بینیم که درحال مبارزه با یکی از دشمنان است و در طول مبارزه شمشیر خود را از دست می‌دهد. سپس او تصمیم می‌گیرد بدون شمشیر به نبرد ادامه دهد و با یک ضربه‌ با دست موجب شکسته شدن شمشیر حریف خود می‌شود و بر او غلبه می‌کند. سپس یک شمشیر را برمی‌دارد و به سمت دروازه حرکت می‌کند؛ حال سوال اینجا است که اگر او می‌تواند با دستان‌اش یک شمشیر را بشکند چرا دوباره از شمشیر استفاده می‌کند؟! در جای دیگر هم چنین مشکلاتی را می‌بینیم؛ مثلا جایی که ریچارد با King Snake مبارزه می‌کند. شخصیت منفی به ریچارد می‌گوید: «اینجوری کاری از دست‌ات ساخته نیست چون خیلی سروصدا می‌کنی.» و ریچارد از همین راه برای گمراه کردن و شکست دادن او استفاده می‌کند!

موسیقی انیمیشن از همان ابتدا یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. موسیقی در صحنه‌های اکشن و سایر سکانس‌ها واقعا خوب کار شده‌ است و به روند داستان کمک زیادی می‌کند. تم دهه ۷۰ میلادی نیز به خوبی در این انیمیشن پیاده شده است و طراحی فضا بسیار زیبا و چشم‌نواز است. همچنین از دیگر نکات مثبت این انیمیشن می‌توان به صحنه‌های اکشن آن اشاره کرد که به‌خصوص در ابتدای انیمیشن کاملا هیجان انگیز و مهیج هستند.

بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon

در مجموع باید گفت انیمیشن Batman: Soul of the Dragon تنها پرشی است از یک سکانس مبارزه به سکانس مبارزه‌ی دیگر و در این بین اتفاق متفاوت و جذابی نمی‌افتد. به‌جرات می‌توان گفت حضور بتمن در این انیمیشن تاثیر چندانی نداشت و درحقیقت نیازی هم به وجود او نبود. درجه سنی انیمیشن به‌دلیل داشتن صحنه‌های خشن، R (بزرگسال) اعلام شده است ولی بعید به نظر می‌رسد که افراد بالای ۱۷ سال چندان از دیدن این انیمیشن لذت ببرند و این انیمیشن از لحاظ داستانی بیشتر برای افراد نوجوان مناسب است. باتوجه به نحوه پایان داستان به نظر می‌رسد این انیمیشن باید دنباله‌ای داشته باشد که در سال‌های آینده می‌توانیم منتظر آن باشیم. Sam Liu، کارگردان انیمیشن Batman: Soul of the Dragon پروژه‌های خوب و بد زیادی در کارنامه‌ی خود دارد که این انیمیشن در لیست کارهای خوب او جای نمی‌گیرد.

امیدواریم از مطالعه نقد و بررسی انیمیشن Batman: Soul of the Dragon  لذت برده باشید. آیا انیمیشن Batman: Soul of the Dragon را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما در مورد انیمیشن Batman: Soul of the Dragon چیست؟ نظر خود را در قسمت کامنت‌ها با دیگران در میان بگذارید.

نکات مثبت

+ صحنه‌های اکشن

+ موسیقی خوب

نکات منفی

– شخصیت پردازی ضعیف

– حفره‌های داستانی

– قابل پیشبینی بودن و عدم استفاده از عنصر غافلگیری

– دیالوگ‌های کلیشه‌ای

امتیاز دنیای بازی 4 ناخوشایند
مهدی شریفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

مقالات بازی

بیشتر

چند رسانه ای

بیشتر