در طی سالیانی که صنعت بازیسازی با پیشرفت خود و معرفی بازیهای بزرگ و ویژگیهای انقلابی آنها هواداران را به شگفتی وا داشته است، بازیهای مستقل و کوچکی بودهاند که مسیر متفاوتی را برای ارائه یک تجربه جذاب به دوستداران بازیهای ویدئویی پیش گرفتهاند. این بازی فارغ از بلندپروازیها، یک تجربه ساده ولی سرگرمکننده است. با نقد و بررسی بازی Hidden Through Time همراه دنیای بازی باشید.
فهرست نقد و بررسی بازی Hidden Through Time
پیش از آنکه به بررسی بازی Hidden Through Time بپردازیم، ابتدا لازم است که انتظارات خود را از آن مشخص کنیم. در بررسی بازی Hidden Through Time اشاره میشود که با یک بازی بسیار ساده با گیمپلی تکبعدی طرف هستیم. عنوانی که تمام تمرکز خود را بر روی پنهان کردن اشیاء و اتفاقات مختلف در محیط بازی گذاشته است و بازیکن وظیفه پیداکردن این اشیاء را به دوش میکشد.
بررسی بازی Hidden Through Time: یک تجربه ساده
Hidden Through Time از آن دسته بازیهایی است که میتوانید پس از خستگی یک روز پراتفاق تجربه کنید و بدون اینکه درگیر پیچیدگیهای داستان یا گیمپلی آن شوید، فقط با فشردن یک کلیک ساده به اکتشاف اشیاء یا موجوداتی بپردازید که در نقشه بازی پنهان شدهاند.
در واقع همین سادگی است که در ابتدای بازی توجه شما را جلب میکند؛ همه چیز در این بازی از موسیقی آن گرفته تا سبک هنری در سادهترین حالت خود قرار گرفتهاند، اما اینکه این سادگی بتواند جذابیت خودش را تا آخر بازی حفظ کند سوالی است که جلوتر به آن میپردازیم.
تمام چیزهایی که در نقشه بازی پنهان شدهاند، ابتدا در یک کادر به بازیکن نمایش داده میشوند و با توجه به توضیحات و داستانی که برای آنها وجود دارد میتوان موقعیت تقریبی آنها را در محیط بازی حدس زد و سپس به کمک چشمها مکان دقیق آنها را پیدا کرد.
هر چند که بعضی از این توضیحات به خوبی بازیکن را برای پیداکردن اشیاء و موضوعات راهنمایی میکند، اما بعضی دیگر از آنها نهتنها کمکی به پیدا کردن این اشیاء نمیکنند بلکه بازیکنان را با اطلاعات بیهوده گمراه خواهند کرد. چنین موضوعی بر خلاف قاعده سادهای است که بازی در ابتدا به بازیکن معرفی کرده است.
یکی از موضوعات قابل بحثی که در این بازی میتوان به آن اشاره کرد، وجود محیطهایی است که پله به پله وسیعتر میشوند. این محیطها که در واقع همان مراحل بازی هستند، در ابتدا تعداد کمی از اشیاء گمشده را درون خود جای دادهاند، اما با گذشت از این مراحل و پیداکردن اشیاء گمشده، این مراحل وسیعتر میشوند. این موضوع رویکردی آموزشی دارد که باعث میشود بازیکن در ابتدای بازی گیج و سردرگم نشود.
درست است که این موضوع سبب شده است فهم بازی برای بازیکن راحتتر شود، اما باعث به وجود آمدن یک چرخه تکراری شده است. بازیکن پس از به اتمام رساندن محیطها یا همان مراحل بزرگتر، دوباره در ظاهری متفاوت به جستوجوی محیطهای کوچکتر میپردازد.
شاید شکل و ظاهر این محیطها متفاوت شده باشد، اما ماهیت آنها در بازی یک چیز است و با گذشت زمان خسته کننده میشوند، در حالی که بازی تجربهای حدودا سه یا چهار ساعت را ارائه میدهد باز هم نتوانسته است که آهنگ خودش را به درستی نگه دارد.
تعامل با اشیاء و رویدادهایی که در این بازی وجود دارد یکی از ویژگیهای مثبت این اثر است، بازیکنان هر بار که یک شیء جدید پیدا میکنند، میتوانند تنها با فشردن یک دکمه، با شیء مورد نظر تعامل برقرار کنند. هر کدام از این اشیاء صدا و انیمیشن مخصوص به خودش را دارد که حس و حالی متفاوت را ایجاد میکنند و باعث به وجودآمدن نوعی جذابیت میشوند. هر چند که چنین چیزی پس از گذشت زمان و تکراری شدن آن دیگر جذابیتی نخواهند داشت.
یکی از مهمترین ویژگیهای بازی وجود بخشی است که بازیکنان میتوانند نقشهها و مراحل خود را طراحی کنند. بازیکنان با استفاده از اشیاء و مدلهایی که در بازی وجود دارند، میتوانند هرآنچه که در مراحل اصلی بازی دیدهاند را با شیوه و روشی متفاوتی به عمل بیاورند. و نکته قابل توجهای که جذابیت این موضوع را بیشتر میکند امکان به اشتراکگذاری این نقشهها با دیگر بازیکنانی است که این بازی را تجربه میکنند.
در بخشگیمپلی، Hidden Through Time با تمام مشکلات و ایراداتی که دارد، میتواند تجربهای کوتاه، ساده و سرگرمکننده را ارائه بدهد؛ این مشکلات در اوایل بازی خودشان را نشان نمیدهند، اما با گذشت زمان و پشت سر گذاشتن برخی مراحل متوجه وجود آنها میشوید.
بررسی بازی Hidden Through Time: نحوه داستانسرایی و روایتهای کوچک
درست است که بازی داستان پیچیده و عجیبی ندارد، اما شیوهای که بعضی از اشیاء را توصیف میکند جذاب و دلنشین است. داستان و نحوه داستانسرایی در این بازی به همان نوشتهها و توضیحاتی خلاصه میشوند که بازی برای راحتتر پیدا کردن اشیاء گمشده استفاده کرده است.
گاهی اوقات این توضیحات میتوانند روایتگر یک واقعه تاریخی باشند که در قامتی طنز نوشته شدهاند یا اینکه اشاره به اتفاقاتی باشند که ما در زندگی خود نیز تجربه کردهایم؛ داستانهایی که این اشیاء برای ما روایت میکنند هر کدام موضوع خاصی را در نظر گرفتهاند.
برای مثال، بازی در توضیحات یک مجسمه گمشده این موضوع را بیان کرده بود که جادوگری به دنبال یک دوست میگردد، بازیکن پس از خواندن این داستان و کاوشکردن در نقشه متوجه میشود که جادوگر روستا مجسمه را در خانه خود پنهان کرده بود. چنین داستانی شاید ساده به نظر برسد، اما در حد و اندازه مناسبی برای این بازی است.
جدا از این داستانها و روایتهای کوچک، داستان اصلی بازی در مورد پیشرفت بشریت در دورههای مختلف زندگانی او است. مراحل بازی در دورههای مختلفی از تاریخ قرار گرفتهاند، برای مثال بعضی از این مراحل در مصر باستان و برخی دیگر در قرون وسطی اتفاق میافتند. بازیکن همزمان با پیشرفت در مراحل بازی متوجه پیشرفت بشریت نیز میشود؛ ادغام مراحل و داستان بازی نکته قابل توجهای است که باعث جذابیت Hidden Through Time شده است.
در مراحل بازی سناریوهایی را مشاهده میکنید که هر کدام یک داستان جالب را روایت میکنند، از مردمانی در حال پرستش خدایان باستانی گرفته تا جادوگرانی که مشغول به احضار انواع موجودات ناشناخته هستند. این سناریوها با استفاده از محیط و تبدیل آن به یک عنصر قصهگو توانستهاند یک ویژگی جذاب را برای این بازی تشکیل بدهند و تماشا کردن این سناریوها باعث میشود که بازی خالی از اتفاقات نباشد و برای اشخاصی که طرفدار و جویای قصههای کوتاه هستند نکته مثبتی در نظر گرفته شود.
داستان بازی هر چند که موضوع پیچیده و عجیبی را روایت نمیکند، اما به نحوی توانسته است حس و حال مخصوص به خود را در بازی ایجاد کند. در واقع ساختار بازی Hidden Through Time به شکلی نیست که برای قصهها و روایات پیچیده مناسب باشد و همین سادگی ماجرا نکته مثبتی است که باید آن را در نظر گرفت.
نقد و بررسی Hidden Through Time: ویژگیهای بصری و موسیقی تکراری
از دیگر مواردی که باعث میشود بازی یک تجربه یکپارچه را به مخاطب خود ارائه بدهد، سبک هنری ساده و بامزهای است که سازندگان این اثر برای آن انتخاب کردهاند. طراحی اشیاء و اجسامی که در محیط بازی وجود دارند همگی حال و هوای بازی را حفظ کردهاند و باعث میشوند که سادگی بازی قابل لمس باشد. از سوژههای اصلی تا رابط کاربری بازی همه با هم هماهنگ هستند و باعث ایجاد سبک هنری متناسب با بازی شدهاند.
یکی از ایراداتی که در این رابطه وجود دارد، ناهماهنگی طراحی بعضی از اشیاء با متونی است که در توضیحات آنها نوشته شده است. برای مثال در توضیحات یکی از اشیاء موجود در بازی نوشته شده است که در نزدیکی یک جادوگر پنهان شده است، اما نکته این است طراحی بازی نتوانسته است که شخصیت جادوگر را به درستی نشان دهد و باعث گمراهی بازیکن شده است.
استفاده از رنگهای یکسان برای پنهان کرده اشیا در محیط بازی شاید یک نکته منفی به حساب نیاید، اما وقتی که پیداکردن این اشیاء غیرممکن میشود و بازیکن از پس پیدا کردن آنها بر نمیاید کمی ناراحتکننده است. هرچند که بازی این قابلیت را گذاشته است که بازیکنان بدون نیاز به پیداکردن همه اشیاء، بتواند مراحل بعدی را نیز تجربه کنند.
به طور کلی اگر طراحی بعضی از اشیاء درون بازی بهتر انجام میشد، بازی تجربه بهتری را ارائه میداد.
موسیقی Hidden Through Time یک چرخه تکراری است که تا اتمام بازی شما را همراهی میکند. این موسیقی در ابتدا با حال و هوای اثر مطابقت دارد و مشکلی ایجاد نمیکند، اما پس از گذشت یک یا دو ساعت متوجه ایراد ماجرا و تکراری بودن آن خواهید شد.
البته باید به این موضوع توجه کرد که بازی در بستههای الحاقی خود موسیقیهای متفاوتی را استفاده کرده است. اگر که موسیقی با دورههای تاریخی مختلفی که در مراحل بازی وجود دارند هماهنگ میشد، تجربه اثر را دلنشینتر میکرد.
نقد و بررسی Hidden Through Time: سخن آخر
به طور کلی اگر از طرفداران بازیهای ساده و سرگرمکننده هستید، Hidden Through Time تجربهای کوتاه و دلنشین را به بازیکنان ارائه میدهد، اما ایراداتی در این بازی وجود دارند که باعث میشوند بازیکن نتواند به بهترین شکل ممکن بازی را تجربه کند. با وجود کوتاه بودن مراحل و تعداد کمی از آنها، بازی نتوانسته است یک آهنگ مناسب را شکل بدهد و بازیکن در اواسط بازی به روند تکراری آن پی میبرد.
سپاس از شما که برای نقد و بررسی بازی Hidden Through Time با وبسایت دنیای بازی همراه بودید. اگر از طرفداران این سبک از بازیها هستید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.