بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
در ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ , 21:00:00
ژانر اکشن، استراتژی
سازنده کپکام
ناشر کپکام
رده بندی سنی TEEN
پلتفرم ویندوز، پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌ باکس وان، ایکس باکس سریز

بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

ژاپنی‌ها و خدایانشان

80 میانگین امتیازات متاکریتیک
9 امتیاز دنیای بازی
ژانر اکشن، استراتژی
سازنده کپکام
ناشر کپکام
رده بندی سنی TEEN
پلتفرم ویندوز، پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌ باکس وان، ایکس باکس سریز
1
در ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ , 21:00:00

در در دورانی که اکثر بازی‌های بزرگ صنعت دوست داشتنی ویدئوگیم پر از تکرار شده‌اند، بیشتر بازی‌های کوچکتر بار خلاقیت و نوآوری را به دوش می‌کشند. بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess نیز یکی از همین بازی‌های نسبتاً کوچکتر است. این بازی با ترکیب دو ژانر اکشن و استراتژی با فولکلور ژاپن سعی دارد نقشی که شرکت کپکام(Capcom) به او سپرده را انجام دهد و شما را به دوران اوج ویدئوگیم ببرد. اما چقدر موفق می‌شود این وظیفه را به خوبی انجام دهد؟ در ادامه با نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess همراه وبسایت دنیای بازی باشید.

پیش از نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami در دنیای بازی بخوانید:

بازی های ژاپنی: بهترین بازی ها با حال و هوای ژاپن

بازی های ژاپنی

جلوه‌ها بصری و صوتی | بررسی بازی Kunitsu-Gami

بررسی بازی Kunitsu-Gami

رنگ‌هایی از سرزمین آفتاب

بدون شک اولین موردی که در نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami به آن خواهم پرداخت طراحی بصری آن است که در نگاه اول چشم هر گیمری را می‌گیرد؛ طراحی بصری عجیب و غریب و درهم‌آمیخته با فرهنگ ژاپن. برای مثال هیولاهای بازی که seethe نامیده می‌شوند، لباس روستایی‌ها، معماری و حتی انیمیشن‌های رقص و مبارزه همه و همه ریشه‌های عمیق ژاپنی دارند. البته این مورد نه تنها برای طراحی‌های بصری بلکه برای تمام اجزای دیگر بازی صادق است.

مهم نیست در روستایی باشید که توسط تاریکی ویران شده یا به طور کامل پاکسازی شده. چه اطراف شما را شاخه‌ها و دست‌های شیطانی برآمده از زمین گرفته باشد و در حال مبارزه با Seetheها باشید و چه نه؛ همیشه زیبایی بازی را از همان مراحل اول تا نقطه پایانی تحسین خواهید کرد. شما با یکی از رنگارنگترین برداشت‌ها از ژاپن طرف هستید. این برداشت رنگین اما فقط یک زیبایی ظاهری معمولی به شما تحویل نمی‌دهد، بلکه دارای شخصیت است.

کافی است کمی به رنگ و لعاب شیرینی‌ها، ظاهر باس‌ها و انیمیشن‌ها دقت کنید تا بیشتر به این موضوع پی ببرید که تمام اجزای بصری چطور با وسواس و هماهنگی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اگرچه بعضی اوقات ممکن است کیفیت پایین برخی بافت‌ها نسبت به دیگری و یا تاخیر در بارگذاری بافت‌های زمین چشمتان را بگیرد.

بررسی بازی Kunitsu-Gami

نجوای شیاطین

بازی Kunitsu-Gami استفاده بسیار درست و به‌جایی از موسیقی و جلوه‌ها صوتی خود دارد. برای مثال هرچه در بازی به زمان شب نزدیک می‌شوید، صدای کوبیدن به طبل و شیاطین بیشتر و بیشتر می‌شود تا موسیقی مبارزه شروع به نواختن کند. این مورد در ترکیب با گیم‌پلی باعث ایجاد حس استرس درستی در مخاطب می‌شود که به او گوشزد می‌کند چه مقدار برای آماده‌سازی خود وقت دارد.

موسیقی‌های بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess در اکثر مواقع از سازهای شرقی استفاده می‌کند که به خودی خود بسیار جذاب و گوش‌نواز است. اما در مورد باس‌فایت‌ها به این موسیقی‌های سنتی شرقی صداهای الکترونیکی هم اضافه می‌شود تا هیجان بیشتری به شما تزریق شود. می‌توان بازی را از لحاظ موسیقی نیز یک اثر عجیب و غریب جذاب قلمداد کرد.

داستان و روایت | نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami

نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami

در آغوش گرم ژاپن

کل داستان بازی Kunitsu-Gami از این قرار است که شما باید در نقش Soh قرار بگیرید؛ یک شمشیرزن که به دوشیزه یوشیرو(Yoshiro) خدمت می‌کند. تا یوشیرو بتواند کوه Kufaku را از شیاطین پاکسازی کند و یازده ماسک که حاوی قدرت الهه است را پس بگیرد. 

بهترین بازی های استراتژیک قدیمی

داستان در واقع به صورت بسیار خطی و به ساده‌ترین شکل ممکن روایت می‌شود بدون اینکه حتی بیشتر از چند خط دیالگ و شخصیت صداگذاری شده داشته باشد. خط داستانی اصلی که در میان‌پرده‌ها به نمایش گذاشته می‌شود در این بازی بهانه‌ای است که فقط می‌خواهد شما را به جریان بازی بیاندازد و در این کار هم خوب ظاهر می‌شود. 

اما این تمام ماجرا نیست. در اینجا برای درک بهتر و کمی عمق بخشیدن به جهان بازی از عناصر دیگری نیز استفاده شده. شما در بازی با استفاده از خواندن Ema Plaqueها می‌توانید در مورد دنیای آن اطلاعات کسب کنید و داستان‌هایی که در میان‌پرده‌ها روایت نمی‌شوند را بخوانید. داستان‌هایی که از انواع شیاطین و ریشه آن‌ها گرفته تا حتی حیوانات بازی مانند مرغ را شامل می‌شوند. خواندن هر کدام از این Ema Plaqueها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مربوط به داستان است که در بازی تجربه می‌کنید.

در طول بازی شیرینی‌های ژاپنی به دست آورده که می‌توانید به یوشیرو پیشکش کنید و حتی در این بخش هم بازی اطلاعاتی بلند بالا راجع به هر نوع شیرینی در اختیار شما می‌گذارد. حتی یک سری نقاشی در بازی وجود دارد که آن‌ها نیز فقط با نشان دادن تصویر سعی دارند تکه‌ای دیگر از دنیای بازی را برای شما روایت کنند.

جهان بازی که روایت در آن جریان دارد هرچند کوچک به نظر می‌رسد اما به اندازه کافی دارای عمق، جذابیت و گیرایی است که شما را اذیت نکند و برای مخاطب دوست‌داشتنی باشد.

گیم‌پلی | نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

گام برداشتن روی لبه‌ تیغ

حالا که تا اینجا با نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess همراه بوده‌اید بهتر است نگاهی به گیم‌پلی آن داشته باشیم. ترکیب دو ژانر اکشن و استراتژی و عناصر آن‌ها چیزی نیست که در صنعت بازی‌های ویدئویی سابقه نداشته باشد اما ترکیبی است که سراغ آن رفتن نیاز به شجاعت دارد. خب به جرئت می‌توان گفت که اگر این بازی به بهترین شکل ممکن این دو ژانر را کنار یکدیگر قرار نداده باشد، حداقل یکی از بهترین‌ها در این کار است و یک تجربه حدوداً ۲۰ ساعته بی‌مانند برای شما می‌سازد.

هدف اصلی شما در بازی محافظت از یوشیرو و باز کردن راه برای او است تا بتواند کوه را از شیاطین و تاریکی پاکسازی کند. بازی دارای چرخه روز و شب است. به این شکل که شما در روز فرصت دارید راه را برای یوشیرو باز کنید، سازه‌ها را تعمیر کنید و روستایی‌ها را نجات دهید تا به محافظت از یوشیرو بپردازند. در شب Torii gateهای آلوده باز می‌شوند و تا زمانی که باز آفتاب بدرخشد دشمنان به سمت یوشیرو حمله می‌کنند. بخش باس فایت‌ بازی به روش دیگری عمل می‌کند و در آن دیگر از چرخه روز و شب خبری نیست.

این ایده روی کاغذ شاید خسته‌کننده به نظر برسد اما در عمل به هیچ وجه اینطور نیست. بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess را می‌توان یکی از اساتید ایجاد تنوع برای مخاطب معرفی کرد. بازی تقریبا در هر مرحله چیز جدیدی برای رو کردن دارد، مانند دشمنان جدید، سازه‌های جدید، نیروهای جدید و یا ساختار مرحله‌ای که از بازی حتی انتظارش را ندارید. در واقع پیچش‌های اصلی در داستان جای ندارند، بلکه دقیقا در مرکز طراحی مراحل آن جاخوش‌کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

تبدیل شمشیرزن به فرمانده

در مراحل ابتدایی بازی خود را به عنوان یک بازی به مراتب اکشن‌تر معرفی می‌کند و هرچه در مراحل رو به جلو می‌روید آرام آرام چاشنی استراتژیک خود را بیشتر به آن اضافه می‌کند. در مراحل اولیه چیدن نیروها به صورت خطی جلوی یوشیرو تمام استراتژی مورد نیاز شما برای محافظت از او است. با پیشروی در بازی محیط جلوی شما بزرگتر و پیچیده‌تر می‌شود، دشمنان سختتر و بیشتر می‌شوند و اگر بخواهید با همان استراتژی پیش بروید، چیزی جز باخت در انتظار شما نیست.

مراحل بازی هیچوقت محیط خیلی عظیمی را رو به روی مخاطب خود قرار نمی‌دهند. محیط‌های بازی کوچکند اما جست و جو در میان این محیط‌ها برای آزاد کردن روستایی‌ها، بیرون کشیدن صندوقچه‌ها و آزاد کردن قابلیت‌های جدید لذت‌بخش است. برای دریافت جوایز بیشتر در بازی شما می‌توانید روستاهایی که توسط شیاطین خراب شده و حالا پاکسازی شده را بازسازی کنید تا پاداش‌های مختلف بگیرید. اما اگر این برای شما کافی نیست می‌توانید چالش‌هایی که بازی برای رد کردن هر مرحله تدارک دیده را انجام دهید. چیزی که من شخصاً الزامی به انجام دقیق همه آن‌ها ندیدم.

بازی یک بخش درخت مهارت‌ها نیز تدارک دیده که شخصیت اصلی خود یعنی Soh و نیروهای دیگر را در آن ارتقا دهید. که دست مخاطب را برای چیدن استراتژی خود بازتر می‌کند. به این صورت که شما هردفعه مهارت خود و نیروهای خود را ارتقا دهید می‌توانید تمام آن امتیاز های خرج شده برای ارتقا را پس گرفته و دوباره به شکلی متفاوت این کار را انجام دهید. اگر بدانید در یک مرحله کدام نیروها بیشتر به کارتان می‌آیند می‌توانید تمرکز خود را برای ارتقا روی همان نیروها بگذارید تا در میدان نبرد نتیجه بهتری بگیرید.

بررسی پیشنهادی

بررسی بازی Femida

بررسی بازی Femida

باید بدانید کدام واحد از نیروهای خود را در چه مکانی مستقر کنید، کدام سازه را زودتر تعمیر کنید و حتی یوشیرو را تا کجا جلو ببرید که دشمنان دسترسی راحتی به او نداشته باشند. البته این مورد را باید اضافه کنم که بازی تا تقریباً اواخر آنچنان به شما سخت نمی‌گیرد. در واقع گیم‌پلی اگر با یک مشکل دست و پنجه نرم کند، این است که بازی در مراحل آخر خود ناگهان سختی را چند مرحله بالا می‌برد که ممکن است ذوق مخاطب را کور کند.

جمع‌ بندی | بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess

در نهایت بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess باید بگویم این بازی اثر هنری نه چندان بزرگ اما ارزشمند و خوش‌رنگ و لعابی بسیار وابسته به فرهنگ ژاپن است که ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ای دارد. یک اثر منحصر به فرد و خلاقانه که شما را به یاد زمانی در صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد انداخت که تمام فکر و ذکر استودیو‌های بازی‌سازی درآمد داشتن به هر نحوی از فرانچایزهای بزرگ نبود. زمانی که شرکت‌ها ریسک می‌کردند تا برای مخاطب خود تجربه‌های ناب و جدید خلق کنند. 

بازی Kunitsu-Gami یک گیم‌پلی خلاقانه، طراحی هنری عجیب و منحصر به فرد و دنیایی جذاب در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که به بهترین نحو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا گذر زمان برای مخاطب قابل احساس نباشد. گرچه بازی با مقدار کمی مشکل گرافیکی و مشکل گیم‌پلی دست و پنجه نرم می‌کند ولی در نهایت موفق می‌شود هدف خود را تکمیل کند و به یک اثر به‌یادماندنی و خلاقانه در این نسل تبدیل شود.

این بود نقد و بررسی بازی Kunitsu-Gami: Path of the Goddess؛ نظر شما همراهان همیشگی وبسایت دنیای بازی در مورد این بازی چیست؟

نکات مثبت
  • ترکیب دو ژانر اکشن و استراتژی به شکلی خلاقانه و منسجم
  • طراحی مراحل متنوع
  • استفاده درست از فرهنگ ژاپن برای خلق دنیایی دوست داشتنی
  • جلوه های صوتی و بصری از لحاظ هنری بی نظیر هستند
نکات منفی
  • دیر بارگذاری شدن بعضی بافت‌ها
  • متعادل نبودن درجه سختی در بعضی از مراحل
امتیاز دنیای بازی 9 شگفت‌انگیز
محمدحسین جمشیدی
شرکت کپکام (Capcom)
نقد و بررسی بازی

1 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر