بررسی فیلم Red Notice بررسی فیلم Red Notice 2021
در ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ , 13:00:00
ژانر اکشن، ماجرایی
کارگردان راوسون مارشال تربر
ناشر Netflix
رده بندی سنی PG-13
مدت زمان: "57:'1

بررسی فیلم Red Notice 2021

کالبد بی‌روح یک اکشن

- میانگین امتیازات متاکریتیک
3 امتیاز دنیای بازی
ژانر اکشن، ماجرایی
کارگردان راوسون مارشال تربر
ناشر Netflix
رده بندی سنی PG-13
مدت زمان: "57:'1
0
در ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ , 13:00:00

فیلم Red Notice(فیلم اعلان قرمز) اثر اکشن جدید نتفلیکس، تعریف درست و جامعی از پتانسیل هدررفته است. باید گفت فیلم سینمایی وضعیت قرمز ۲۰۲۱ از تمام جنبه‌ها، یک پسرفت برای سازندگانش به حساب می‌آید. در ادامه با بررسی فیلم وضعیت قرمز با بازی دواین جانسون و نگاهی به بازیگران فیلم اعلان قرمز دنیای بازی را همراهی کنید.

در زمانه‌ای به سر می‌بریم که دیگر به انتشار سالیانه فیلم‌های بلاک باستر و پرزرق‌وبرق با نقش آفرینی دواین جانسون عادت کرده‌ایم. از Central Intelligence و Baywatch و Jumanji: The Next Level گرفته که طنز قابل احترامی دارند تا فیلم‌های جدیدتری مثل Skyscraper و Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw که بیشتر حول ویلن مثلا شرورشان جولان میدهند. اما چه چیزی باعث می‌شود آن آثار در بهترین حالت ممکن سرگرم‌کننده و در بدترین حالت، دست دوم و یک بار مصرف باشند؟

پاپ‌کورنی واقعا به چه معناست؟

هیچ وقت از فیلم‌های «پاپ‌کورنی» انتظار رسیدن به دستاوردهای انقلابی را نداشته‌ایم اما آیا این باعث می‌شود هرکسی بتواند فیلم «پاپ‌کورنی» بسازد؟ بیاید با یک «خیر» به ادامه بررسی فیلم Red Notice بپردازیم. عموما به اینگونه فیلم‌ها برچسب «پاپ‌کورنی» می‌زنند. اشتباه نکنید! «پاپ‌کورنی» یک ژانر نیست بلکه هویتی است که فیلم‌های هالیوودی با متوسل شدن به آن خود را از بند نقدهای کوبنده و جدی گرفته‌شدن از سوی مخاطب رها میکنند. به صورتی که در بدترین حالت ممکن، زمانی که دوستی می‌خواهد این دسته از فیلم‌ها را به شما معرفی کند، به جای بی‌ارزش جلوه‌دادن این آثار، دیالوگ نرم‌تری مثل «واسه یه بار دیدن بدک نبود» را به زبان می‌آورد.

فیلم‌هایی که نه معنا و مفهوم خاصی دارند و نه می‌خواهند باورهای مخاطب را زیر سوال ببرند یا به طور کلی تاثیرگذار ظاهر شوند، بلکه فقط میخواهند مخاطب برای لحظه‌ای آسوده باشد، خوراکی‌هایش را آماده کند و از دیدن یک اکشن مهیج و سریع با یک داستان قابل قبول لذت ببرد.

بررسی فیلم Red Notice

آیا Red Notice می‌تواند به یک اثر پاپ‌کورنی قابل احترام تبدیل شود؟

این به آن معناست که فیلم‌ساز در وهله اول (برای ساخت فیلم پاپ‌کورنی) باید بداند چه چیزی مخاطب را سرگرم می‌کند. این قضیه به نسبت دهه‌های مختلف متفاوت است، شاید جوانان ۲۰ سال پیش با تماشای مسابقات غیرقانونی و مشت و لگدپراکنی‌های واقع‌گرایانه سرگرم می‌شدند، ولی این مساله به مراتب درمورد جوانان امروزه کمی متفاوت است. برای مثال مجموعه فیلم‌های Fast & Furious کارشان را با مسابقات غیرقانونی شروع کردند و حال نجات دنیا از اهداف داستان و کاراکترهای این سری شده است.

از آنجایی که بیشتر، رده سنی نوجوان و جوان سراغ این فیلم‌ها می‌روند پس فیلم‌ساز هم احتمالا اینگونه فکر می‌کند که باید با به‌کارگیری تیم بازیگری مشهور و محبوب، داستانی سرگرم‌کننده و سکانس‌های پرهیجان، لذت را به درون رگ‌های بیننده پمپاژ کند تا نتیجه به فروش جنون‌آمیز فیلم ختم شود. حال بیایید ببینیم فیلم وضعیت قرمز با بازی دواین جانسون تا چه حد در راه رسیدن به این اهداف، توانسته موفق عمل کند. آیا فیلم اعلان قرمز می‌تواند در نهایت به فیلم سرگرم‌کننده‌ای تبدیل شود؟

حین تماشای Red Notice بارها از خودم پرسیدم، هدف این فیلم (به جز سوددهی و فروش بالا) چه میتواند باشد؟ راستش را بخواهید اصلا جواب درستی پیدا نکردم. این فیلم از آن دسته آثاری است که هر ساله عین مور و ملخ از کول ژانر اکشن بالا می‌روند، آنهایی که مثل دستگاه فتوکپی درب‌وداغانی تصاویر بهترین آثار این ژانر را به صورت کج‌وکوله‌ای، به ناقص‌ترین حالت ممکن بدون ذره‌ای احترام کپی می‌گیرند و درحالی که فروش و سود خوبی را برای سازندگان خود به ارمغان می‌آورند، وقت ارزشمند مخاطب را به صورت بی‌رحمانه‌ای سلاخی می‌کنند.

داستان فیلم اعلان قرمز

داستان فیلم Red Notice با یک قصه‌ی اسطوره‌ای شروع می‌شود؛ قضیه از این قرار است که مارک آنتونی (ژنرال و سیاستمدار رومی) هنگام ازدواج با کلوئه‌‎پاترا سه تخم طلایی به او هدیه می‌دهد. از آن زمان تا به الآن تنها ۲ تخم پیدا شده ولی شایعاتی مبنی بر وجود تخم سوم هم به گوش می‌رسد. احتمالا بقیه داستان را هم خودتان می‌توانید حدس بزنید. نولان بوث (رایان رینولدز) که (مثلا) بزرگ‌ترین حقه‌باز دنیاست (بیشتر شبیه دلقک است) سعی دارد تا یکی از این تخم‌ها را بدزد. در ادامه هم بیشاپ (گل گدوت) این تخم را از بوث می‌دزد و جان هارتلی (فیلم وضعیت قرمز با بازی دواین جانسون) در پی این است که این دو خلافکار را دستگیر کند.

فیلم وضعیت قرمز راک

فیلم سینمایی وضعیت قرمز چگونه سقوط می‌کند؟

در بررسی فیلم Red Notice باید گفت که این ایده داستانی در ذات خود ایده‌ی بدی نیست، اما در راه توسعه و اجرا بدجور شکست خورده است. گرچه فیلم شروع نسبتا قابل قبولی دارد اما از همان سکانس اولیه تعقیب و گریز متوجه می‌شوید که سرتان کلاه رفته است و نباید با اتکا به نمره IMDb و کاربران گوگل این فیلم را تماشا می‌کردید. اما هنوز هم دیر نیست، اگر یهویی همان ابتدای کار با خود گفتید «بذار یه نگاهی به نقد فیلم اعلان قرمز بندازم» و آمده‌اید تا اول نقدوبررسی را بخوانید و بعد تصمیم بگیرید، بگذارید همین حالا با قاطعانه‌ترین «نه»ای که در طول عمر خود شنیده‌اید شما را از تماشای این اثر منصرف کنم.

بازیگران فیلم اعلان قرمز

شیمی بین بازیگران فیلم اعلان قرمز به هیچ عنوان به سطح خوبی دست پیدا نمی‌کند و شخصیت‌ها تنها در راستای رسیدن به سکانس‌های اکشن دیالوگ می‌گویند. فیلم سینمایی وضعیت قرمز ۲۰۲۱ مثال بارز گردآوری کلیشه‌ها و اشتباهات و اجرای بسیار بد آنها است. از سکانس‌های اکشن پرکات، که به صورت سرسام‌آوری لذت مخاطب را فدای سرگیجه می‌کنند، تا پتانسیل هدررفته بازیگران فیلم اعلان قرمز و هزاران مشکل کوچک و بزرگ دیگر! بازیگران فیلم اعلان قرمز به هیچ عنوان بازیگران بدی نیستند، اما اینجا قربانی فیلمنامه شده‌اند. از گل گدوت که حضوری بی‌معنی در فیلم اعلان قرمز دارد تا رایان رینولدز که با جوک‌های بی‌مزه‌اش گذر زمان را رسما متوقف می‌کند. در این بین اما در فیلم وضعیت قرمز راک کمی بهتر از آنها عمل می‌کند و به سطح تقریبا (تاکید میکنم تقریبا) قابل قبولی دست پیدا می‌کند.

Dwayne Johnson, نتفلیکس (Netflix)

بررسی فیلم Red Notice

از این‌ها که بگذریم مثل خیلی دیگر از فیلم‌های اکشن، ماجراجویی این فیلم هم از لوکیشن‌های متنوعی بهره می‌برد؛ اما بیایید روراست باشیم، آنقدر فیلمنامه و داستان سطحی و کم‌جزئیات است که لوکیشن‌های مختلف عملا تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کنند و پرسش بی‌پاسخ «چرا این فیلم را باید ببینم؟» همواره ذهن بیننده را آزار می‌دهد.

علاوه بر لوکیشن‌ها، سکانس‌های اکشن فیلم اعلان قرمز پرتعدادند اما به طرز تاسف‌باری فاقد هویت خاصی هستند. هر بخش از فیلم و به طور خاص سکانس‌های اکشن آن انگار از فیلم دیگری به اینجا انتقال یافته‌اند. امکان ندارد سری فیلم‌های Indiana Jones را دیده باشید و زمانی که قهرمانان این فیلم در جنگل‌های آرژانتین مشغول گشت‌وگذار و ماجراجویی هستند با خودتان نگفته باشید «چقدر شبیه ایندیانا جونزه». یا مثلا با مجموعه‌ی محبوب Oceans خاطره داشته باشید و بخشی از فیلم که به دزدی از سوتو واچه اختصاص دارد را برگرفته از Oceans 11 ندانید.

فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از بینندگان و منتقدین با الهام گرفتن مشکلی داشته باشند اما با کپی‌کردن چرا. تاثیری که مجموعه‌های Indiana Jones و Ocean بر فیلمهای بعد از خودشان، گذاشته‌اند انکارناپذیر است. درواقع فیلم سینمایی وضعیت قرمز ۲۰۲۱ هم می‌توانست با الهام گرفتن از این ایده‌ها و سکانس‌ها، خود را به درجه‌ی «قابل تماشا» برساند اما متاسفانه الهام‌گیری‌های این اثر فاقد هویت‌اند، همین باعث می‌شود تا در بهترین حالت ممکن تنها اشاره‌ای به فیلم‌های منبع الهام خود داشته باشند و در راه خلق اتمسفر خاص خود با شکست مواجه شوند.

بررسی فیلم Red Notice

جمع‌بندی بررسی فیلم Red Notice

از سکانس فرار از زندان روسیه تا گاوچرانی و تعقیب‌وگریزهای ماشینی، هیچ‌کدام تعلیق خاصی به همراه ندارند. سازندگان در ساختن کالبد بی‌روح یک فیلم اکشن تمام‌عیار رسما عالی عمل کرده‌اند؛ سوپراستارهای فیلم فقط جنبه تبلیغاتی دارند و از ذره‌ای (حتی ذره‌ای) از پتانسیل آن‌ها استفاده نمی‌شود، اکشن‌های فیلم اعلان قرمز از آسمان تا زمین و دریا هم پیش می‌روند اما عدم وجود تعلیق و کشش و مشکلات فنی فیلم رسما آنها را بی‌مصرف می‌کند، داستان هم که وعده‌ی روایت دوست‌داشتنی دزد و شاه‌دزد را می‌داد، رسما به چیزی بیش از یک داستان حوصله‌سربر و بی‌اهمیت تبدیل نمی‌شود. بهترین کار، دوری از اثری این چنین بی هویت است.

امیدواریم که از مطالعه بررسی فیلم Red Notice لذت برده باشید. نظر شما مخاطبین عزیز دنیای بازی در مورد فیلم سینمایی وضعیت قرمز ۲۰۲۱ چیست؟ به نظر شما در فیلم وضعیت قرمز راک چگونه ظاهر شده است؟ نظرات خود را در قسمت کامنت ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

نکات مثبت
  • کاراکتر جان هارتلی به نسبت دیگر کاراکترها قابل تحمل‌تر است
  • شروع نسبتا قابل قبول فیلم
نکات منفی
  • ضعف شدید فیلمنامه
  • سکانس‌های اکشن شلخته و بدون هویت
  • داستان حوصله‌سربر
  • تدوین ضعیف
  • پتانسیل هدررفته سوپراستارهای فیلم
امتیاز دنیای بازی 3 ضعیف
هدایت واحدی
Dwayne Johnsonنتفلیکس (Netflix)
نقد و بررسی فیلم و سریال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 
مقالات بازی بیشتر
چند رسانه ای بیشتر