بررسی بازی FIFA 23 بررسی بازی FIFA 23
در ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ , 11:17:17
ژانر ورزشی
سازنده EA Sports
ناشر EA
رده بندی سنی E
پلتفرم استادیا، ایکس‌باکس سری ایکس و اس، پلی‌استیشن ۵، نینتندو سوییچ

بررسی بازی FIFA 23

نقد و بررسی بازی فیفا ۲۳

- میانگین امتیازات متاکریتیک
8 امتیاز دنیای بازی
ژانر ورزشی
سازنده EA Sports
ناشر EA
رده بندی سنی E
پلتفرم استادیا، ایکس‌باکس سری ایکس و اس، پلی‌استیشن ۵، نینتندو سوییچ
1
در ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ , 11:17:17

بازی FIFA 23 با تکنولوژی‌ کنسول‌های نسل جدید، اضافه کردن فناوری Hyper Motion 2 و بهینه‌سازی مکانیک‌های گیم پلی قدیمی خود توانسته نماینده‌ای خوب برای پایان یک اثر باشکوه باشد. با وجود اینکه سایه قمار بازهم روی بازی سنگینی می‌کند و مشکل Pay to Win همچنان پابرجاست، اما بازی فیفا ۲۳ همچون نگینی درخشان در بازی‌های سال‌های اخیر فیفا خوش می‌درخشد. در ادامه با بررسی بازی فیفا ۲۳ ( FIFA 23 ) قسمت نقد و بررسی دنیای بازی را همراهی کنید.

مقدمه

نقد و بررسی بازی FIFA 23

قبل از آغاز بررسی نسخه جدید فیفا، در همین ابتدا باید گلایه‌ و حقیقت غیرقابل کتمانی را عنوان کرد. شرکت EA Sports هرساله تغییرات بسیار کمی را در نسخه‌های فوتبال خود اعمال می‌کند. انگار هر نسخه یک آپدیت برای نسخه قبل است. EA برای این تغییرات کوچک پول کامل یک بازی را از گیمرها می‌گیرد! این گلایه کاملا برحق است اما دلیل آن بی‌رقیب بودن آنها در ساخت بازی‌های شبیه‌ساز فوتبالی است. در بازاری که علاقه‌مندان به فوتبال گزینه‌ای بهتر از فیفا ندارند شرکت EA هر آشغالی را عرضه کند، باز هم گیمرها آن را خریداری می‌کنند. در سال‌های اخیر شرکت کونامی توسعه بازی PES را به دلایل نامعلومی (شاید نداشتن بودجه کافی) ضعیف انجام داده است. امسال باوجود رایگان شدن PES، بازهم فوتبال دوستان استقبال چشمگیری از آن نکردند. فیفا در سال‌های اخیر با تمرکز روی بخش اعتیادآور Ultimate Team و گسترش آن بسیار بین فوتبال دوستان و گیمرها محبوب شد و به راحتی از رقیب دیرینه خود یعنی PES سبقت گرفت. امسال با وجود شرایط گفته شده EA از گیمرها سواستفاده نکرده و نسخه‌ای تقریبا متفاوت ار جهت گیم پلی را ارائه کرده است. در ادامه با بررسی بازی فیفا ۲۳ ( FIFA 23 ) همراه باشید.

بررسی بازی FIFA 23

با پایان قرارداد EA با فیفا از سال دیگر نسخه جدید فیفا با نام EA Sports FC عرضه خواهد شد. بازی فیفا ۲۳ حسن ختامی برای یک دوره طلایی و نقطه شروعی برای یک دوره جدید است. شرکت EA با درس گرفتن از اشتباهات قبل خود سعی کرده در نسخه جدید فیفا روی گیم‌پلی بیشتر تمرکز کند و با به کار بردن راه‌های جدید و متنوع گلزنی مانند Power Shot جان تازه‌ای به گیم پلی بازی بدهد. سیستم پاس و دریبل در این نسخه تفاوت زیادی کرده است. شاید در ابتدا این سیستم کمی برای شما نامتعارف و عجیب به نظر برسد اما پس از مدتی به آن عادت می‌کنید. سیستم پاس و درییل به لطف فناوری Hyper Motion 2 بسیار به واقعیت نزدیک شده است اما از حالت آرکید یا قالب ویدیوگیم خارج نمی‌شود. برخلاف چند نسخه قبل فیفا باید برای پاس و دریبل دقت بیشتری به خرج دهید وگرنه به راحتی توپ را لو خواهید داد.

 

سیستم دفاع کردن در بازی FIFA 23 بسیار لذت‌بخش است. شما به عنوان یک مدافع باید در زمان و مکان مناسبی قرار گرفته باشید تا توپ را از حریف بگیرید. به لطف سیستم جدید در گیم پلی توپ‌ها با اطمینان بیشتری از مهاجمین گرفته می‌شود. در نسخه‌های قبل با سیستم آزاردهنده‌ای سروکار داشتیم که وقتی مدافع توپ را از مهاجم می‌گرفت باز هم توپ جلوی پای مهاجم می‌افتاد و عملا دفاع کردن بی‌فایده بود. هوش مصنوعی در مدافعین به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. جاگیری‌های مطمئن مدافعین نشان دهنده این موضوع است. نکته بسیار مهم دیگر در سیستم دفاع کردن این است که سرعت بالا تنها عامل موفقیت برای یک مدافع محسوب نمی‌شود. مدافعان با سرعت کم نیز می‌توانند با توجه به قابلیت‌های دفاعی دیگرشان مثمر ثمر واقع شوند. همین عامل به ظاهر ساده اما کلیدی روی گیم پلی کلی بازی تاثیر زیادی گذاشته است. به طور مثال بازیکن‌هایی مانند تونی کروس در فیفا به خاطر سرعت کم‌شان عملا بی‌منصرف بودند اما در این نسخه سرعت تنها ملاک نیست و تونی کروس با پاس‌ و شوت‌های دقیق خود می‌تواند بسیار مفید باشد. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که در سال‌های قبل شما با ترکیب‌های شبیه به همی طرف بودید که پر از بازیکن‌های سرعتی بود اما در فیفا ۲۳ با هر بازیکنی که به آن علاقه دارید، می‌توانید بازی کنید و تیم‌های متنوع‌تری بسازید.

بررسی فیفا ۲۳

در ادامه بررسی بازی FIFA 23 باید گفت که سیستم هایپرموشن ۲ باعث شده تا انیمیشن‌های بازیکنان بسیار بیشتر شود و حس و حال واقعی‌تری به پلیر بدهد. در فیفا ۲۳ به هیچ وجه انیمیشن بازیکنان برایتان تکراری نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که این تکنولوژی کمی حرکات بازیکنان را کند و سنگین کرده اما در مجموع حس قابل قبولی را به پلیر انتقال می‌دهد. در مورد سیستم شوت بازی هم باید گفت که بسیار نسبت به نسخه‌های قبل پیشرفت کرده است. اضافه شدن شوت بیرون پا در این نسخه حس و حال تازه‌ای در سیستم شوتینگ بازی به وجود آورده است. در مجموع در نسخه جدید فیفا با گیم‌ پلی روانی طرف هستیم که ما را یاد فیفاهای قدیم می‌اندازد. نکته مهم این گیم پلی این است که شما از راه‌های مختلفی می‌توانید به گل برسید. برخلاف فیفاهای قبل که یک یا دو راه بیشتر برای گل زدن وجود نداشت! لازم به ذکر است که نسخه نسل گذشته بازی با نداشتن هایپرموشن ۲ کمی روان‌تر به نظر می‌رسد اما انیمیشن‌های بازی قدیمی و کهنه شده‌اند.

بررسی بازی FIFA 23: بخش آلتیمیت تیم

بدون شک بهترین و مهم‌ترین بخش هر ساله فیفا، آلتیمیت تیم است. جایی که شما باید تیمی را با توجه به یک شیمی تعریف شده از صفر تا صد بسازید و پروشش دهید. در این بخش بازی فیفا ۲۳ شما با مودهای متنوعی شامل دیویژن رایوالز، ویکند لیگ، فرندلی، اسکواد بتل و مومنت روبرو هستید. البته متاسفانه در حال حاضر بخش آنلاین آلتیمیت تیم یعنی رایوالز و ویکند لیگ با توجه به شرایط ایران دچار اختلالاتی است اما بخش آفلاین یعنی اسکواد بتل و مومنت در دسترس هستند. مود مومنت امسال وارد آلتیمیت تیم شده است. در این بخش شما باید چالش‌های مختلفی را پشت سر بگذارید و در ازای آن ستاره‌هایی دریافت خواهید کرد که می‌توانید با آن ستاره‌ها پک‌های مختلفی باز کنید. این مود بسیار چالش‌برانگیز و لذت‌بخش است. نکته مثبت در مورد مود دیویژن رایوالز این است که شما دیگر به دیویژن‌های پایین‌تر سقوط نخواهید کرد.

مهم‌ترین تغییر در این بخش مربوط به شیمی و ساخت تیم می‌شود. یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات بازی فیفا ساخت تیم‌های متنوع با ساختار و شیمی تعریف شده بازی است. در بازی فیفا ۲۳ دیگر با کمستری تیمی ۱۰۰ مواجه نخواهید بود. در عوض شیمی کلی تیم به ۳۳ تغییر کرده است. با این سیستم جدید می‌توانید تیمی متشکل از بازیکنانی با لیگ و ملیت‌های مختلف را بسازید. تغییر سیستم شیمی قدیمی و کهنه بازی برای ساخت دورانی جدید بسیار لازم و ضروری بود. این ساختار جدید اوایل کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسید اما به مرور مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

بررسی فیفا ۲۳

در کنار این تغییرات مثبت در نقد و بررسی فیفا ۲۳ باید به نکته منفی این بخش که هرساله پلیرها را آزار می‌دهد اشاره کنیم. مشکل Pay to Win همچنان در این بخش بسیار پررنگ است. بازهم شاهد این موضوع هستیم که پلیرهای به اصطلاح مایه‌دار با تزریق پول در بازی ( FIFA Point ) در همان ابتدا بهترین بازیکن‌ها را در اختیار دارند و شما در عمل نمی‌توانید حرفی برای گفتن در مقابل آنها داشته باشید. این مشکل بازی را از قالب مهارت‌محور خارج می‌کند و آن را به ورطه نابودی می‌برد. پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای یک بازی ۷۰ دلاری واقعا آزاردهنده است.

در دنیای بازی بخوانید: لیست بازی های فیلتر شده در ایران

مشخص نیست EA تاچه زمانی می‌خواهد در این مسیر تباه گام بردارد. لازم به ذکر است که امسال EA با غیرقابل فروش کردن اس‌بی‌اس‌های مهم خود سعی کرده بازی را از حالت قمار خارج کند و پلیرها را برای دریافت کوین یا سکه درون بازی، بیشتر به سمت بازی کردن سوق دهد. این تصمیم جنجالی شاید به مذاق کسانی که از فیفا درامدزایی داشتند خوش نیاید اما به نظر من در آینده به نفع این سری خواهد بود. هر زمان دست قمارباز‌ها از فیفا کوتاه شود بازی پیشرفت خواهد کرد. به همین دلیل این تغییر را باید به فال نیک گرفت.

بررسی سایر بخش‌های فیفا ۲۳

در ادامه بررسی بازی FIFA 23 نگاهی به سایر بخش‌های بازی می‌اندازیم. بخش Volta مانند سال‌های پیش لذت‌بخش است. EA با اضافه کردن زمین‌های مسابقه بیشتر و آیتم‌های متنوع این بخش را حسابی متحول کرده است. یکی از بهترین تصمیم‌های فیفا در سال‌های قبل حذف کردن بخش خسته‌کننده داستانی و اضافه کردن بخش ولتا بود. اگر علاقه‌مند به فوتبال خیابانی هستید این بخش می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات را برای شما رقم بزند. این بخش را می‌توانید به صورت آنلاین و آفلاین با دوستانتان بازی کنید.  بخش Pro Clubs نیز تغییرات خوبی داشته است. پیشرفت بازیکنان در این بخش در فیفاهای قبل بسیار کند صورت می‌گرفت اما در فیفا ۲۳ به سرعت می‌توانید بازیکن و باشگاه خود را پیشرفت دهید. لازم به ذکر است که به گفته فیفا سرورهای این بخش نیز نسبت به فیفا ۲۲ بهبود یافته اما همچنان در ایران قابل دسترس نیست!

نقد و بررسی بازی FIFA 23

در ادامه بررسی بازی فیفا ۲۳ به بخش محبوب Career Mode می‌رسیم. این بخش در FIFA 23 تغییرات زیادی کرده است. اول از همه شما در این بخش می‌توانید با تیم‌های باشگاهی زنان (لیگ انگلیس و فرانسه) نیز بازی کنید. در سال‌های اخیر توجه EA به پلیرهای زن، بسیار تحسین‌ برانگیز بوده است. منوی این بخش نیز تغییر کرده و کار با آن راحت‌تر شده است. در کریر شما می‌توانید در نقش یک بازیکن وارد باشگاه شوید و به مرور پیشرفت کنید. به این بخش گزینه‌ی Personality اضافه شده که مانند یک بازی نقش‌آفرینی شما با انتخاب دیالوگ‌های مختلف می‌توانید روی شخصیت بازیکن خود کنترل داشته باشید. در قسمت مربی شما می‌توانید برای اولین بار با انتخاب مربیان بزرگ و سرشناس مانند کارلو آنجلوتی پا به کریر مود بگذارید. در نهایت باید گفت Career Mode در FIFA 23 با تغییرات کوچک اما اساسی خود به تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از قبل تبدیل شده است. لازم به ذکر است که شخصیت دوست‌داشتنی تد لاسو نیز  به همراه تیم ریچموند به نسخه جدید فیفا اضافه شده است. شما در بخش Career Mode با تیم ریچموند و مربی‌گری تد می‌توانید بازی کنید. همچنین تد لاسو و کیت ریچموند در بخش آلتیمیت نیز حضور دارد.

بررسی بازی FIFA 23: نتیجه‌گیری

EA Sports, بازی فیفا ۲۳ (FIFA 23)

در انتهای نقد و بررسی فیفا ۲۳ باید گفت که در مجموع فیفا ۲۳ با وجود داشتن یک سری از ایرادات یکی از بهترین نسخه‌های سری فیفا است. شما با پرداخت ۷۰ دلار به پکیج کاملی از مودهای آنلاین و آفلاین دسترسی پیدا خواهید کرد که به مدت یک سال دائما بروزرسانی خواهند شد. لازم به ذکر است که چیزی به شروع جام جهانی نمانده و فیفا ۲۳ با یک مود ویژه به استقبال آن نیز خواهد رفت. اگر از طرفداران سری فیفا هستید حتما فیفا ۲۳ را تجربه کنید.

این بود بررسی نسخه جدید فیفا. نظر شما در مورد بازی FIFA 23 و نقد و بررسی بازی فیفا ۲۳ جیست؟ شما نیز از نقطه نظر خود به بررسی فیفا ۲۳ بپردازید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نکات مثبت
  • گیم‌‌ پلی بازی تنها مبتنی بر سرعت بازیکنان نیست
  • تغییر مثبت در سیستم شوت و دفاع بازی
  • تغییرات مثبت در بخش‌های آلتیمیت و کریر
  • بهره‌گیری مثبت از فناوری Hyper Motion 2
نکات منفی
  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای آزاردهنده
  • انیمیشن‌های بعضا کند بازیکنان
امتیاز دنیای بازی 8 نفیس
اتابک سلیمی زاده

علاقه مند به بازی، سینما و کتاب

EA Sportsبازی فیفا ۲۳ (FIFA 23)
نقد و بررسی بازی

1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر