بررسی بازی Sea Of Stars بررسی بازی Sea Of Stars
در ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ , 21:00:00
ژانر نقش‌آفرینی، ماجراجویی
سازنده Sabotage
ناشر -
رده بندی سنی E
پلتفرم پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس‌باکس‌وان، ایکس‌باکس سری S/X

بررسی بازی Sea Of Stars

یک کلاسیک مدرن

87 میانگین امتیازات متاکریتیک
9 امتیاز دنیای بازی
ژانر نقش‌آفرینی، ماجراجویی
سازنده Sabotage
ناشر -
رده بندی سنی E
پلتفرم پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس‌باکس‌وان، ایکس‌باکس سری S/X
2
در ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ , 21:00:00

بازی Sea Of Stars انعکاسی هنرمندانه از بازی‌های RPG قدیمی ژاپنی‌ست که به طرز چشم‌نواز و هنرمندانه‌ای از آثار پیکسلی قدیمی و پرطرفدار الگوبرداری کرده است. سفری پر از خطر و شگفتی انتظار شما را می‌کشد. در ادامه با بررسی بازی Sea Of Stars در بخش نقد و بررسی دنیای بازی همراه ما باشید.

تقریبا پنج سال پیش، استودیو Sabotage دست به کار بزرگی زد و سعی داشت تا دوباره بازی‌های سبک RPG را احیا کند که موفق هم شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و توجه بسیاری را به این سبک از بازی‌سازی جلب کرد. تازه‌ترین بازی منتشر شده این استودیو نیز طرفداران را ناامید نکرد و توانست دستاورد‌های مهمی کسب کند.  

در ابتدا، داستان بازی توسط یک شخصیت مرموز روایت می‌شود، سپس ما با یک جفت قهرمان نوجوان که اساسا مخالف یکدیگر هستند، «زال»و «والره» آشنا می‌شویم. این دو توسط که توسط دوست مشترکشان «گارل» حمایت می‌شوند و به ماجراجویی در سرزمینی پر از شگفتی می‌پردازند.

سپس بازی ادامه پیدا می‌کند و شخصیت‌های جدید اضافه می‌شوند، داستان از آنچه که انتظارش را داشتیم، عمیق‌تر می‌شود. پس از یک شروع آرام و ملایم، نثر و نوشتار بازی شکوفا می‌شود. نه تنها دیالوگ‌ها واضح و طبیعی است بلکه داستان سرایی و طراحی روایت چشمگیر است.

بازی Sea Of Stars پر از غافلگیری است، اگرچه گاهی اوقات توسط ماموریت‌های فرعی بازی سرگردان ‌می‌شوید اما مشکلی نیست چراکه هیچ منطقه‌ای از نقشه وجود ندارد که برای شما لذت بخش نباشد. برای من مبارزات و دنیا آنقدر سرزنده بودند که عجله‌ای برای پیشبرد داستان نداشتم.

بررسی بازی Sea Of Stars

دنیای Sea Of ​​Stars توسط یک کیمیاگر شرور و فناناپذیر معروف به نام «فلشمنسر» و زیردستانش که هیولاهای قدرتمندی به نام «دولرز» هستند محاصره شده است. تنها افرادی که می‌توانند با این افراد شرور و وحشتناک مبارزه کنند، «جنگجویان انقلاب» هستند، کودکانی که در انقلاب تابستانی یا زمستانی متولد می‌شوند و با یادگیری نحوه استفاده از جادوی خورشید و قمر رشد می‌کنند.

شما به عنوان دو قهرمان برگزیده، یعنی«زال» و«والره» بازی را شروع می‌کنید که باید قدرت‌های جادویی خود را برای مبارزه با این اهریمن تقویت ‌کنید. البته در این مسیر دوست و آشپز بااستعداتان «گارل» شما را همراهی می‌کند. در نیمه اول بازی، هر چه پیشروی می‌کنید، کلیّت داستان را متوجه ‌می‌شوید. شاید یکی از نکات منفی بازی مکالمات اغلب طولانی شخصیت‌ها است، و شما باید زمان زیادی را صرف خواندن متن کنید.

نکات ظریف جالبی در نقاط مختلف داستان وجود دارد که گه‌گاه همه چیز را به سمت و سویی غیرمنتظره می‌برد. در حالی که پایان بازی کمی ناگهانی است و همه موضوعات داستان با تیتراژ پایانی حل نمی‌شوند، من همچنان از ماجرایی که داشتم و دنیایی که کشف کرده بودم احساس رضایت می‌کردم.

بررسی پیشنهادی

نقد و بررسی بازی Mullet MadJack

indie, Shooter, پی سی گیمینگ (PC Gaming)

داستان دنیای Sea Of Stars بسیار گیرا و جالب است و دلیل آن وجود یک مورخ دوره گرد به نام «تیکس» است که در بخش‌های مختلف بازی به شما می‌پیوندد تا داستان‌هایی را که در حین پیشرفت بازی باز می‌کنید برای شما بازگو کند.

در حالی که بازی Sea Of ​​Stars پیش‌درآمدی برای بازی The Messenger است، اما برای درک Sea Of Stars نیازی به دانستن داستان آن بازی ندارید؛ اگرچه برخی از ارجاعات جالبی بین این دو عنوان برای افرادی که هر دو را بازی کرده‌اند وجود دارد.

در کل داستان بازی Sea Of Stars عمیق‌تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد. داستان از یک نقطه کوچک شروع می‌شود و سپس گسترش پیدا می‌کند. با اینکه شروعی کند و آهسته دارد اما در ادامه ماجرایی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش را روایت می‌کند که بر روی یک مرز بسیار نازک بین جدیّت و شوخ‌طبعی ادامه پیدا می‌کند.

شاید تنها انتقادی که می‌توانیم به صورت منطقی به بازی Sea Of Stars وارد کنیم این است که در برخی موارد سرعت روایت داستان به صورت ناخوشایندی کم می‌شود و این سواری هیجان‌انگیز گاهی از مسیر منحرف می‌شود. مثلا جایی به نقطه اصلی داستان می‌رسید اما توسط یک شخصیت فرستاده می‌شوید تا یک سری ماموریت غیرضروری انجام دهید. دوباره بر‌می‌گردید و آن شخصیت از شما می‌خواهد از درون یک سیاهچال برایش کالایی بیاورید.

بررسی بازی Sea Of Stars

سبک نبرد و مبارزات در این بازی به صورت نوبتی است. به طورخلاصه یعنی شما ضربه‌ای به دشمن وارد می‌کنید سپس نوبت حریف شما می‌شود تا حرکت کند. این نبردهای نوبتی در ابتدا به صورت بسیار ساده و آرام درجریان است اما با گذشت زمان متنوع‌تر می‌شوند. بازیکنان می‌توانند از حملات جادویی استفاده کنند و سپس با حملات فیزیکی، «مانا» خود را شارژ و قدرت حملات بعدی خود را افزایش دهند. اگر هنگام حمله کردن، در زمان مناسب ‌دکمه‌ها را فشار دهید، می‌توانید آسیب جدی‌تری به دشمن وارد کنید.

مطلب پیشنهادی

بررسی بازی Dave the Diver

بررسی بازی Dave the Diver

این مبارزات سرگرم کننده که به صورت ریتمیک انجام می‌شود یادآور این موضوع است که بازی Sea Of Stars کاملا به ژانر خود وفادار است و بهترین قسمت‌های کلاسیک سبک بازی پیکسلی را با یک ساختار تازه ترکیب کرده و یک چیز اصیل به‌وجود آورده است.

هر دشمن بالای سر خود یک شمارنده خواهد داشت که به شما می‌گوید چقدر زمان دارد تا دوباره حمله کند. گاهی اوقات، زمانی که دشمن برای وارد کردن یک ضربه مهلک آماده می‌شود، یک‌ سری جعبه‌ با نمادهایی برای انواع مختلف حملات در کنار شمارنده نوبت آنها ظاهر می‌شود، اگر قبل از اینکه زمان آن به صفر برسد، با یک حمله دقیق و زمانبندی شده به آنها ضربه بزنید، دشمنان را از این حرکت بالقوه قدرتمند بازمی‌دارید. پس به جای اینکه تنها و پشت سرهم ضربه بزنید، مکث کنید و الگو و ترتیب حملات دشمن را بررسی کنید.

در هر نبرد در بازی Sea Of Stars شما حداکثر قادر به کنترل سه شخصیت بازی خواهید بود. هر کدام از شخصیت‌های قابل کنترل بازی ویژگی‌ها و مهارت‌های متفاوتی دارند که بسته به نوع مبارزه و استراتژی شما برای هر نبرد، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. نکته جالب اینکه شخصیت‌های بازی مستقل از یکدیگر نیستند و با پیروزی در هر مبارزه قدرت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. حتی شخصیت‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌کنید نیز ارتقا می‌یاند و این امر بازیکن را تشویق می‌کند که از همه اعضا گروه در رویارویی با دشمنان استفاده کند.

این را بدانید که می‌توانید از برخی مبارزات اجتناب کنید اما نمی‌توانید از هر نبردی طفره بروید. گاهی اوقات، دشمنان فقط به این دلیل حمله می‌کردند که من در یک نقطه جدید سرگردان بودم و هیچ کاری برای انجام دادن نداشتم.

بررسی بازی Sea Of Stars

جهان بازی Sea Of Stars یکی از نقاط قوت و قابل افتخار برای سازندگان است. به طور خلاصه ساده اما پر زرق و برق. هر منطقه از بازی جزئیات قانع‌کننده‌ای را به تصویر می‌کشد. جهان بازی سرزنده و پویاست مثل تکان خوردن برگ‌ها که گویی توسط یک نسیم واقعی به حرکت در می‌آیند. وقتی شخصیت‌های اصلی صحبت می‌کنند، جعبه‌های متنی آن‌ها چهره‌هایی رسا را به تصویر می‌کشد که هر یک به خوبی احساسات آن‌ها را نمایش می‌دهد.

غول‌های پرجزئیات بازی نیز می‌توانند نیمی از صفحه را با زائده‌های اضافی یا سرهای غول‌پیکر خود در بر بگیرند. درکل این بازی چیزی نیست جز محیط‌های دوبعدی پر جنب و جوش که با نورپردازی و انیمیشن‌های دل‌پذیر تزیین شده است.

طراحی هر شخصیت نیز منحصربه‌فرد است و انیمیشن و واکنش‌های آنها در موقعیت‌های مختلف بسیار خلاقانه است. سناریو‌های متعددی نیز برای همه شخصیت‌ها قرار داده شده است مثلا هنگام استراحت در کنار آتش کمپ، گارل در حال نوشیدن است وزال و والره معمولا در حال تمرین هستند. حتی دشمنان بازی با یکدیگر تعامل دارند و این نشان ‌می‌دهد که هرکدام با عشق و علاقه خاصی طراحی شده‌اند.

برای ساخت همچین جهانی، طراحان از یک سبک هنری ظریفی استفاده کردند و تنها به ابزار قدرتمندشان، یعنی انتقال حس نوستالژی، تکیه نکردند. هر بار که به منطقه جدیدی می‌رسیدم، نمی‌توانستم صبر کنم تا ببینم چه لذت‌های بصری پیش روی من است.

هر منطقه از بازی Sea Of Stars به خودی خود یک پازل است. این جهان دقیقا مثل یک ماکت سه‌بعدی که فضای کوچکی دارد، پرش‌ها و پیاده‌روی‌های محدودی را سد راه بازیکن قرار می‌دهد. اما به یاد داشته باشید با خزیدن به گوشه کنار هر بخش و منطقه بازی ممکن است جزئیات شگفت‌انگیزی کشف کنید. مناطق مختلف بازی با مسیرهای متقاطع، نردبان‌ها، صخره‌ها و سکوهایی که مملو از رازها، پازل‌ها و صندوق‌های گنج هستند، به‌طور پیچیده طراحی شده‌اند.

در واقع چیدمان جهان بازی Sea Of Stars بسیار شبیه به بازی Zelda است. همه سیاه‌چاله‌ها و مکان‌ها مملو از پازل‌های محیطی جدید و طراحی متفکرانه است، به طوری که شما معمولاً ابزار جدیدی یا قدرتی جادویی را در قسمتی از آن به دست می‌آورید؛ که آن ابزار جدید یک گزینه پیمایش جدید به شما می‌دهد و بقیه سیاه‌چاله‌ها یا مناطق دیگر را باز می‌کند. پس همان‌طورکه گزینه‌های جدید به شما می‌دهد، این بازی گاهی شما را وادار ‌می‌کند به مکان‌های قبلی نیز بازگردید.

بازی Sea Of Stars در واقع تلاشی موفق برای زنده نگه داشتن روح سبک پیکسلی کلاسیک است که با دمیدن جزئیات مدرن به آن پا را فراتر گذاشته و منتقدان را وادار به تحسین کرده است.

مطلب پیشنهادی

بهترین بازی‌ های Star Wars

بهترین بازی‌ های Star Wars
بررسی بازی Sea Of Stars

پشتوانه بازی Sea of Stars موسیقی متن برجسته آن است. بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی‌ خوب که به تازگی منتشر شده‌اند از موسیقی متن ملدیک خودداری می‌کنند اما بازی Sea of ​​Stars پر از قطعه‌های ماندگار است؛ مخصوصا چند قطعه از آهنگساز معروف «یاسونوری میتسودا» که بسیار شنیدنی است. موسیقی مبارزات به طور خاص هم سرزنده و هم نستالژیک است و سبک و ریتم آن از منطقه‌ای به منطقه دیگر کمی تغییر می‌کند. به عنوان مثال یک منطقه خاص به نام Songshroom Marsh وجود دارد که یک باتلاق زشت و کثیف است و سرتاسر آن با قارچ‌های غول‌پیکر پر شده و با این حال موسیقی آنجا به طور مثبتی خوشایند است.

هر شخصیت بازی نیز موسیقی خود را دارد و این موسیقی به طور ماهرانه‌ای بین روز و شب، در داخل سیاه‌چاله یا در فضای باز تغییر می‌کند و همین جزئیات کوچک نشان دهنده تعهد تیم سازنده است.

بازی Sea of ​​Stars به طور مداوم راه‌هایی را برای از بین بردن یکنواختی پیدا می‌کند و همیشه ایده‌ها و حقه‌هایی دارد که باعث بازآفرینی تجربه خاص ابتدا بازی می‌شود و ماجراجویی شخصیت‌های زال و والره را دوباره احیا‌ می‌کند. بازی Sea of ​​Stars انعکاس کم‌عمق و ضعیف بازی‌های RPG قدیمی نیست، بلکه شکوه و خلاقیت در ساخت این بازی، آن را به یک کلاسیک مدرن تبدیل کرده است که ارزش بازی کردن را دارد.

این بود نقد و بررسی بازی Sea Of Stars در وبسایت دنیای بازی. نظر شما در مورد این بازی نقش‌آفرینی کلاسیک چیست؟

نکات مثبت
  • داستان جذاب و گیرا به همراه شخصیت‌های دوست داشتنی
  • موسیقی متن شنیدنی
  • جهان زنده و پویا به همراه زیبایی‌‌های بصری
  • مبارزات چالش‌برانگیز به همراه پازل‌های سرگرم کننده
نکات منفی
  • ماموریت‌های فرعی غیرضروری
  • متن‌ها و دیالوگ‌های طولانی
امتیاز دنیای بازی 9 شگفت‌انگیز
مهدی یوسفی
RPG
نقد و بررسی بازی

2 دیدگاه ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر